Krijgt men via die weg dan ook data binnen van treinen die nog geen ETCS hebben ?
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Ahem, we zien hoe goed hen dat gelukt is op Luxembourg-Bettembourg-Thionville, waar ze schromelijk te laat waren met de ETCS-uitrusting van de TER2N-NG..

De Luxemburgers hadden hun TER2N's al wel uitgerust, maar die waren dan weer hun homologatie in Frankrijk verloren en dus beperkt tot Bettembourg.
Gelukkig is sinds Juni het circus genormaliseerd en zijn alle TER2N's van Grand Est (ex-Lorraine) uitgerust met ETCS.
Benieuwd of ze er op de AGC's een zelfde soep van maken, of daar wél een deftige oplossing hebben..
Edit: ze moeten sowiso enigzins opschieten, want de eerste Franse klassieke lijn met ETCS L2 wordt Marseille-Nice-Ventimiglia (2030, maar eerste secties vanaf 2025 in dienst). Dus dat betekent niet alleen Regio2N's (die zijn voorbereid, enkel nog hardware aansluiten), maar ook eveneens TER2N & TER2N-NG, AGC, en TGV Duplex. TGV's Brussel-Nice zullen waarschijnlijk permanent beperkt worden tot Marseille, dus TGV-R zal wss niet meer uitgerust worden (wachten op Avelia's).
Thello is ondertussen afgeschaft, BB36000 blijft dus ook zonder ETCS. De weinige cargo's zullen met Traxx'en verreden worden, of Class 77/DE18.
De "TER-IC" Marseille-Nice met Corail-stuurrijtuigen zal dan ook moeten vervangen worden, want ik zie geen BB22200 uitgerust worden met ETCS. Of anders de oplossing zoals op HSL4 bij ons indertijd: dromedaris (loc zonder ETCS in het midden, 2 stuurrijtuigen met ETCS aan elk uiteinde).
Re: ETCS in België.
Naar Tournai blijven de AGC's voorlopig in TBL1+ rijden, dat mag nog tot 2025.msts.be schreef: ↑02 nov 2020, 14:17Ahem, we zien hoe goed hen dat gelukt is op Luxembourg-Bettembourg-Thionville, waar ze schromelijk te laat waren met de ETCS-uitrusting van de TER2N-NG..![]()
De Luxemburgers hadden hun TER2N's al wel uitgerust, maar die waren dan weer hun homologatie in Frankrijk verloren en dus beperkt tot Bettembourg.
Gelukkig is sinds Juni het circus genormaliseerd en zijn alle TER2N's van Grand Est (ex-Lorraine) uitgerust met ETCS.
Benieuwd of ze er op de AGC's een zelfde soep van maken, of daar wél een deftige oplossing hebben..
Re: ETCS in België.
Van die treinen kun je de capaciteitssimulatie dan ook niet "controleren" omdat ze niets melden via die bijgelegde bakens ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
ETCS-bakens zijn unidirectioneel en melden nooit iets terug (behalve de boodschap dat ze defect zijn).dentheo schreef:Van die treinen kun je de capaciteitssimulatie dan ook niet "controleren" omdat ze niets melden via die bijgelegde bakens ?
Re: ETCS in België.
sorry ik had hieruit begrepen dat er metingen gebeurden..:
Klopt, er zijn daar testen bezig om te zien of de capaciteitssimulaties van ETCS op de NZV overeenkomen met de realiteit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
De metingen op zich gebeuren op basis van de EBP of in de trein. Maar om de treinen in ETCS te kunnen laten rijden, zelfs in testmodus, moeten er eerst wat bakens bijgeplaatst worden.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
- Locatie: Tingley - West Yorkshire
Re: ETCS in België.
Apologies for posting in English but some people on here might be interested in a presentation on the signalling for the current Crossrail/Elizabeth Line in London which includes ETCS Level 1, ETCS Level 2, Communication Based Train Control [CBTC], and UK AWS/TPWS [a bit like the Belgian TBL+1]. It was done for The Institution of Railway Signal Engineers and is a technical presentation. The first part is quite in depth but it does give a good idea of one reason why the project is over running.
https://vimeo.com/424623297
The subject is complicated, but that is the very point of watching it.
For those people reading this who do not have English as their first language, then the subject is complicated. What makes it more complicated are the unnecessary buzz words used to describe simple things.
What has this presentation got to do with trains in the Benelux Countries?
It gives a view in 49 minutes just how complicated things have become, especially when you run from older signalling systems, onto something new that is not ETCS, back onto older signalling systems and then onto ETCS.
Sorry if up topic someone has posted a link to a presentation in Nederlands but with 99 pages that is a lot to look back through.
Iain
https://vimeo.com/424623297
The subject is complicated, but that is the very point of watching it.
For those people reading this who do not have English as their first language, then the subject is complicated. What makes it more complicated are the unnecessary buzz words used to describe simple things.
