dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door LML »

Voor de I11-rijtuigen die gaan vrijkomen gok ik op meer homogene samenstellingen op de IC Brussel-Namur-Luxembourg en de IC Antwerpen-Oostende (ter vervanging van de Desiro's). We zullen zien...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door HVHTB »

260689 schreef: 10 aug 2020, 13:351I11 stuurstand en 1I11 A of B achter het stuurrijtuig. Dit heeft te maken als de omvormer van het stuurrijtuig naar de kl*te is kan die energie nemen van de I11 dat er achter hangt of visaversa. Vandaar ook op de IC Brussel-Zuid - Luxemburg dat er een I11 achter het stuurrijtuig hangt. Hierdoor blijft er altijd een pakwagen aanwezig in de trein.
Is het bij een defect aan de omvormer dan niet mogelijk om energie te nemen van de M7 (i.p.v. I11) die er achter hangt?
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door 260689 »

HVHTB schreef: 10 aug 2020, 17:27
260689 schreef: 10 aug 2020, 13:351I11 stuurstand en 1I11 A of B achter het stuurrijtuig. Dit heeft te maken als de omvormer van het stuurrijtuig naar de kl*te is kan die energie nemen van de I11 dat er achter hangt of visaversa. Vandaar ook op de IC Brussel-Zuid - Luxemburg dat er een I11 achter het stuurrijtuig hangt. Hierdoor blijft er altijd een pakwagen aanwezig in de trein.
Is het bij een defect aan de omvormer dan niet mogelijk om energie te nemen van de M7 (i.p.v. I11) die er achter hangt?
Blijkbaar hebben die een andere stekker. Zo ook bij M6/M4. Die kunnen niet koppelen met elkaar. Vandaar dat je altijd met een stuurrijtuig M4/M6 een bijkomend rijtuig van het zelfde type hangt.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door JPV »

Iemand een idee wanneer deze nieuwe dienstregeling gepubliceerd zal worden? Ik hoor niks over mijn verbindingen (Brussel-Ieper) en dat is waarschijnlijk wel goed nieuws dat ik geen ander uurregeling moet verwachten, maar ik vermoed dat er wel enkele mensen zijn van wie de haalbaarheid van hun treinverbinding afhangt van de deze nieuwe uurregeling.

En als die plots een auto moeten kopen of een andere job zoeken, is zo'n publicatie enkele maanden voor ingang best nuttig.

Overigens: ik lees af en toe dat een grote wijziging er binnen 3 jaar zit aan te komen. Is dat dan al gebeurd dat ALLES overhoop gegooid wordt (bij wijze van spreken vanaf 0 terug de dienstregeling opmaken)?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door rvdborgt »

JPV schreef: 04 sep 2020, 06:30 Iemand een idee wanneer deze nieuwe dienstregeling gepubliceerd zal worden?
Afgaand op ervaringen van eerdere jaren rond 15 september.
Houd ook de profiplanner in de gaten:
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi

Eurostar zit er al in.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling binnenland 2021

Bericht door trainlovertje »

JPV schreef: 04 sep 2020, 06:30 Overigens: ik lees af en toe dat een grote wijziging er binnen 3 jaar zit aan te komen. Is dat dan al gebeurd dat ALLES overhoop gegooid wordt (bij wijze van spreken vanaf 0 terug de dienstregeling opmaken)?
In 2014 heeft men werkelijk alles hervormd, maar de updates om de 3 jaar waar men nu over spreekt zijn niet meer zo ingrijpend als toen; er komen vooral meer treinen bij dan om het aanbod te versterken. De voorziene aanpassing van december 2020 is overigens grotendeels opgeschoven naar 2021.
Op jouw verbinding moet je niet veel wijzigingen verwachten de eerstvolgende jaren, hoogstens een trein die maximaal 2 minuten eerder vertrekt of aankomt in een bepaald station.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trein92 »

Op 7 september is de dienstregeling licht gewijzigd. Daarom stopt de s9-trein in Herent enkel nog in de richting Eigenbrakel, maar niet meer richting Leuven. Ik zga op Twitter al wat reacties hierop.

