Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door thejay »

groentje schreef: 27 dec 2017, 10:06 In Duitsland is treinbinding alleen van toepassing op treinen van de lange afstand, dus IC's, EC's en ICE's. Zelfs met een ticket met treinbinding heb ik nog geen problemen gehad om een latere trein te nemen als dat een RB, RE of lokale privélijn was, zelfs als ik duidelijk te laat was (ticket van Aachen naar Leipzig via Paderborn en Nordhausen, enkel IC tussen Halle(Saale) en Leipzig, had me grandioos overslapen, en heb slechts een ticket voor de trein tussen Halle en Leipzig moeten betalen, want die IC was natuurlijk wel al lang weg).
Bij de DB vervalt de treinbinding automatisch als je trein 20+ minuten vertraging heeft. Als je van tevoren al weet dat er iets gewijzigd is aan je boeking ga je best een stempel halen en kun je eventuele plaatsreserveringen laten bijmaken (ondervonden tijdens mijn laatste terugreis Salzburg->Brussel). Dat pleit er ook voor om je ticket uit te printen :wink:

Bij de SBB heb ik die voorwaarde niet kunnen vinden en moet je altijd langs het personeel. Een Sparbillett wordt normaal niet terugbetaald. Je mag een nieuw ticket aan volle prijs kopen voor je verbinding, waarna je je Sparbillett onder voorwaarden kan terugkrijgen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door K V B »

Metoyou schreef: 26 dec 2017, 07:05
Steven schreef: 25 dec 2017, 11:20 Als de controles in Geneve verlopen zoals in Basel dan werkt men met steekproeven. Men gaat dus gedurende een bepaalde tijd controles doen. Soms is dit heel uitgebreid en gaat de bagage via een scanner. Soms is het gewoon een ID bewijzen.
Bedankt voor je duidelijke reactie!

Concreet: Als er controle is, dan kunnen we nooit op tijd onze binnenlandse trein nemen in Zwitserland, want we hebben slechts 4 minuten er tussen.

Heb je ook al controle gehad van de douane, op de tgv-lyria zelf ? Want volgens tgv-lyria is dit ook mogelijk ...
4 minuten is the weinig voor een overstap van TGV naar binnenlandse trein in Genève. Zelfs al is ie op tijd en is er geen controle. De hele trein moet immers wel nog steeds door een enkele deur...
Je zal dat wel zien als je daar aankomt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door K V B »

thejay schreef: 27 dec 2017, 12:21
groentje schreef: 27 dec 2017, 10:06 In Duitsland is treinbinding alleen van toepassing op treinen van de lange afstand, dus IC's, EC's en ICE's. Zelfs met een ticket met treinbinding heb ik nog geen problemen gehad om een latere trein te nemen als dat een RB, RE of lokale privélijn was, zelfs als ik duidelijk te laat was (ticket van Aachen naar Leipzig via Paderborn en Nordhausen, enkel IC tussen Halle(Saale) en Leipzig, had me grandioos overslapen, en heb slechts een ticket voor de trein tussen Halle en Leipzig moeten betalen, want die IC was natuurlijk wel al lang weg).
Bij de DB vervalt de treinbinding automatisch als je trein 20+ minuten vertraging heeft. Als je van tevoren al weet dat er iets gewijzigd is aan je boeking ga je best een stempel halen en kun je eventuele plaatsreserveringen laten bijmaken (ondervonden tijdens mijn laatste terugreis Salzburg->Brussel). Dat pleit er ook voor om je ticket uit te printen :wink:

Bij de SBB heb ik die voorwaarde niet kunnen vinden en moet je altijd langs het personeel. Een Sparbillett wordt normaal niet terugbetaald. Je mag een nieuw ticket aan volle prijs kopen voor je verbinding, waarna je je Sparbillett onder voorwaarden kan terugkrijgen.
Ik reis de laatste tijd regelmatig met zo een “sparbiljet". Als je door een vertraging een trein mist mag je zonder meer de volgende nemen. Ook als dat een trein van een andere maatschappij is, en zelfs als dit op een ander biljet is. Wel indien mogelijk bij de conducteur een stempel halen. Dus je kan een sparbiljet kopen als aansluiting op bijv. Een TGV, maar dan moet je wel een verbinding nemen die de SBB zelf werkbaar acht.
Dus een overstap van 4 minuten in Geneve is niet ok. De overstap van de TGV op de IC naar Bern - Interlaken is echter wel ok.
Ikzelf reis regelmatig tussen Wengen en Bern. Ik heb een abonnement voor Wengen - Interlaken, en koop meestal een sparbiljet voor Interlaken - Bern. Dikwijls zelfs als ik in Wengen al op het perron sta...
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door FLV-FGSP »

Je kunt ook overwegen om per trein naar Morez (Frankrijk) te reizen en dan de laatste kilometers met de bus (http://jurago.fr/).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door groentje »

En de Ligne des Hirondelles, zoals ze door de toeristische dienst van de SNCF genoemd wordt, is de moeite. Spijtig genoeg is ze bedreigd, zeker sinds het korte stukje tussen Saint-Claude en Oyonnax werd gesloten, eerder deze maand.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door railtravelmanager »

hallo,

Zugbindung bij SBB dacht het niet hoor op hun binnenlandse trajecten als je een biljet Geneve - La Cure koopt Normalpreis is dat geldig 1 dag op trein naar keuze hoor :)

https://www.sbb.ch/de/abos-billette/bil ... lette.html
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door rvdborgt »

railtravelmanager schreef: 29 dec 2017, 10:59Zugbindung bij SBB dacht het niet hoor op hun binnenlandse trajecten als je een biljet Geneve - La Cure koopt Normalpreis is dat geldig 1 dag op trein naar keuze hoor :)
Het ging niet over een Normailpreis maar over een Sparbillet / Billet dégriffé, waarvoor wel degelijk een treinbinding geldt.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door kika »

