Spoorlijn 89 schreef: ↑19 okt 2020, 20:13
Ik had een voorstel gedaan aan de klantendienst om de overdreven lange overstaptijden in Oudenaarde (19 minuten overstaptijd naar Gent, 17 minuten naar Brussel) voor reizigers in Anzegem en Vichte te verbeteren:
Vind je dat overdreven lange overstaptijden? Sorry, maar op dezelfde L-trein hebben reizigers uit Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm een véél slechter overstapmodel. De L-trein is richting Brussel goed aangesloten (met 12min overstap in Zottegem, dit is waarschijnlijk de 'cruciale' overstap met de meeste reizigers), maar richting Gent is het dramatisch: 'overstaptijden' van meer dan 45min in Oudenaarde en Zottegem, waardoor deze reizigers verplicht zijn om een enorme omweg te maken via ofwel Kortrijk ofwel Denderleeuw.
Met de tweede IC Kortrijk-Brussel lijkt het mij een beter plan om de dienstregeling van de L-trein een halfuur te verschuiven om de overstappen naar Gent met een halfuur in te korten in Oudenaarde en Zottegem. Dan vervallen de overstappen in Oudenaarde, maar vanuit Anzegem reis je over Kortrijk even snel naar Brussel als over Oudenaarde nu (maar dan moet er in Kortijk ook een IC op het juiste moment komen, en dat is helaas niet het geval, de andere vertrekt niet op .47 maar om .58). Daarnaast kan je de L-trein misschien een paar minuten dichter op de IC zetten, maar geen volle 10 minuten (dan heb je nog maar 2 minuten in Zottegem en dat is te weinig). Als dat natuurlijk mogelijk is met de gelijkgrondse Y Zandberg.
Dus je moet niet alleen naar Anzegem en Vichte kijken, maar ook naar Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm

Ik heb er mij ook al wel het hoofd over gebroken. Als je de L-trein in de knoop in Oudenaarde (00/30) zou leggen, worden de aansluitingen richting Brussel voor Munkzwalm en Sint-Denijs-Boekel weer te lang. Er is dus geen elegante oplossing, vrees ik, en het huidige model lijkt wel de minste nadelen te hebben voor de meeste reizigers.