NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door dekooiker »

Ik zie op de lijn Bastogne-Libramont het probleem niet. Langs Morhet en Sibret rijden vraag tenslotte geen omweg die heel veel tijd kost. Door alleen de grote wegen te bedienen wint men inderdaad wat tijd maar vooral, zal het reizigerspotentieel sterk dalen. De variant zoals ik beschreef als hoofdlijn houden en in de spits een snellere verbinding (kunnen ze alsnog hun gang gaan met andere lijnnummers) lijkt me zinvoller dan het simpelweg afschaffen van de regelmatige bediening van zoveel haltes. De plaatselijke situatie is ook van belang en ik vrees dat die niet altijd meegenomen wordt. In de plannen van de Vlaamse regering is die alvast bij voorbaat geofferd omdat het allemaal geen cent meer mag kosten.
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door kika »

wbrm schreef: 09 sep 2020, 21:01 Daarnaast vind ik dat men niet kan verlangen om in een boerengat te gaan wonen om dan te verlangen allerlei diensten van hoge kwaliteit te kunnen genieten. Als iemand autonomie/zelfstandigheid verliest (vanwege ouderdom, ziekte,...) denk ik dat we elkaar beter ergens tussen stad en boerengat vinden dan er gewoon te blijven wonen zonder aangepast verwachtingspatroon.
Mensen kiezen hun woonplaats voor veel redenen: prijs, familie, werk, (ex-)partner…. Ook is niet iedereen in een levensfase of met de rijkdom dat ze 'hun woonplaats kunnen kiezen,' kinderen, mensen met eoa beperking (kan iets eenvoudigs zijn als een driewielfiets nodig hebben) maar ook bvb. bejaarden. Daarnaast lijk je te vergeet dat de lokale en regionale situatie van tel zijn. Bastogne heeft misschien maar 15000 inwoners, wel een ziekenhuis. Is dat er in pakweg Evergem met dubbel zoveel inwoners? De afstand van Bastogne tot Libramont is ongeveer net zo groot als Schaarbeek-Leuven, er wonen alleen wat minder mensen tussenin. Puur ter illustratie, de definitie van boerengat is niet overal hetzelfde, de noden zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar. Libramont heeft uiteraard wat meer te bieden, maar zoals Groentje ook aanhaalt: armoede kan ook verlicht worden door betere mobiliteit voor iedereen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door wbrm »

kika schreef: 14 sep 2020, 00:49Mensen kiezen hun woonplaats voor veel redenen: prijs, familie, werk, (ex-)partner….
Zeker, maar die keuze heeft implicaties die je maar beter zo goed als mogelijk mee in de weegschaal legt. Je kan wat mij betreft niet alles op de maatschappij afwentelen.
kika schreef: 14 sep 2020, 00:49Ook is niet iedereen in een levensfase of met de rijkdom dat ze 'hun woonplaats kunnen kiezen,' kinderen, mensen met eoa beperking (kan iets eenvoudigs zijn als een driewielfiets nodig hebben) maar ook bvb. bejaarden.
Dat klopt. Je kan je afvragen wat maatschappelijk gezien de beste keuze is, verhuizen faciliteren (al dan niet specifiek voor deze doelgroep wanneer andere middelen geen oplossing bieden) of allerlei diensten lokaal aanbieden. Ik weet het zelf niet. Wel vermoed ik dat het inefficiënt wordt wanneer lokaal de spoeling dun wordt, terwijl dat (zelfs maar deels) doorrekenen in de prijs vaak niet kan.
kika schreef: 14 sep 2020, 00:49Daarnaast lijk je te vergeet dat de lokale en regionale situatie van tel zijn. Bastogne heeft misschien maar 15000 inwoners, wel een ziekenhuis. Is dat er in pakweg Evergem met dubbel zoveel inwoners? De afstand van Bastogne tot Libramont is ongeveer net zo groot als Schaarbeek-Leuven, er wonen alleen wat minder mensen tussenin. Puur ter illustratie, de definitie van boerengat is niet overal hetzelfde, de noden zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar. Libramont heeft uiteraard wat meer te bieden, maar zoals Groentje ook aanhaalt: armoede kan ook verlicht worden door betere mobiliteit voor iedereen.
Ik heb niet gezegd dat er een definitie van boerengat moet zijn die onafhankelijk is van de ruimere regio. Dat lijkt mij inderdaad geen goed idee. Wel is op een gegeven moment een volwaardig busaanbod moeilijk maatschappelijk te verantwoorden, zelfs gegeven de regio. Dan is deze laten vervellen tot een aantal ritten per dag, zonder aanvullend vraagafhankelijk alternatief, geen goede 'oplossing' wat mij betreft. Het precieze kantelpunt bepalen naar/van vraagafhankelijk vervoer is een politieke discussie, net zoals de definitie van boerengat.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door groentje »

