Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 28 okt 2020, 13:36 En ik veronderstel dat het aantal M7's alsnog omhoog gaat naarmate ze geleverd worden? 8 stuks plus een I11BDx lijkt me een minimum om voldoende capaciteit te bieden in alle omstandigheden.
De I11BDX is nodig daar de M7 stuurrijtuigen nog niet in commerciële dienst zijn. De 2e I11 dient als nood rijtuig moest het stuurrijtuig de omvormer defect raken dan kan deze via de energiekabels toch nog gebruikt worden. Vandaar dat er bij vele samenstellingen altijd 2M6/M4/I11 rijtuigen waaronder een stuurrijtuig aanwezig zijn.

Even een kleine berekening

I11A = 60 zitplaatsen
I11B = 80 zitplaatsen
I11BDX 58 zitplaatsen

1M7B = 140 zitplaatsen ÷ 2 = 70 zitplaatsen. Je verliest 10 zitplaatsen tegenover 2 I11B. Met andere woorden, als men straks die 2 I11 vervangen door 2M7 waaronder een stuurrijtuig dan is de trein 8 rijtuigen lang, maar allesinds met meer plaats dan de 12I11 die er nu op rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Maar het is bij mijn weten niet de bedoeling om M7 in te zetten om puur "1 op 1" zitplaatsen te vervangen op een IC als Eupen-Oostende, maar wel om tot een gevoelige capaciteitsuitbreiding te komen. Als de parallelle IC Blankenberge - Genk (meestal) met 10 M6'en rijdt, zou je toch als doelstelling moeten hebben om minstens naar hetzelfde te gaan voor de minstens even drukke andere verbinding. Het is momenteel een "geluk" dat er veel minder vraag is door corona, maar in normale omstandigheden zouden die stammetjes met 6 M7 en een tweetal I11 op dit eigenste moment al propvol gezeten hebben tijdens de spits. Het houtfineer en tapijt zullen de gemiddelde reiziger dan snel worst wezen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Naar verluidt geldt er plots een beperking van maximaal 2 M7 per trein onder 25 kV. Lijkt me nogal vervelend op een moment dat ze op de Eupen-Oostende verder zouden moeten doorbreken. Wie weet meer?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door CursorX »

Steve schreef: 05 dec 2020, 12:59 Naar verluidt geldt er plots een beperking van maximaal 2 M7 per trein onder 25 kV. Lijkt me nogal vervelend op een moment dat ze op de Eupen-Oostende verder zouden moeten doorbreken. Wie weet meer?

Ik weet dat dit klopt. Alle treinen zijn de nacht van dinsdag op woensdag in de bundel uit elkaar gehaald en weer samen gepuzzeld met max 2m7 per samenstelling. Een huzarenstukje van de mensen daar die erin geslaagd zijn alle treinen op tijd te laten vertrekken.

Over de technische kant kan ik me niet uitspreken, enkel dat het dus wel klopt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

CursorX schreef: 05 dec 2020, 13:50
Steve schreef: 05 dec 2020, 12:59 Naar verluidt geldt er plots een beperking van maximaal 2 M7 per trein onder 25 kV. Lijkt me nogal vervelend op een moment dat ze op de Eupen-Oostende verder zouden moeten doorbreken. Wie weet meer?
Ik weet dat dit klopt. Alle treinen zijn de nacht van dinsdag op woensdag in de bundel uit elkaar gehaald en weer samen gepuzzeld met max 2m7 per samenstelling. Een huzarenstukje van de mensen daar die erin geslaagd zijn alle treinen op tijd te laten vertrekken.
Over de technische kant kan ik me niet uitspreken, enkel dat het dus wel klopt.
Beïnvloeding omvormers op treinleiding ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 05 dec 2020, 15:43
CursorX schreef: 05 dec 2020, 13:50
Steve schreef: 05 dec 2020, 12:59 Naar verluidt geldt er plots een beperking van maximaal 2 M7 per trein onder 25 kV. Lijkt me nogal vervelend op een moment dat ze op de Eupen-Oostende verder zouden moeten doorbreken. Wie weet meer?
Ik weet dat dit klopt. Alle treinen zijn de nacht van dinsdag op woensdag in de bundel uit elkaar gehaald en weer samen gepuzzeld met max 2m7 per samenstelling. Een huzarenstukje van de mensen daar die erin geslaagd zijn alle treinen op tijd te laten vertrekken.
Over de technische kant kan ik me niet uitspreken, enkel dat het dus wel klopt.
Beïnvloeding omvormers op treinleiding ?
Wie weet. Ik lees net op Facebook: "wegens problemen door de omvormers van M7 onder 25kV"
https://www.facebook.com/groups/1862655 ... 569758506/

Groetjes,
Rian
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wuitz »

