dienstregeling binnenland december 2020
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56
Re: dienstregeling binnenland december 2020
West-Vlaanderen staat nog niet online. Gaat er nu echt geen enkele vooruitgang zijn voor Anzegem en Vichte? Sinds 2017 zowat 15 minuten extra reistijd erbij naar Gent en Brussel in vergelijking met de jaren ervoor. 15 nutteloze minuten, niet voor extra stops of betere verbindingen, maar enkel om in Oudenaarde te staan wachten.
Je zou toch denken dat een extra IC Kortrijk-Oudenaarde ervoor kan zorgen dat de stoptrein korter op de IC-trein gezet kan worden?
Een andere frustratie is de slechte verbinding richting Eeklo in de spits. Ikzelf reis vanuit Anzegem richting Eeklo: 19 minuten wachten in Oudenaarde, 12 minuten stilstaan in Gent-Sint-Pieters. Dan hoop je dat er in de spits misschien betere opties zijn, maar nee: met P7954 en P7962 geraak je vlot in Gent-Sint-Pieters, maar daar lukt het niet om over te stappen op S51 7085 naar Eeklo (die blijkbaar niet enkele minuten later mag vertrekken). En het zou nochtans zo eenvoudig opgelost kunnen worden: P7962 laten doorrijden naar Eeklo en het materiaal van S51 7085 laten rijden naar Geraardsbergen, met vertrek enkele minuten later en daardoor gegarandeerde overstap voor reizigers richting Geraardsbergen.
Je zou toch denken dat een extra IC Kortrijk-Oudenaarde ervoor kan zorgen dat de stoptrein korter op de IC-trein gezet kan worden?
Een andere frustratie is de slechte verbinding richting Eeklo in de spits. Ikzelf reis vanuit Anzegem richting Eeklo: 19 minuten wachten in Oudenaarde, 12 minuten stilstaan in Gent-Sint-Pieters. Dan hoop je dat er in de spits misschien betere opties zijn, maar nee: met P7954 en P7962 geraak je vlot in Gent-Sint-Pieters, maar daar lukt het niet om over te stappen op S51 7085 naar Eeklo (die blijkbaar niet enkele minuten later mag vertrekken). En het zou nochtans zo eenvoudig opgelost kunnen worden: P7962 laten doorrijden naar Eeklo en het materiaal van S51 7085 laten rijden naar Geraardsbergen, met vertrek enkele minuten later en daardoor gegarandeerde overstap voor reizigers richting Geraardsbergen.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Je ziet dat helemaal verkeerd. Volgens Lydia Peeters, "bevoegd" voor De Lijn moet je in de regel overstappen in het kader van de basisbereikbaarheid. In Vlaanderen word je dus vanaf 2022 niet langer verondersteld om van Anzegem naar Eeklo te sporen met 3 treinen, maar bijvoorbeeld van Anzegem naar Oudenaarde te fietsen, daar de trein tot Gent-Sint-Pieters te nemen, over te stappen op de erg frequente bus Gent- Eeklo - Brugge en het laatste stukje in Eeklo hetzij te voet hetzij met een deelfiets c.q. deelauto af te leggen. Je mag dat laatste stuk ook kruipen, als je dat nog kunt...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: dienstregeling binnenland december 2020
MS96 heeft te weinig capaciteit om 5 mw41 te vervangen, het aantal zitplaatsen 2de klas zou dan dalen. MS80 kan natuurlijk wel.LML schreef: ↑04 okt 2020, 11:05 Ik geloof nooit dat er I10-/I11-rijtuigen op Antwerpen-Mol-Hamont komen vanaf juni volgend jaar (2021). Eerder treinstellen: hopelijk MS96, maar het zou eerder MS80 worden. Mol-Hasselt wordt door MW41'ers voorzien tot de elektrificatie van Mol-Hasselt klaar is (elektrische treinen rijden daar over een 2-tal jaar, december 2022 dus).
Re: dienstregeling binnenland december 2020
In Hamont ben je sowieso gelimiteerd tot 4MW.
Met alle materieelwensen moet je rekening houden dat Hamont een limiterende factor zal blijven qua lengte.