Maar hoe beperkt ook, ook een 'paar ritten per dag' hebben hun nut. Je zou verbaasd kunnen zijn over de klandizie op een marktbus éénmaal per week, op typische schoolritten, etc. Je doet die wat mij betreft te snel af als maatschappelijk onverantwoord.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door dekooiker »

Sterker: zelfs op ritten bezuiden de taalgrens is veel meer volk te zien dan men op eerste zicht zou verwachten. Een buslijn die slechts een bruikbare heenrit of een terugrit biedt blijken toch goed bezet; de mensen organiseren zich wellicht anders en combinatie bus+ander vervoer (wellicht een rit per auto met familie of vrienden) is daar min of meer gebruikelijk.
Vraag me niet hoe het juist zit maar ik heb het al meermaals tot m'n verbazing vastgesteld.
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door kika »

wbrm schreef: 14 sep 2020, 19:19[..]Je kan je afvragen wat maatschappelijk gezien de beste keuze is, verhuizen faciliteren (al dan niet specifiek voor deze doelgroep wanneer andere middelen geen oplossing bieden) of allerlei diensten lokaal aanbieden. Ik weet het zelf niet. Wel vermoed ik dat het inefficiënt wordt wanneer lokaal de spoeling dun wordt, terwijl dat (zelfs maar deels) doorrekenen in de prijs vaak niet kan.
De maatschappelijke prijs van alle verkavelingen en lintbebouwing in Vlaanderen betalen we ook met z'n allen voor. Het had ooit een dempend effect op de woningmarkt in steden, is het daarom goed, slim en handig? Ik vind het prima als je een aantal ritten standaard aanbiedt (schoolbus, markt-, herdenking....) en aanvult met andere oplossingen, mits die mee door de maatschappij gefinancieerd worden. Hoe dat er precies uitziet kan je oeverloos over discussiëren: moet dat uit autobelastingen, eerste klasse, algemene potjes, … En naast de financiele vraag, de pratkische, zijn er inderdaad verschillende oplossingen, maar die moeten net zo goed grotendeels door de maatschappij gedragen worden. Slecht OV als hefboom op de ruimtelijke ordening om het resterende OV "efficier" te maken? :mrgreen: Als ik van slechte wil zou zijn, efficiëntie: is dat aantal reizigers per gereden buskilometer? Of hoeveel hatles ze afleggen per uur? Of hoeveel mensen er voor hoeveel euro's van de maatschappij op hun bestemming geraken tegen een acceptabele reistijd? Maar zo kunnen we bezig blijven, dan maar een Ravel over een paar jaar gok ik zo.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door dekooiker »

Vergeet niet dat wat we vandaag aan OV hebben in bijna alle gevallen (ik vrees dat alleen de HST-lijnen hier niet meespelen) een historische groei is. De NMBS liet bussen rijden die meestal getrouw de spoorlijn volgde, en die busdiensten zijn van oorsprong dan weer quasi uitsluitend privélijnen. Na de overname door de NMBS werd het bedienen van stations of gesloten station een belangrijke aanvulling op het spoornet. De overheveling van de busdiensten naar de NMVB zorgde voor het uitschakelen van de concurrentie maar meteen ook voor het afbouw van heel wat buslijnen. Vooral bij de TEC zal de opheffing van de NMVB voor minder mogelijkheden voor exploitatie zorgen, immers, de inkomsten kwamen uit dat andere landsdeel.

Nu wordt lijn 163b door de NMVB net uitgebreid en daar de trein afgebouwd wordt. En dan opeens beslist men om de lijn grondig te hervormen. Welke studies eraan voorafgegaan zijn, daar hebben we het gissen naar. Het kan immers een weloverwogen beslissing zijn maar evengoed een platte besparing.
De trein.
Alleen voor durvers.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door joverwimp »

Afscheid van Bastenaken ?
"Fietsen in- en uitladen is onmogelijk in de stations van Brussel-Centraal, Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk, Bastogne-Noord en Bastogne-Zuid," aldus https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... ike-ticket.
Eigenlijk werd bedoeld dat je geen fiets kon meenemen op de vervangbus. Maar dat is verleden tijd.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 07 sep 2020, 19:28 Blijkbaar kunnen er sinds 1 september geen NMBS-tickets voor Bastogne-Nord of -Sud meer gekocht worden. Buslijn 163b heet nu trouwens buslijn 6.
Reizigers die een abonnement of campus tot Bastenaken hebben, worden gevraagd een terugbetaling aan te vragen, want na 30 september zijn deze er niet meer geldig...
Waarom moet dat nu zo plotsklaps gebeuren en is er voor deze mensen geen overgangsperiode voorzien? Daarmee bedoel ik een jaar, tot alle abonnementen komen te vervallen.
Alleszins wordt hierdoor een reis naar Bastenaken voor vele reizigers duurder, omdat een afzonderlijk TEC-biljet nodig is.