In een interne nota verplicht het DVIS dat treinen op lijnen met 25kV nog maximaal 2 rijtuigen M7 mag bevatten, dit ten gevolge het vaststellen van elektromagnetische storingen aan de assentellers bij het rijden met meerdere M7-rintuigen op 25 kV. Op lijnen met 3 kV zijn er geen beperkingen. Deze verplichting is gemeld op 4 december en ging vandaag 5 december in en dit tot nader order. Chapeau aan het personeel om dit op zo'n korte termijn in orde te brengen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Worden de overtollige M7 dan elders ingezet of blijven ze voorlopig aan de kant?
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wuitz »

Die zullen gewoon verdeeld worden over de verschillende samenstellingen van de IC's Oostende-Eupen. Vanaf volgend voorjaar zouden ze ook worden ingezet op Tongeren-Gent St. Pieters & Genk-Blankenberge, dat zou misschien wel wat sneller kunnen gebeuren moesten de problemen niet snel opgelost geraken.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door CursorX »

Ik verwacht wel dat men met man en macht aan het probleem zal werken, inclusief de mensen van Bombardier, dus dat moet wel kunnen opgelost geraken denk Ik.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Terminus »

Steve schreef: 05 dec 2020, 20:49 Worden de overtollige M7 dan elders ingezet of blijven ze voorlopig aan de kant?
Voor treinbegeleiding alvast zeer moeilijk, want de opleiding M7 gebeurt per standplaats die de kennis nodig heeft. (die is dus de voorbije maanden hoofdzakelijk gebeurd in alle depots die op de IC Oostende-Eupen werken). Daarna gaan we stapsgewijs verder, afhankelijk van waar de M7's zullen worden ingezet.

En dat is maar een van de ongetwijfeld vele operationele factoren die meespelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

wuitz schreef: 05 dec 2020, 20:10 In een interne nota verplicht het DVIS dat treinen op lijnen met 25kV nog maximaal 2 rijtuigen M7 mag bevatten, dit ten gevolge het vaststellen van elektromagnetische storingen aan de assentellers bij het rijden met meerdere M7-rintuigen op 25 kV. Op lijnen met 3 kV zijn er geen beperkingen. Deze verplichting is gemeld op 4 december en ging vandaag 5 december in en dit tot nader order. Chapeau aan het personeel om dit op zo'n korte termijn in orde te brengen...
Een zoveelste keer dat DVIS de mankementen van de constructeurs er weer moet uithalen. Gelukkig maar dat bij DVIS zoveel competentie zit. In sommige van onze buurlanden zouden een heel aantal technische tekortkomingen op rollend materieel gewoon passeren.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 06 dec 2020, 15:28
wuitz schreef: 05 dec 2020, 20:10 In een interne nota verplicht het DVIS dat treinen op lijnen met 25kV nog maximaal 2 rijtuigen M7 mag bevatten, dit ten gevolge het vaststellen van elektromagnetische storingen aan de assentellers bij het rijden met meerdere M7-rintuigen op 25 kV. Op lijnen met 3 kV zijn er geen beperkingen. Deze verplichting is gemeld op 4 december en ging vandaag 5 december in en dit tot nader order. Chapeau aan het personeel om dit op zo'n korte termijn in orde te brengen...
Een zoveelste keer dat DVIS de mankementen van de constructeurs er weer moet uithalen. Gelukkig maar dat bij DVIS zoveel competentie zit. In sommige van onze buurlanden zouden een heel aantal technische tekortkomingen op rollend materieel gewoon passeren.
Je kan je afvragen of dit echt aan het materieel ligt of een zoveelste hoofdstuk is in de slechte assentellers saga.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 06 dec 2020, 15:40 Je kan je afvragen of dit echt aan het materieel ligt of een zoveelste hoofdstuk is in de slechte assentellers saga.
Over welke saga heb je het? Er is bij mijn weten geen probleem met ander rollend materiaal op de assentellers.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 06 dec 2020, 15:28
wuitz schreef: 05 dec 2020, 20:10 In een interne nota verplicht het DVIS dat treinen op lijnen met 25kV nog maximaal 2 rijtuigen M7 mag bevatten, dit ten gevolge het vaststellen van elektromagnetische storingen aan de assentellers bij het rijden met meerdere M7-rintuigen op 25 kV. Op lijnen met 3 kV zijn er geen beperkingen. Deze verplichting is gemeld op 4 december en ging vandaag 5 december in en dit tot nader order. Chapeau aan het personeel om dit op zo'n korte termijn in orde te brengen...
Een zoveelste keer dat DVIS de mankementen van de constructeurs er weer moet uithalen. Gelukkig maar dat bij DVIS zoveel competentie zit. In sommige van onze buurlanden zouden een heel aantal technische tekortkomingen op rollend materieel gewoon passeren.
België is bepaald niet het enige land waar Bombardier problemen met zijn materieeltoelating heeft. Zijn er eigenlijk wel landen waar ze daarmee geen problemen hebben gehad?

Groetjes,
Rian
Plaats reactie