Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jpvdveer »

Een onverwachte passage in Genval vanmiddag - een bonte treinsamenstelling met M7 zowel achteraan als voorop, vermoedelijk als trein 2114 Brussel - Aarlen. Zoals ook in het werkentopic aangegeven gaat het spoor waarover de trein rijdt over ruim een week buiten dienst.
IMG_20200909_151428.jpg
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

De M7’s mogen nog geen commerciële ritten doen, dus de 2114 zal het niet geweest zijn maar een testrit
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

JHS2013 schreef: 09 sep 2020, 16:53 De M7’s mogen nog geen commerciële ritten doen, dus de 2114 zal het niet geweest zijn maar een testrit
Het is inderdaad weinig waarschijnlijk dat dit de 2114 is, maar M7'en zitten wel al in sommige treinen van Oostende naar Eupen.
Met vriendelijke groet

overweg13
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

Klopt, als rijtuig. De stuurrijtuigen en de gemotoriseerde stuurrijtuigen mogen nog niet
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

JHS2013 schreef: 09 sep 2020, 16:57 Klopt, als rijtuig. De stuurrijtuigen en de gemotoriseerde stuurrijtuigen mogen nog niet
Klopt ook...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef: 09 sep 2020, 16:56
JHS2013 schreef: 09 sep 2020, 16:53 De M7’s mogen nog geen commerciële ritten doen, dus de 2114 zal het niet geweest zijn maar een testrit
Het is inderdaad weinig waarschijnlijk dat dit de 2114 is, maar M7'en zitten wel al in sommige treinen van Oostende naar Eupen.
Is die verbinding momenteel de enige waarop ze te vinden zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

Op dit moment wel. Ze hebben wel al eerder op de 24xx Brussel-Zuid - Liège-Saint-Lambert en de P-treinen Brussel-Visé gezeten.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door CursorX »

Ze zijn elke dag te vinden op 506, 533, 513, 520, 517, 544 en nog wat andere die ik niet zeker ben. Maar in bovenstaande zijn ze momenteel, behoudens defecten, elke dag te zien.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door brouckie »

CursorX schreef: 10 sep 2020, 14:57 Ze zijn elke dag te vinden op 506, 533, 513, 520, 517, 544 en nog wat andere die ik niet zeker ben. Maar in bovenstaande zijn ze momenteel, behoudens defecten, elke dag te zien.
530, 510, 537 en 540 normaal ook. :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

brouckie schreef: 10 sep 2020, 17:37
CursorX schreef: 10 sep 2020, 14:57 Ze zijn elke dag te vinden op 506, 533, 513, 520, 517, 544 en nog wat andere die ik niet zeker ben. Maar in bovenstaande zijn ze momenteel, behoudens defecten, elke dag te zien.
530, 510, 537 en 540 normaal ook. :wink:
Ik heb op 19 augustus in Luik-Guillemins de IC 537 genomen, en inderdaad, deze bestond deels uit M7. Tot nu de enige keer dat ik in een M7 gereisd heb.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Bij onder meer Bruzz lezen we dat er een aanpassing zou komen van de M7 zodat ook iemand met een handicap ze volledig zelfstandig zou kunnen nemen op perrons van 76 cm. Ook klinkt het dat de trajecten waar ze zullen rijden, versneld aangepast zullen worden zodat de perrons overal 76 cm hoog zijn (en dan gaat het meteen over een groot aantal stations als die info klopt).

Wie weet meer?
De NMBS gaat versneld haar stations aanpassen zodat mensen met een beperkte mobiliteit op termijn zelfstandig de trein kunnen nemen. Ook past de spoormaatschappij het ontwerp van de nieuwe dubbeldekstreinen bij de komende bestelling aan om het hoogteverschil met de perrons te overbruggen. De aangepaste treinen zouden "in de komende jaren" ingezet kunnen worden, aldus een woordvoerder.

Met een nieuw toegankelijkheidsbeleid wil de NMBS ervoor zorgen dat reizigers met een beperkte mobiliteit zoveel mogelijk zelfstandig de trein kunnen nemen. Zo heeft de spoormaatschappij onder meer vastgelegd dat alle perrons 76 centimeter hoog moeten worden en dat alle nieuw bestelde treinen die instaphoogte moeten krijgen.

Daarom zal het ontwerp voor de komende bestelling van de nieuwe M7-dubbeldeksrijtuigen, waarvan er nu al 445 worden opgeleverd, ook worden aangepast om ze autonoom toegankelijk te maken. Nu hebben reizigers met beperkte mobiliteit nog steeds assistentie nodig om op de rijtuigen te raken.

