ttb map 63 (foto's 41 - 50)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 63 (foto's 41 - 50)

Bericht door overweg13 »

http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2362369. Daar gebeurt het.

Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ttb map 63 (foto's 41 - 50)

Bericht door trainlovertje »

47. Op deze foto kun je al vaag zien wat het allemaal zal worden: de tunnel van Halle is al zichtbaar, maar voor treinen nog onbruikbaar.
Dat vind ik een heel bijzondere foto. Het toont heel duidelijk het hoogteverschil tussen de huidige en voormalige perrons van Halle.
Maar ik heb me altijd afgevraagd hoe het spoorplan van station Halle er destijds uitzag. Had je enerzijds (dan eerder oostelijk gelegen) een doorgaande lijn 96 en anderzijds (westelijk) de lijn 26 die overging in lijn 94, zoals heden? Van lijn 96N en lijn 1 was uiteraard nog geen sprake.
En hoeveel perronsporen had het station van Halle toen? Tijdens deze fase van de werken blijkbaar slechts twee. Ik kan me voorstellen dat dat een echte bottle neck was op dat moment...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 63 (foto's 41 - 50)

Bericht door overweg13 »

Ik heb spijtig genoeg geen plannen uit die tijd, maar ik hoop dat ik me vrij exact de situatie voor de geest kan roepen. De sporen lagen inderdaad een flink stuk hoger, zoals afgeleid kan worden uit de ligging van de resterende sporen.
Halle had voor de werken 5 perronsporen: van oost naar west: 4, 3, 2, 1 en C. Sporen 3 en 4 lagen in de lijn 96 (3 naar Brussel, 4 naar Mons - Quévy). Sporen 1 en 2 (1 naar Brussel, 2 naar Tournai) in lijn 94. Spoor C werd pas aangelegd om vanaf 1973 de treinen van lijn 26 te ontvangen. Het was een kopspoor, naast spoor 1. Op spoor 3 en 4 mochten doorgaande treinen tegen 140 km/u razen, op 1 en 2 was dat theoretisch 90, maar die snelheid diende vooral om optrekken richting Edingen mogelijk te maken. De toenmalige brug over het Kanaal liet alleen maar 90 km/u toe en in de richting Brussel moest de trein door wissels van 50 km/u om op lijn 96 te geraken. Alleen als de treinen uit Halle naar Brussel over lijn 96A geleid werden kon door het station van Halle tegen 90 km/u gereden worden.
Van spoor 1 en 2 kon men voorbij Halle richting lijn 96 aftakken en in de richting Brussel hetzij gebruik maken van het zogenaamde banaal spoor 96A of aftakken naar lijn 96. In de richting Edingen/Mons kon men onmiddellijk na de perrons hetzij op lijn 94 blijven, hetzij aftakken naar lijn 96.
Hetzelfde beeld voor de sporen 3 en 4: van spoor 3 kon het naar lijn 96A richting Brussel of gewoon via de lijn 96, die hier in een sierlijke bocht lag die nochtans tegen 140 km/u bereden mocht worden. Aan de andere zijde bestond de mogelijkheid om op lijn 96 te blijven of naar lijn 94 af te takken.
Speciaal geval was lijn 26; tot de aanleg van het spoor C eindigde die officieel bij Blok 7. De lijn kruiste enkelsporig de lijn 96; voorbij de brug werd de lijn dubbelsporig, zoals vandaag nog het geval is.

Heel concreet betekende dit dat in normale omstandigheden de treinen van lijn 26 op spoor C vertrokken en alle andere treinen richting Brussel van de sporen 1 en 3, of ze van lijn 94 of lijn 96 kwamen, maakte weinig uit. Op de sporen 2 en 4 kwamen de treinen richting Edingen en Mons; opnieuw maakte het niets uit of ze op lijn 96 bleven of naar lijn 94 reden. Van deze regeling werd nauwelijks afgeweken.

Ik hoop dat één en ander duidelijk is. Ik ruim binnenkort wat op en misschien vind ik dan toch nog bijkomende gegevens.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ttb map 63 (foto's 41 - 50)

Bericht door trainlovertje »

Ach ja natuurlijk, helemaal vergeten dat er nog een lijn 96A was in die tijd! Maar die lijn was dan wel enkelsporig over het grootste deel van zijn verloop, behalve in de regio Halle en Brussel-Zuid/Vorst dan waarschijnlijk?
Inderdaad wel straf dat lijn 26 doodliep op een kopspoor. Dank voor de mooie schets in woorden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 63 (foto's 41 - 50)

Bericht door overweg13 »

Vandaag eindigt lijn 26 technisch bij de "nieuw" gecreëerde vertakking Y.Noord. En de lijn is tot dat punt nu volledig dubbelsporig.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie