Neutralisaties

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Treinreiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2020, 13:31

Neutralisaties

Bericht door Treinreiziger »

Beste forumleden

Ik weet dat treinbestuurders verplicht zijn om ten minste 10 jaar de job uit te blijven oefenen. Over die functie hoorde ik dat men een fikse schadevergoeding dient te betalen indien men eerder uit de job wil stappen.

Nu vraag ik me af, of dit ook voor treinbegeleiders zo is. Tijdens infosessies is hier niets over gezegd. In het contract staat echter wel vermeld:
"Het personeelslid is gehouden een aantal neutralisatietermijnen te respecteren. Dit houdt in dat het
personeelslid:
- het kader van het treinbegeleidingspersoneel niet mag verlaten om naar een gelijkwaardige of lagere
betrekking over te gaan voordat hij 10 jaar dienst telt vanaf zijn aanstelling in dat kader.
- gedurende 9 jaar niet kan deelnemen aan proeven die toegang geven tot evenwaardige of lagere graden."

Dit geeft mij dus enige verwarring. Betekent het dan, dat hetzelfde geldt als voor treinbestuurders? Vreemd dat er in infosessies met geen woord over gerept wordt. Zou het dan daadwerkelijk betekenen, dat als iemand na enkele jaren aangeeft te willen stoppen en vervolgens bv. rekken gaat vullen in een supermarkt, ook onderhevig is aan die 'regel' en gestraft wordt?

Graag jullie reacties.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Neutralisaties

Bericht door Steven »

Je moet goed lezen, je mag niet zakken in graad. Wat ook een lager loon als gevolg heeft. Stijgen in graad mag je dus wel en dat is ook wat heel wat mensen doen. Ze groeien door binnen de spoorweg.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Neutralisaties

Bericht door dentheo »

En verlaten mag ook denk ik, ik ken een TBG die vroeger onderwijzer was en nu na 2-3 jaar terug in het onderwijs gestart is.
Ik heb het hem nog niet gevraagd, zie hem niet zo dikwijls.

Waarom heeft men wat tegen zakken in graad ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Neutralisaties

Bericht door Asterix »

Het gaat inderdaad om een rem op de interne mobiliteit. Dat heeft niets te maken met het verlaten van het bedrijf.

Ik denk dat men gewoon helemaal niet graag heeft dat een opgeleide treinbegeleider niet langer kan worden ingezet als treinbegeleider maar dat promotie maken (onder druk van de vakbonden) wordt gezien als een 'natuurlijk fenomeen' dat moet worden gerespecteerd in iemand zijn carrière. Omgekeerd wordt er dan wel duidelijk bepaald dat men niet mag afzakken naar een lagere graad.
Treinreiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2020, 13:31

Re: Neutralisaties

Bericht door Treinreiziger »

Steven schreef: 04 sep 2020, 13:43 Je moet goed lezen, je mag niet zakken in graad. Wat ook een lager loon als gevolg heeft. Stijgen in graad mag je dus wel en dat is ook wat heel wat mensen doen. Ze groeien door binnen de spoorweg.
Wat bedoelt u juist met zakken in graad?
Gaat dat om een overschakeling naar een graad / job van lagere aard binnen de spoorwegen? Of wordt hiermee een lagere job bedoeld zoals iemand die nadien in een kantoor als administratief bediende of vakkenvuller in de supermarkt gaat werken?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Neutralisaties

Bericht door Asterix »

Nogmaals, het gaat om interne mobiliteit.
Een werkgever kan jou helemaal niet verbieden om rekkenvuller te worden mocht je dat willen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Neutralisaties

Bericht door Steven »

Lager in graad werkt enkel binnen de spoorweg. Hoe andere bedrijven werken en hun personeel indelen is geen zaak van de spoorwegen.
Plaats reactie