
werken: langs de spoorlijn
Re: werken: langs de spoorlijn
Door werken worden alle treinen ontvangen in Kortemark op perron 2. Bemerk ook het bloementafereel op de perrons... 

Re: werken: langs de spoorlijn
Zoals een paar pagina's eerder aangekondigd hier nog een overzicht van de stand van zaken op L161 tussen Genval en Ottignies (het eerdere bericht beschreef de situatie tussen Watermaal en Genval).
Ottignies
Nadat er begin dit jaar begroeiing werd gerooid aan de zuidwestkant van het station is ergens rond april fase 1 van de civiele werken hier van start gegaan (Ottignies is de enige plaats op het te verdubbelen deel van L161 waar de civiele werken nog niet zijn uitgevoerd). Een informatiebord suggereert dat deze eerste fase tot september 2023 gaat duren. In een iets eerder stadium werd al een nieuwe voetgangersbrug gebouwd en is de tunnel onder de sporen naar een nieuwe uitgang aan de westzijde verlengd. Sinds april zijn er omvangrijke grondwerken uitgevoerd om ruimte maken voor de aan te leggen nieuwe sporen. Ook zijn alle vroegere sporen aan de westzijde van het station opgebroken. Ik neem aan dat hier een extra perron gebouwd zal worden.
Profondsart
Nadat de vroegere halte Profondsart enkele jaren geleden enkele honderden meters naar het noorden is verplaatst, met twee tijdelijke perrons, is hier sindsdien weinig veranderd. De oude halte is nog aanwezig.
(onderstaande foto gemaakt tussen Profondsart en Rixensart)
Rixensart
Ook deze halte is enkele jaren geleden iets naar het noorden opgeschoven. Ook hier is er sindsdien weinig veranderd en is de oude halte nog aanwezig. Opmerkelijk genoeg is ook het loket in het nu nogal afgelegen stationsgebouw (ten opzichte van het station) nog gewoon open - ik kan me niet voorstellen dat dit nog veel gebruikt wordt.
Ottignies
Nadat er begin dit jaar begroeiing werd gerooid aan de zuidwestkant van het station is ergens rond april fase 1 van de civiele werken hier van start gegaan (Ottignies is de enige plaats op het te verdubbelen deel van L161 waar de civiele werken nog niet zijn uitgevoerd). Een informatiebord suggereert dat deze eerste fase tot september 2023 gaat duren. In een iets eerder stadium werd al een nieuwe voetgangersbrug gebouwd en is de tunnel onder de sporen naar een nieuwe uitgang aan de westzijde verlengd. Sinds april zijn er omvangrijke grondwerken uitgevoerd om ruimte maken voor de aan te leggen nieuwe sporen. Ook zijn alle vroegere sporen aan de westzijde van het station opgebroken. Ik neem aan dat hier een extra perron gebouwd zal worden.
Profondsart
Nadat de vroegere halte Profondsart enkele jaren geleden enkele honderden meters naar het noorden is verplaatst, met twee tijdelijke perrons, is hier sindsdien weinig veranderd. De oude halte is nog aanwezig.
(onderstaande foto gemaakt tussen Profondsart en Rixensart)
Rixensart
Ook deze halte is enkele jaren geleden iets naar het noorden opgeschoven. Ook hier is er sindsdien weinig veranderd en is de oude halte nog aanwezig. Opmerkelijk genoeg is ook het loket in het nu nogal afgelegen stationsgebouw (ten opzichte van het station) nog gewoon open - ik kan me niet voorstellen dat dit nog veel gebruikt wordt.
Re: werken: langs de spoorlijn
Waarom word er niet verder gewerkt aan het station Tienen ? Het station is een spook station geworden midden in een bouwruinen.
Ze waren afgelopen maand gestart met het plaatsen van nieuwe bovenleidings palen tussen Vertrijk en Landen.
Ze kunnen beter eerst de aangevangen werken in Tienen afwerken
Ze waren afgelopen maand gestart met het plaatsen van nieuwe bovenleidings palen tussen Vertrijk en Landen.
Ze kunnen beter eerst de aangevangen werken in Tienen afwerken
Re: werken: langs de spoorlijn
Dat is een heel ander vernieuwingsprogramma, het één heeft niets met het ander te maken.Knipex schreef: ↑12 okt 2020, 19:55 Waarom word er niet verder gewerkt aan het station Tienen ? Het station is een spook station geworden midden in een bouwruinen.
Ze waren afgelopen maand gestart met het plaatsen van nieuwe bovenleidings palen tussen Vertrijk en Landen.
