NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
dekooiker

NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door dekooiker » 10 sep 2020, 07:37

Ik zie op de lijn Bastogne-Libramont het probleem niet. Langs Morhet en Sibret rijden vraag tenslotte geen omweg die heel veel tijd kost. Door alleen de grote wegen te bedienen wint men inderdaad wat tijd maar vooral, zal het reizigerspotentieel sterk dalen. De variant zoals ik beschreef als hoofdlijn houden en in de spits een snellere verbinding (kunnen ze alsnog hun gang gaan met andere lijnnummers) lijkt me zinvoller dan het simpelweg afschaffen van de regelmatige bediening van zoveel haltes. De plaatselijke situatie is ook van belang en ik vrees dat die niet altijd meegenomen wordt. In de plannen van de Vlaamse regering is die alvast bij voorbaat geofferd omdat het allemaal geen cent meer mag kosten.
De trein.
Alleen voor durvers.

kika

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door kika » 14 sep 2020, 00:49

wbrm schreef:
09 sep 2020, 21:01
Daarnaast vind ik dat men niet kan verlangen om in een boerengat te gaan wonen om dan te verlangen allerlei diensten van hoge kwaliteit te kunnen genieten. Als iemand autonomie/zelfstandigheid verliest (vanwege ouderdom, ziekte,...) denk ik dat we elkaar beter ergens tussen stad en boerengat vinden dan er gewoon te blijven wonen zonder aangepast verwachtingspatroon.
Mensen kiezen hun woonplaats voor veel redenen: prijs, familie, werk, (ex-)partner…. Ook is niet iedereen in een levensfase of met de rijkdom dat ze 'hun woonplaats kunnen kiezen,' kinderen, mensen met eoa beperking (kan iets eenvoudigs zijn als een driewielfiets nodig hebben) maar ook bvb. bejaarden. Daarnaast lijk je te vergeet dat de lokale en regionale situatie van tel zijn. Bastogne heeft misschien maar 15000 inwoners, wel een ziekenhuis. Is dat er in pakweg Evergem met dubbel zoveel inwoners? De afstand van Bastogne tot Libramont is ongeveer net zo groot als Schaarbeek-Leuven, er wonen alleen wat minder mensen tussenin. Puur ter illustratie, de definitie van boerengat is niet overal hetzelfde, de noden zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar. Libramont heeft uiteraard wat meer te bieden, maar zoals Groentje ook aanhaalt: armoede kan ook verlicht worden door betere mobiliteit voor iedereen.

wbrm

Bericht door wbrm » 14 sep 2020, 19:19

kika schreef:
14 sep 2020, 00:49
Mensen kiezen hun woonplaats voor veel redenen: prijs, familie, werk, (ex-)partner….
Zeker, maar die keuze heeft implicaties die je maar beter zo goed als mogelijk mee in de weegschaal legt. Je kan wat mij betreft niet alles op de maatschappij afwentelen.
kika schreef:
Ook is niet iedereen in een levensfase of met de rijkdom dat ze 'hun woonplaats kunnen kiezen,' kinderen, mensen met eoa beperking (kan iets eenvoudigs zijn als een driewielfiets nodig hebben) maar ook bvb. bejaarden.
Dat klopt. Je kan je afvragen wat maatschappelijk gezien de beste keuze is, verhuizen faciliteren (al dan niet specifiek voor deze doelgroep wanneer andere middelen geen oplossing bieden) of allerlei diensten lokaal aanbieden. Ik weet het zelf niet. Wel vermoed ik dat het inefficiënt wordt wanneer lokaal de spoeling dun wordt, terwijl dat (zelfs maar deels) doorrekenen in de prijs vaak niet kan.
kika schreef:
Daarnaast lijk je te vergeet dat de lokale en regionale situatie van tel zijn. Bastogne heeft misschien maar 15000 inwoners, wel een ziekenhuis. Is dat er in pakweg Evergem met dubbel zoveel inwoners? De afstand van Bastogne tot Libramont is ongeveer net zo groot als Schaarbeek-Leuven, er wonen alleen wat minder mensen tussenin. Puur ter illustratie, de definitie van boerengat is niet overal hetzelfde, de noden zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar. Libramont heeft uiteraard wat meer te bieden, maar zoals Groentje ook aanhaalt: armoede kan ook verlicht worden door betere mobiliteit voor iedereen.
Ik heb niet gezegd dat er een definitie van boerengat moet zijn die onafhankelijk is van de ruimere regio. Dat lijkt mij inderdaad geen goed idee. Wel is op een gegeven moment een volwaardig busaanbod moeilijk maatschappelijk te verantwoorden, zelfs gegeven de regio. Dan is deze laten vervellen tot een aantal ritten per dag, zonder aanvullend vraagafhankelijk alternatief, geen goede 'oplossing' wat mij betreft. Het precieze kantelpunt bepalen naar/van vraagafhankelijk vervoer is een politieke discussie, net zoals de definitie van boerengat.

groentje

Bericht door groentje » 14 sep 2020, 20:39

Maar hoe beperkt ook, ook een 'paar ritten per dag' hebben hun nut. Je zou verbaasd kunnen zijn over de klandizie op een marktbus éénmaal per week, op typische schoolritten, etc. Je doet die wat mij betreft te snel af als maatschappelijk onverantwoord.

dekooiker

Bericht door dekooiker » 15 sep 2020, 11:21

Sterker: zelfs op ritten bezuiden de taalgrens is veel meer volk te zien dan men op eerste zicht zou verwachten. Een buslijn die slechts een bruikbare heenrit of een terugrit biedt blijken toch goed bezet; de mensen organiseren zich wellicht anders en combinatie bus+ander vervoer (wellicht een rit per auto met familie of vrienden) is daar min of meer gebruikelijk.
Vraag me niet hoe het juist zit maar ik heb het al meermaals tot m'n verbazing vastgesteld.
De trein.
Alleen voor durvers.

kika

Bericht door kika » 17 sep 2020, 23:45

wbrm schreef:
14 sep 2020, 19:19
[..]Je kan je afvragen wat maatschappelijk gezien de beste keuze is, verhuizen faciliteren (al dan niet specifiek voor deze doelgroep wanneer andere middelen geen oplossing bieden) of allerlei diensten lokaal aanbieden. Ik weet het zelf niet. Wel vermoed ik dat het inefficiënt wordt wanneer lokaal de spoeling dun wordt, terwijl dat (zelfs maar deels) doorrekenen in de prijs vaak niet kan.
De maatschappelijke prijs van alle verkavelingen en lintbebouwing in Vlaanderen betalen we ook met z'n allen voor. Het had ooit een dempend effect op de woningmarkt in steden, is het daarom goed, slim en handig? Ik vind het prima als je een aantal ritten standaard aanbiedt (schoolbus, markt-, herdenking....) en aanvult met andere oplossingen, mits die mee door de maatschappij gefinancieerd worden. Hoe dat er precies uitziet kan je oeverloos over discussiëren: moet dat uit autobelastingen, eerste klasse, algemene potjes, … En naast de financiele vraag, de pratkische, zijn er inderdaad verschillende oplossingen, maar die moeten net zo goed grotendeels door de maatschappij gedragen worden. Slecht OV als hefboom op de ruimtelijke ordening om het resterende OV "efficier" te maken? :mrgreen: Als ik van slechte wil zou zijn, efficiëntie: is dat aantal reizigers per gereden buskilometer? Of hoeveel hatles ze afleggen per uur? Of hoeveel mensen er voor hoeveel euro's van de maatschappij op hun bestemming geraken tegen een acceptabele reistijd? Maar zo kunnen we bezig blijven, dan maar een Ravel over een paar jaar gok ik zo.

dekooiker

Bericht door dekooiker » 19 sep 2020, 11:28

Vergeet niet dat wat we vandaag aan OV hebben in bijna alle gevallen (ik vrees dat alleen de HST-lijnen hier niet meespelen) een historische groei is. De NMBS liet bussen rijden die meestal getrouw de spoorlijn volgde, en die busdiensten zijn van oorsprong dan weer quasi uitsluitend privélijnen. Na de overname door de NMBS werd het bedienen van stations of gesloten station een belangrijke aanvulling op het spoornet. De overheveling van de busdiensten naar de NMVB zorgde voor het uitschakelen van de concurrentie maar meteen ook voor het afbouw van heel wat buslijnen. Vooral bij de TEC zal de opheffing van de NMVB voor minder mogelijkheden voor exploitatie zorgen, immers, de inkomsten kwamen uit dat andere landsdeel.

Nu wordt lijn 163b door de NMVB net uitgebreid en daar de trein afgebouwd wordt. En dan opeens beslist men om de lijn grondig te hervormen. Welke studies eraan voorafgegaan zijn, daar hebben we het gissen naar. Het kan immers een weloverwogen beslissing zijn maar evengoed een platte besparing.
De trein.
Alleen voor durvers.

joverwimp

Bericht door joverwimp » 24 okt 2020, 15:08

Afscheid van Bastenaken ?
"Fietsen in- en uitladen is onmogelijk in de stations van Brussel-Centraal, Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk, Bastogne-Noord en Bastogne-Zuid," aldus https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... ike-ticket.
Eigenlijk werd bedoeld dat je geen fiets kon meenemen op de vervangbus. Maar dat is verleden tijd.

Plaats reactie