Verdubbeling aangepaste stations tegen 2025
Op de trajecten waar de nieuwe M7-treinen zullen rijden, worden ook versneld aanpassingen doorgevoerd om de stations integraal toegankelijk te maken. Dat wil zeggen dat het station voorzien is van hellingen en liften naar elk perron, blindegeleidelijnen, eenvoudig bereikbare ticketautomaten en perrons met een hoogte van 76 centimeter. Tegen 2025 wil de NMBS het aantal van dergelijke stations verdubbelen van 78 nu naar 150.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 05 okt 2020, 14:43 Bij onder meer Bruzz lezen we dat er een aanpassing zou komen van de M7 zodat ook iemand met een handicap ze volledig zelfstandig zou kunnen nemen op perrons van 76 cm. Ook klinkt het dat de trajecten waar ze zullen rijden, versneld aangepast zullen worden zodat de perrons overal 76 cm hoog zijn (en dan gaat het meteen over een groot aantal stations als die info klopt).

Wie weet meer?
De NMBS gaat versneld haar stations aanpassen zodat mensen met een beperkte mobiliteit op termijn zelfstandig de trein kunnen nemen. Ook past de spoormaatschappij het ontwerp van de nieuwe dubbeldekstreinen bij de komende bestelling aan om het hoogteverschil met de perrons te overbruggen. De aangepaste treinen zouden "in de komende jaren" ingezet kunnen worden, aldus een woordvoerder.

Met een nieuw toegankelijkheidsbeleid wil de NMBS ervoor zorgen dat reizigers met een beperkte mobiliteit zoveel mogelijk zelfstandig de trein kunnen nemen. Zo heeft de spoormaatschappij onder meer vastgelegd dat alle perrons 76 centimeter hoog moeten worden en dat alle nieuw bestelde treinen die instaphoogte moeten krijgen.

Daarom zal het ontwerp voor de komende bestelling van de nieuwe M7-dubbeldeksrijtuigen, waarvan er nu al 445 worden opgeleverd, ook worden aangepast om ze autonoom toegankelijk te maken. Nu hebben reizigers met beperkte mobiliteit nog steeds assistentie nodig om op de rijtuigen te raken.

Verdubbeling aangepaste stations tegen 2025
Op de trajecten waar de nieuwe M7-treinen zullen rijden, worden ook versneld aanpassingen doorgevoerd om de stations integraal toegankelijk te maken. Dat wil zeggen dat het station voorzien is van hellingen en liften naar elk perron, blindegeleidelijnen, eenvoudig bereikbare ticketautomaten en perrons met een hoogte van 76 centimeter. Tegen 2025 wil de NMBS het aantal van dergelijke stations verdubbelen van 78 nu naar 150.
Blijkbaar staat het van de NMBS zelf op facebook.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Teach2 »

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... 6R4lRHX-yI

Citaat:
Een gemiste kans, die NMBS wil rechtzetten. Daarom dat in de nieuwe bestellingen een autonoom toegankelijk rijtuig wordt ontwikkeld. De studiekosten en een bestelling van een paar prototypes zijn onlangs door de Raad van Bestuur van NMBS goedgekeurd.

Nieuw ontwerp
Het autonoom toegankelijke rijtuig zal een deur met een instaphoogte van 76 centimeter hebben, wat gelijk is aan de Europese referentiehoogte van de nieuwe perrons. Als de deur opent zal een uitschuiftrede de afstand tussen trein en perron overbruggen, zodat reizigers met een beperkte mobiliteit (rolstoelgebruikers, slechtzienden, maar ook ouderen, reizigers met een fiets of met een kinderwagen) zelfstandig en in alle comfort kunnen op- en afstappen.

De afgelopen maanden heeft NMBS de betrokken belangenorganisaties zoals UNIA, de Hoge Raad voor Personen met een Handicap en CAWaB hierover uitgebreid geconsulteerd.

Naast dit autonoom toegankelijke rijtuig wordt ook gewerkt aan een multifunctioneel rijtuig met voldoende plaats voor fietsen, kinderwagens, etc.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Gaat het om een nieuwe variant in het M7 gamma of gaat het over alle in de toekomst bestelde M7 rijtuigen?
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

wbrm schreef: 05 okt 2020, 19:09 Gaat het om een nieuwe variant in het M7 gamma of gaat het over alle in de toekomst bestelde M7 rijtuigen?
Zoals ik het lees gaat het om een nieuwe variant. Per treinsamenstelling zal er dan minstens 1 van dit type rijtuig aanwezig moeten zijn.
Plaats reactie