Metoyou schreef: 26 dec 2017, 07:05Heb je ook al controle gehad van de douane, op de tgv-lyria zelf ? Want volgens tgv-lyria is dit ook mogelijk ...
Ja. Al heb ik vaker controles op de treinen tussen Nederland en Duitsland dan tussen Zwisterland en Duitsland/Frankrijk. Daar moet je je niet teveel bij voorstellen, een paar mensen in een uniform die doorheen de trein lopen, soms steekproefgewijs, soms de hele trein controleren. Gewoon ticket en id tonen. Bagagecontrole heb ik nog nooit gehad op een trein van/naar Zwitserland. (Wel elders, naar Luik, Polen, Slovakije, Hongarije,…).

De relevantie ontgaat me echter, het is en blijft een onmogelijke verbinding (4 minuten, 1 uitgang).
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Metoyou »

De reis is nu al een tijdje achter de rug, maar graag wil ik toch nog m'n ervaringen met jullie delen.


Onze tgv-lyria had op deze dag door de slechte weersomstandigheden 1u30 vertraging bij aankomst in het laatste station, VOOR z'n eindstation Geneve. We hebben bij de heel vriendelijke treinbegeleidster van de scnf, ons "billet degriffé" kunnen verlengen voor 3u00, om de binnenlandse treinen in Geneve te kunnen nemen naar La Cure.
Toch hebben we ervoor gekozen om in Bellegarde station de tgv te verlaten, omdat familie van ons, ons daar kon ophalen. Dus het zal voor een volgende keer zijn, om Geneve te zien .... en te genieten van de prachtige landschappen in zwitserland.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 25 dec 2017, 15:28 ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
Zelf heb ik eens met de Thello (Parijs-Venetië) op reis gegaan. Die trein rijdt door Zwitersland, en de couchettist vroeg onze identiteitskaarten met de uitleg dat ze ons zo 's nachts niet wakker hoefden te maken. Of de douane daadwerkelijk langsgekomen is in de trein weet ik niet, maar vond het wel een vreemde manier van werken aangezien Zwitserland in de Schengenzone ligt. Dit was ergens in 2014.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 14 dec 2020, 02:00
Steven schreef: 25 dec 2017, 15:28 ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
Zelf heb ik eens met de Thello (Parijs-Venetië) op reis gegaan. Die trein rijdt door Zwitersland, en de couchettist vroeg onze identiteitskaarten met de uitleg dat ze ons zo 's nachts niet wakker hoefden te maken. Of de douane daadwerkelijk langsgekomen is in de trein weet ik niet, maar vond het wel een vreemde manier van werken aangezien Zwitserland in de Schengenzone ligt. Dit was ergens in 2014.
Bij reizen binnen de Schengen-zone kunnen er nog steeds controles zijn. De lidstaten mogen immers in de buurt van de binnengrenzen steekproeven nemen.

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 14 dec 2020, 13:21
TimJ36 schreef: 14 dec 2020, 02:00
Steven schreef: 25 dec 2017, 15:28 ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
Zelf heb ik eens met de Thello (Parijs-Venetië) op reis gegaan. Die trein rijdt door Zwitersland, en de couchettist vroeg onze identiteitskaarten met de uitleg dat ze ons zo 's nachts niet wakker hoefden te maken. Of de douane daadwerkelijk langsgekomen is in de trein weet ik niet, maar vond het wel een vreemde manier van werken aangezien Zwitserland in de Schengenzone ligt. Dit was ergens in 2014.
Bij reizen binnen de Schengen-zone kunnen er nog steeds controles zijn. De lidstaten mogen immers in de buurt van de binnengrenzen steekproeven nemen.

Groetjes,
Rian
Maar steekproeven nemen op basis van identiteitskaarten die bij de couchettist liggen? Dan is het bv. ook mogelijk om met iemands anders identiteitskaart door het land te reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Steven »

het is al jaren zo de gewoonte om dat met nachttreinen (naar/door Zwitserland) op die manier te doen. Heb het nooit anders geweten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door rdv »

TimJ36 schreef:
rvdborgt schreef: 14 dec 2020, 13:21
TimJ36 schreef: 14 dec 2020, 02:00 Zelf heb ik eens met de Thello (Parijs-Venetië) op reis gegaan. Die trein rijdt door Zwitersland, en de couchettist vroeg onze identiteitskaarten met de uitleg dat ze ons zo 's nachts niet wakker hoefden te maken. Of de douane daadwerkelijk langsgekomen is in de trein weet ik niet, maar vond het wel een vreemde manier van werken aangezien Zwitserland in de Schengenzone ligt. Dit was ergens in 2014.
Bij reizen binnen de Schengen-zone kunnen er nog steeds controles zijn. De lidstaten mogen immers in de buurt van de binnengrenzen steekproeven nemen.

Groetjes,
Rian
Maar steekproeven nemen op basis van identiteitskaarten die bij de couchettist liggen? Dan is het bv. ook mogelijk om met iemands anders identiteitskaart door het land te reizen.
Men kan op basis van de identiteitskaarten beslissen (de bagage in) bepaalde couchetten te controleren. Zwitserland is dan wel Schengenzone, maar geen deel van de douane-unie.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Plaats reactie