https://www.belgiantrain.be/nl/news/libramont-bastogne
Eind augustus 1968 maakte dit traject deel uit van mijn huwelijksreis, met een netkaart waarmee je 5 dagen onbeperkt kon sporen.
De lijn werd amper onderhouden en tenslotte was de snelheid van de treinen beperkt tot 30km/u. Het was afgelopen in mei 1993.
Benôit Lutgen, burgemeester van Bastogne en belangrijk politicus, heeft lang gestreden om de lijn te heropenen. Hij bekwam dat het treinverkeer 'voorlopig' opgeschort werd.
Nu is het een pre-RAVeL fietspad. Ik heb het net gevolgd: een rechtlijnig traject door de bossen.(https://www.libramontchevigny.be/loisir ... tation.pdf)
De haltes liggen een eind van de (dunbevolkte) dorpjes. Veel passagiers zullen er niet geweest zijn. Ook de bus die ik nam voor de terugrit telde maar een handvol reizigers en stopte slechts tweemaal op het hele traject.
De laatste jaren hadden de chauffeurs van de vervangbus het moeilijker om vervoerbewijzen te controleren. Ze beschikten niet over apparatuur om bv een biljet op identiteitskaart te lezen. Ook het comptabiliseren van papieren biljetten was een rompslomp: toen ik in 2018 de bus nam gebeurde dit niet. Reden om ermee te stoppen ? Uit een mail van de TEC van 3 juli 2018:
... Lorsque le titre de transport en question est lisible par les appareils du TEC, le voyageur est comptabilisé automatiquement par l’appareil.
Dans les autres cas (billets « papier », railpass, …) le conducteur du bus délivre un billet spécial au voyageur sur base du titre qui lui est présenté. Ce billet spécial étant alors comptabilisé pour les statistiques voyageurs chemin de fer de la ligne. Bien sûr le voyageur doit prouver qu’il a un titre SNCB valable. Dans les cas de titres « papier », pas de problème. Si le titre de transport se trouve sur un support magnétique pour lequel l’appareil du TEC n’a pas été prévu, alors il faudra que le voyageur puisse prouver la présence du titre de transport sur le support présenté : une impression du contenu de ce support me semble dès lors indispensable.
28a Presseux - kopie.JPG
12 Villeroux - kopie.JPG
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door desirootje »

Ik vroeg me af, wat voor dienst kreeg Bastogne vroeger. Een pendel uit Libramont, een doortrekking van de L-treinen uit Bertrix, L treinen vanuit Ciney? En voor wie het zich herinnert of nog spoorboekjes heeft uit die tijd, was dit anders toen de treinen nog tot Gouvy en Sankt Vith reden?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door overweg13 »

Stevige vraag. Heb je een uurtje of 5?
Met vriendelijke groet

overweg13
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door Knipex »

Spoorboekje 1935
In mijn spoorboekje van 1935 zag de bediening op deze lijn er uit als volgt : Link


Spoorboekje 2004
Lijn 165 (163) , A-dagen
Bijlagen
Clipboard02.jpg
Laatst gewijzigd door Knipex op 26 jan 2024, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door joverwimp »

Uit de gele uurtabellen (okt 2015) in Libramont:
Libramont bus naar Bastogne - kopie.JPG
Laatst gewijzigd door joverwimp op 27 jan 2024, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door Steven »

Dat laatste is al met de bussen ipv treinen jammer genoeg.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS neemt afscheid van Bastenaken

Bericht door overweg13 »