Ze kunnen beter eerst de aangevangen werken in Tienen afwerken
De bovenleidingen moeten elke 70 jaar vernieuwd worden, anders komt de veiligheid in het gedrang. Stationsvernieuwingen daarentegen zijn afhankelijk van wat de politiek belangrijk vindt.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: langs de spoorlijn
Ik erger me er ook dood aan; het gaat trager dan in Mons... De meest recente info vind je achteraan in volgend document dat vorige week gepubliceerd werd i.v.m. het nieuwe vervoersplan:Knipex schreef: ↑12 okt 2020, 19:55 Waarom word er niet verder gewerkt aan het station Tienen ? Het station is een spook station geworden midden in een bouwruinen.
Ze waren afgelopen maand gestart met het plaatsen van nieuwe bovenleidings palen tussen Vertrijk en Landen.
Ze kunnen beter eerst de aangevangen werken in Tienen afwerken
https://www.belgiantrain.be/-/media/cor ... 4D70FCEEE4
Re: werken: langs de spoorlijn
Hoi,
Shrek,
Ik heb vanavond gezien dat er kabelwerken bezig zijn langs lijn 35. Ook heb ik gezien dat er fundamenten gemaakt zijn voor nieuwe signalisatiecabines. Is dit voor ETCS?
Lukas
Shrek,
Ik heb vanavond gezien dat er kabelwerken bezig zijn langs lijn 35. Ook heb ik gezien dat er fundamenten gemaakt zijn voor nieuwe signalisatiecabines. Is dit voor ETCS?
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: werken: langs de spoorlijn
Dat is voor de Simis seininrichting die op zijn beurt een nodige voorwaarde voor ETCS2 is.Lukas schreef:Hoi,
Shrek,
Ik heb vanavond gezien dat er kabelwerken bezig zijn langs lijn 35. Ook heb ik gezien dat er fundamenten gemaakt zijn voor nieuwe signalisatiecabines. Is dit voor ETCS?
Lukas
Re: werken: langs de spoorlijn
Op lijn 21C worden de spoorbruggen over het albertkanaal vernieuwd en verhoogd.
Daarvoor zou de spoorlijn gedurende 8 maanden onderbroken worden.
De huidige brug bestaat uit drie delen met een totale overspanning van 175 meter. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie herbouwd en bestaat uit twee delen van elk ca. 90 meter.
Verder links:
HLN
Nieuwsblad
Onroerend erfgoed: Vooronderzoek Genk Spoorbrug, in de PDF is veel informatie.
Op Wikipedia stond verder: "Tijdens deze periode zou ook de volledige spoorlijn gemoderniseerd en vernieuwd worden. Het gaat hierbij om een investering van net geen 24 miljoen euro." , maar dit heb ik nergens kunnen verificeren. Dit gaat waarschijnlijk om de signalisatie omdat de lijn nog met vereenvoudigde signalisatie is uitgevoerd.
Daarvoor zou de spoorlijn gedurende 8 maanden onderbroken worden.

Verder links:
HLN
Nieuwsblad
Onroerend erfgoed: Vooronderzoek Genk Spoorbrug, in de PDF is veel informatie.
Op Wikipedia stond verder: "Tijdens deze periode zou ook de volledige spoorlijn gemoderniseerd en vernieuwd worden. Het gaat hierbij om een investering van net geen 24 miljoen euro." , maar dit heb ik nergens kunnen verificeren. Dit gaat waarschijnlijk om de signalisatie omdat de lijn nog met vereenvoudigde signalisatie is uitgevoerd.
Re: werken: langs de spoorlijn
Er zijn ook plannen om die lijn te elektrificeren, misschien zit die kost er ook al bij.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: werken: langs de spoorlijn
Neen, dat is daar niet echt nodig.BlackEagle schreef:Komt er ook een spoorverdubbeling?
Re: werken: langs de spoorlijn
die spoorbrug verhogen voor het kanaal is mooi maar ik zie op google maps dat aan beide kanten van het kanaal nabij de landhoofden van de spoorbrug er ook nog andere wegen over het spoor gaan, dan zal men deze toch ook moeten aanpassen denk ik?
Re: werken: langs de spoorlijn
"Aanpassen" is in dit geval een eufemisme voor "alles platgooien en een nieuwe brug bouwen". Die nieuwe brug zal een grotere overspanning hebben dus hoogstwaarschijnlijk zullen de wegen er mee onderdoor kunnen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Raar dat dat al niet veel eerder gebeurd is... Langs Hasselt is toch een flinke omweg voor treinen uit Genk-Noord.