Met alle materieelwensen moet je rekening houden dat Hamont een limiterende factor zal blijven qua lengte.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Ik denk dat ze daar toch een oplossing voor moeten vinden, want nu bestaan meerdere treinen al uit 5 MW41 (wat natuurlijk mogelijk is doordat een deel richting Hasselt gaat) en ik heb niet de indruk dat dat een overdaad aan capaciteit biedt op de betrokken treinen. 3 MS80 lijkt me het minimum voor die treinen. Misschien koppelen ze in Mol 1 à 2 stellen aan/af, of het is natuurlijk ook niet onmogelijk dat ze er een slag M5/M6/M7 tussen steken voor de drukste treinen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Hoezo? Op satellietfoto's zie ik galant 200 m perronlengte, aan 25m per rijtuig biedt dat toch plaats voor 8 rijtuigen?
Of wordt er bedoeld "4 stellen MW41 van elks twee rijtuigen"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Ik geloof dat in het huidige Hamont maar 3 Mw 41 aan het perron kunnen . Er komt een uitbreiding naar minstens 4 Mw of 8 rijtuigen voor Hamont . 4 Mw's is ook het geval voor haltes Lommel en Overpelt . Neerpelt kunnen 5 Mw's aan het perron .
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Inderdaad.jan_olieslagers schreef: ↑05 okt 2020, 12:12Of wordt er bedoeld "4 stellen MW41 van elks twee rijtuigen"?
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Oei, de operationele lengte is zelfs maar 194 meter. Het zijn er inderdaad maar 3 MW momenteel.
Ook het nevenliggende spoor is net te kort voor de HKM naar Budel. Jammer want richting Neerpelt is er wel nog plaats.
Met motorwagen bedoel ik inderdaad 2 rijtuigen mbt de MW41.
Ook het nevenliggende spoor is net te kort voor de HKM naar Budel. Jammer want richting Neerpelt is er wel nog plaats.
Met motorwagen bedoel ik inderdaad 2 rijtuigen mbt de MW41.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Ja, sorry hoor, ik ben altijd weer in de war met die terminologie. Voor mij is een MW = 1 wagen = 1 rijtuig, en die 41-ers zijn voor dan ook MS en niet MW. Een Desiro is toch ook een MS08 en geen MW08?Met motorwagen bedoel ik inderdaad 2 rijtuigen mbt de MW41.
Ik blijf erbij dat sommigen bij NMBS/Infrabel er een sport van maken om de boel nodeloos ingewikkeld te maken. "Tha's to confuse the enemy", zoals ik ooit op een IT-cursus leerde... ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
MW = Motorwagen dus de 41 is diesel, dus behoord bij de MW!jan_olieslagers schreef: ↑05 okt 2020, 13:35Ja, sorry hoor, ik ben altijd weer in de war met die terminologie. Voor mij is een MW = 1 wagen = 1 rijtuig, en die 41-ers zijn voor dan ook MS en niet MW. Een Desiro is toch ook een MS08 en geen MW08?Met motorwagen bedoel ik inderdaad 2 rijtuigen mbt de MW41.
Ik blijf erbij dat sommigen bij NMBS/Infrabel er een sport van maken om de boel nodeloos ingewikkeld te maken. "Tha's to confuse the enemy", zoals ik ooit op een IT-cursus leerde...![]()
MS = motorstel is al de elektrische stellen.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Het verschil tussen stel en wagen is inderdaad de tractie.. er zit toch een bedoeling achter die terminologie.
Het was dus zeker niet mijn bedoeling om u te verwarren.
Het was dus zeker niet mijn bedoeling om u te verwarren.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Inderdaad de MW slaagt op het type aandrijving. Zijnde een diesel. Bij MR (ms heeft men een paar geleden afgevoerd) gebruiken we voor elektrische tractie.
Dus MR08 en MW41, daar waar men bij de MR is overgeschakeld naar een nummering gekoppeld aan het jaar van bestelling heeft men dat bij de MW niet gedaan.
Dus MR08 en MW41, daar waar men bij de MR is overgeschakeld naar een nummering gekoppeld aan het jaar van bestelling heeft men dat bij de MW niet gedaan.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Jaja, en als er volgend jaar stelletjes komen die op trinitrodichloroburrewips draaien dan worden dat MT21 zeker? Dat is toch belachelijk.
Een motorwagen is een motorwagen ; een motorstel is een motorstel.
Een motorwagen is een motorwagen ; een motorstel is een motorstel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Dankuwel, @byter, ik wil vooral niet op de boodschapper schieten. Ik erger me bont en blauw aan dit soort kromtaal, maar het is meer dan duidelijk dat het niet aan u ligt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.