Ik heb dan toch maar eens een poging ondernomen:
op de site van Paul Kevers kun je lezen dat de lijn tot Limerlé openging op 20.02.1884, een jaar later reed men tot Gouvy. In het spoorboekje van 01.05.1892 vind ik in tabel 145 Bastogne terug, met een 4-tal treinen in elke richting en aansluitingen naar Benonchamps en Kautenbach.
Aan de vooravond van WO I (01.10.1913) is het aantal treinen gegroeid tot 6 in beide richtingen. In 1915 (tabel 55!) vinden de Duitsers het nodig om 2 ritten HT naar Gouvy te laten rijden, 3 HT naar Libramont.
In het spoorboekje van 15.05.1928 (ik spring wat vooruit) vind ik een tabel Sankt-Vith - Bastogne - Libramont. Met 2 à 3 treinen is de bediening dus pover. Wel is er een opmerkelijke train de plaisir D147 tussen Bastogne (15:56) en Brussel-Noord (20:30) à titre d'essai.
Aan de vooravond van WO II hebben de motorwagens hun intrede gedaan op de lijn. Het oorlogsgeweld takelt de spoorinfrastructuur in de streek erg toe: op 02.01.1945 rijden er opnieuw wat treinen tussen Libramont en Gouvy, Sankt-Vith is door het springen van een viaduct onbereikbaar geworden. Op 04.05.1947 verschijnt een alternatief: de treinen hebben nu Lommersweiler als eindpunt i.p.v. Sankt-Vith. Lang zou dat niet duren: in het spoorboekje van 04.10.1953 is de lijn gereduceerd tot Libramont - Bastogne en Bastogne - Gouvy. Vaak is Bastogne inderdaad het breekpunt. Opvallend: enkele treinen rijden door naar Trois-Ponts en zelfs Malmedy, in de andere richting is Bertrix nogal eens het eindpunt.
Op 22.05.1966 verdwijnt de zondagdienst tussen Libramont en Bastogne.
Op 28.5.1978 worden de halten Ourt, Rosières en Villeroux afgeschaft. Uit een vermelding in Het Spoor weet ik dat Villeroux toen het hoogste punt van het reizigersnet was. Op 27.05.1975 sneuvelden ook Bernimont en Morhet. Buslijn 163b bood al lang veel meer mogelijkheden dan de treindienst.
Met de invoering van IC-IR op 03.06.1984 werd het deel Bastogne-Sud - Gouvy definitief geschrapt. Lijn 163 zou voortaan "genieten" van een strakke 2-uurdienst Virton - Bertrix - Libramont - Bastogne-Sud, dat snel daarna gewoon Bastogne zou heten. (Even was er sprake van een IR Liège - Rivage - Gouvy - Bastogne - Libramont - Bertrix - Dinant - Namur, maar dat bleek een doodgeboren kind...) Toen Bastogne-Nord opnieuw bediend werd (28.05.1989) werd Bastogne opnieuw Bastogne-Sud.
Lang zou het liedje niet meer duren: de refertesnelheid bedroeg 70 km/u, maar de lamentabele toestand van het spoor noopte de NMBS ertoe de snelheid te verlagen tot 40 km/u en helemaal op het einde zelfs 20 km/u. (Dat laatste met het nodige voorbehoud.) Dan gaat het snel: 23.05.1993: de treinen tussen Bastogne en Libramont kunnen, vanaf een nog te bepalen datum, vervangen worden door bussen, toegankelijk voor de reizigers in het bezit van een geldig vervoerbewijs NMBS. Op 29.05.1994 wordt dat al: de treinen tussen Bastogne en Libramont zijn voorlopig vervangen door bussen toegankelijk enz. In 2020 zou zelfs die mogelijkheid verdwijnen. Lijn 163b (met een min of meer rechtstreekse verbinding en een verbinding via de dorpen) is ondertussen vervangen door een snelle lijn 16. De dorpen zijn teruggevallen op een sporadische (school)bediening en laat dat nu net het grote voordeel geweest zijn van de bus t.o.v. de treinen die vrij rechtlijnig ver van de dorpskernen wegbleef.

Nog één opvallend weetje: toen de BRT in de jaren 1970 begon met de Actie Openbaar Vervoer (met de piepjonge ttb) was er enkele jaren sprake van een toeristische trein (L'Ardennais)tijdens het weekend tussen Antwerpen-Centraal en Bastogne. Het was een fenomenale rit Antwerppen-C. 7:49, Berchem (7:53/7:55), Lier (8:05/8:06), Diest (8:37/8:38), Hasselt (8:55), Tongeren (9:15/9:16), Liège-Palais (9:40) - Liège-Guillemins (9:46/9:49), Angleur (9:53), Rivage (10:12/10:13) en dan omnibus tot Gouvy en direct naar Bastogne-Sud. Althans, zo was het in 1977. De NMBS kreeg dit soort treinen niet echt goed verkocht, ook niet toen Luxemburg de eindbestemming werd. Bijna jaarlijks probeerde men deze trein wat aantrekkelijker te maken maar dat hij zou verdwijnen, nog voor IC-IR, stond in de sterren geschreven.

En wie vindt dat ik nu wel een pint verdiend heb, zal me eerlang kunnen trakteren in het vroegere station Bastogne-Sud, want daar komt een nieuwe horecazaak.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 11 feb 2024, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie