Zouden deze nieuwe treinen niet beter in een open 'pool van rollend materieel' worden opgenomen? Dus, eigendom van de Belgische staat, en gehuurd door NMBS.
De staat zelf heeft niet de taak of opdracht om op eigen houtje spoormateriaal te gaan beheren/verhuren. Het zou me zelfs niet verbazen als een of andere Europese regelgeving dat droogweg verbiedt.
Hooguit zou het misschien kunnen mogelijk zijn dat een of andere overheid tot het inzicht komt - al dan niet terecht - dat de prive-aanbieders er niet in slagen de behoeften in te vullen, en dus, in het belang van de burger, zelf een bedrijf opzet, geheel of gedeeltelijk in overheidshanden, om dat tekortschieten in te vullen.
Ook ik zie er dat nog niet zo gauw van komen: geen enkele Belgische overheidsinstantie betoont echt interesse voor het spoorbedrijf, met misschien een zekere mate van uitzondering voor meneer Gilkinet. Maar ook hij is in de eerste plaats bezig met scoren op korte termijn, met het oog op zijn aankomende herverkiezing.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.