What has this presentation got to do with trains in the Benelux Countries?
It gives a view in 49 minutes just how complicated things have become, especially when you run from older signalling systems, onto something new that is not ETCS, back onto older signalling systems and then onto ETCS.
Sorry if up topic someone has posted a link to a presentation in Nederlands but with 99 pages that is a lot to look back through.
Iain
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België.
@Iain, welbedankt voor uw inbreng, en het is (toch zeker voor mij) niet storend dat het niet in het Nederlands is. Belgen (vooral de Vlamingen...) hebben een sterke reputatie inzake meertaligheid!
De complexiteit van de signalisatiesystemen bevreemdt mij reeds lang, het wordt mij meer en meer duidelijk dat de diverse regulerende overheden zoveel tegenstrijdige eisen hebben gesteld dat zowel de operatoren als de aanbieders van "systemen" zich in de meest onmogelijke bochten hebben gewrongen om toch maar te blijven voldoen aan al die regels.
Men kan zich afvragen of er niet beter een overkoepelende toezichthoudende organisatie was geweest die - met technische kennis van zaken - toezicht had kunnen houden op de diverse nationale toezichthoudende organisaties, en hun richtlijnen en directieven had kunnen stroomlijnen. Het kluwen waar we thans mee zitten moet handenvol geld kosten, en dat had kunnen vermeden worden, naar mijn bescheiden mening.
De complexiteit van de signalisatiesystemen bevreemdt mij reeds lang, het wordt mij meer en meer duidelijk dat de diverse regulerende overheden zoveel tegenstrijdige eisen hebben gesteld dat zowel de operatoren als de aanbieders van "systemen" zich in de meest onmogelijke bochten hebben gewrongen om toch maar te blijven voldoen aan al die regels.
Men kan zich afvragen of er niet beter een overkoepelende toezichthoudende organisatie was geweest die - met technische kennis van zaken - toezicht had kunnen houden op de diverse nationale toezichthoudende organisaties, en hun richtlijnen en directieven had kunnen stroomlijnen. Het kluwen waar we thans mee zitten moet handenvol geld kosten, en dat had kunnen vermeden worden, naar mijn bescheiden mening.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: ETCS in België.
Wat voor aanwijzingen heb je dan dat ETCS onder tegenstrijdige eisen van diverse overheden te lijden zou hebben?jan_olieslagers schreef: ↑14 nov 2020, 21:42 De complexiteit van de signalisatiesystemen bevreemdt mij reeds lang, het wordt mij meer en meer duidelijk dat de diverse regulerende overheden zoveel tegenstrijdige eisen hebben gesteld dat zowel de operatoren als de aanbieders van "systemen" zich in de meest onmogelijke bochten hebben gewrongen om toch maar te blijven voldoen aan al die regels.
Er is een toezichthouder (het spoorwegbureau) en ik moet er niet aan denken dat die er niet zou zijn.jan_olieslagers schreef: ↑14 nov 2020, 21:42 Men kan zich afvragen of er niet beter een overkoepelende toezichthoudende organisatie was geweest die - met technische kennis van zaken - toezicht had kunnen houden op de diverse nationale toezichthoudende organisaties, en hun richtlijnen en directieven had kunnen stroomlijnen. Het kluwen waar we thans mee zitten moet handenvol geld kosten, en dat had kunnen vermeden worden, naar mijn bescheiden mening.
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
Het probleem is helemaal niet dat ETCS niet interoperabel zou zijn, het probleem is dat de Britten het willen combineren met een handvol andere systemen, dat geeft gegarandeerd problemen. Wij zien hetzelfde op de Thalys en Eurostar, die moeten ook op talloze systemen kunnen rijden en zijn daarom geweldig complex. Een trein die enkel in een ETCS-zone moet kunnen rijden is net heel eenvoudig en kan door elke fabrikant moeiteloos geleverd worden.
Dit komt net doordat er uniforme regels zijn èn een ERA dat toekijkt op de implementatie in de verschillende landen.
Dit komt net doordat er uniforme regels zijn èn een ERA dat toekijkt op de implementatie in de verschillende landen.
Re: ETCS in België.
Vraagje aan de NMBS-collega's: de uitrol van ETCS op de MS96 is nu bezig, mogen we binnenkort dan de 2-spanningsversie op de HSL2 verwachten?
Re: ETCS in België.
Dat is nu eens een super vraag. Maar ik dacht dat de minimum snelheid 170km/h was op de L2 als ik mij niet vergis?.?.
Re: ETCS in België.
Dat zijn maar afspraken in het kader van de dienstregelingsopmaak, zeker voor vroege/late treinen zie ik geen probleem. Infrabel laat zelf trouwens af en toe technische motorwagens aan 120km/h over L2 snorren, dus dat kan perfect.260689 schreef:Dat is nu eens een super vraag. Maar ik dacht dat de minimum snelheid 170km/h was op de L2 als ik mij niet vergis?.?.