Toch totaal onlogisch lijkt mij? Iemand die weet hoe dit zit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

trein92 schreef:Op 7 september is de dienstregeling licht gewijzigd. Daarom stopt de s9-trein in Herent enkel nog in de richting Eigenbrakel, maar niet meer richting Leuven. Ik zga op Twitter al wat reacties hierop.

Toch totaal onlogisch lijkt mij? Iemand die weet hoe dit zit?
Op het eerste zicht is dat om niet in de weg te rijden van de 22** die vlak erna aan volle snelheid door Herent moet passeren. Maar het is inderdaad geen optimale oplossing.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Ik pendel tegenwoordig met de S9. Gisteravond werd er inderdaad omgeroepen dat reizigers naar Herent de raad kregen om in Kortenberg uit te stappen, en de S2 te nemen die nog wel stopt in Herent. Het kost maar enkele minuten, maar elegant is inderdaad anders.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Hemeltergend dat zoiets volledig "en stoemelings" wordt doorgevoerd. Dat maakt de "check de routeplanner"-adviezen bij zo'n wijziging van de dienstregeling (in plaats van duidelijk te vermelden wat wijzigt) alleen maar wranger.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Davy »

De nieuwe dienstregeling staat in de NMBS-app.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Wout912 »

Ik heb juist de nieuwe dienstregeling eens bekeken in de routeplanner en wat mij toch wel opvalt is het wegvallen van de piekuurtreinen tussen Antwerpen-Centraal en Sint-Niklaas. Het was al langer duidelijk dat er nog geen halfuurfrequentie gedurende de hele dag zou komen tussen Antwerpen en Sint-Niklaas, maar dat ook de piekuurtreinen op dit traject zouden wegvallen, is volgens mij nooit gecommuniceerd.

Ik reis tijdens de avondspits al eens tussen Antwerpen-Berchem en Melsele met S34 8292 (piekuurtrein). Ik heb het eens één keer meegemaakt dat deze werd afgeschaft (nog voor de coronacrisis) en dat iedereen de reguliere S34-trein van twintig minuten later moest nemen. De desiro die deze verbinding uitvoerde, zat toen echt propvol. Indien de piekuurtreinen niet meer zullen rijden bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling, hoop ik dat de NMBS toch op zijn minst twee desiro's zal inzetten op de reguliere S34-treinen...
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door benimmeg »

Net gezien dat de IC3006 van Antwerpen naar De Panne eindelijk ook gaat stoppen in Beervelde. Dit gaat een grote verbetering zijn voor de scholieren die in Gent les hebben die anders net te laat kwamen ofwel 50min te vroeg op school waren.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rvdborgt »

Wout912 schreef: 13 sep 2020, 10:09 Ik heb juist de nieuwe dienstregeling eens bekeken in de routeplanner en wat mij toch wel opvalt is het wegvallen van de piekuurtreinen tussen Antwerpen-Centraal en Sint-Niklaas. Het was al langer duidelijk dat er nog geen halfuurfrequentie gedurende de hele dag zou komen tussen Antwerpen en Sint-Niklaas, maar dat ook de piekuurtreinen op dit traject zouden wegvallen, is volgens mij nooit gecommuniceerd.

Ik reis tijdens de avondspits al eens tussen Antwerpen-Berchem en Melsele met S34 8292 (piekuurtrein). Ik heb het eens één keer meegemaakt dat deze werd afgeschaft (nog voor de coronacrisis) en dat iedereen de reguliere S34-trein van twintig minuten later moest nemen. De desiro die deze verbinding uitvoerde, zat toen echt propvol. Indien de piekuurtreinen niet meer zullen rijden bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling, hoop ik dat de NMBS toch op zijn minst twee desiro's zal inzetten op de reguliere S34-treinen...
Ik zie op Antwerpen - Sint-Niklaas noch een halfuurdienst met de S-trein, noch P-treinen. Ik hoop dat hier nog minstens een van beide moet worden toegevoegd.

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door FLV-FGSP »

De halfuursdienst Brussel - Zottegem - Kortrijk komt er gelukkig wel, evenals de S3 in het weekend.
Er staat ook een uursdienst Luik - Luxemburg in de planner, met kruising in Troisvièrges.
Plaats reactie