oude bovenleidingspalen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13026
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

oude bovenleidingspalen

Bericht door Shrek »

ik passerde daarstraks langs tussen schaarbeek en buda en ik zag dat ze de laatste oude bovenleidingspalen op L25 aan het vervangen zijn.
Dit zijn volgens mij de enige nog resterende palen uit 1935, dus liefhebbers van oude bovenleiding haast u om nog wat fotos te maken :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: oude bovenleidingspalen

Bericht door Steven »

Shrek schreef:ik passerde daarstraks langs tussen schaarbeek en buda en ik zag dat ze de laatste oude bovenleidingspalen op L25 aan het vervangen zijn.
Dit zijn volgens mij de enige nog resterende palen uit 1935, dus liefhebbers van oude bovenleiding haast u om nog wat fotos te maken :P
ge moet al wel verdragen da de nieuwe er al bij op uwe foto zullen staan :-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13026
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

nog ni op heel het stuk staan de nieuwe al recht :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Shrek schreef:nog ni op heel het stuk staan de nieuwe al recht :wink:
tja voor die twee palen da da scheelt, ben er vandaag twee keer langs gereden met 21/27 +M6 :-)
paljas

Re: oude bovenleidingspalen

Bericht door paljas »

Shrek schreef:ik passerde daarstraks langs tussen schaarbeek en buda en ik zag dat ze de laatste oude bovenleidingspalen op L25 aan het vervangen zijn.
Dit zijn volgens mij de enige nog resterende palen uit 1935, dus liefhebbers van oude bovenleiding haast u om nog wat fotos te maken :P
En voor deze werken hebben ze hun beste toezichter aangesteld.. IKKE!!
Deze week was ik in verlof, maar ik vermoed dat ze ondertussen aan kp 6.000 zullen zitten van spB. Vorige week vrijdag waren ze gestopt aan p5/30 en met 4 palen/nacht gemiddeld zouden ze daar toch al moeten zijn. 1 nacht is +/-4u werken.
Maar als ik me niet vergis zijn dit niet de originele palen want ik dacht dat de eerste palen van hout waren.
En zoveel haast moet er nu ook niet zijn want de werken duren nog minimum 3 maand.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

misschien de allereerste palen , maar k heb foto's van FSR gezien waar destoomtreinen toen nog heer en meester waren en darr zag ik duidelijk de ijzeren bovenleingspalen opstaan
5132

Bericht door 5132 »

Ik dacht er vorige week nog gezien te hebben op L27 in Mortsel??
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bij mijn weten is in belgie enkel gebruik gemaakt van houten palen in functie van telegraaflijnen en telefoonlijnen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13026
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

5132 schreef:Ik dacht er vorige week nog gezien te hebben op L27 in Mortsel??
dat zijn er geeen uit 1935 he :P lijn 27 is veel later dan L25 geelektrificeerd :wink:
paljas

Bericht door paljas »

Steven schreef:bij mijn weten is in belgie enkel gebruik gemaakt van houten palen in functie van telegraaflijnen en telefoonlijnen
We hebben zelfs nog enkele houten palen liggen in het magazijn en dit in gevallen van grote averijen. Maar in de meeste gevallen wordt er een baantrein van Amec-Spie ofzo opgevorderd omdat die in het bezit zijn van betontreinen met alle nodige logistiek om dit sneller en minder omslachtig op te lossen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Mijn vraag is nu: waarom moeten die palen vervangen worden? :wink: Kunnen ze binnen een aantal jaar aan metaalmoeheid in mekaar vallen, of zo?
paljas

Bericht door paljas »

Trainspotterke schreef:Mijn vraag is nu: waarom moeten die palen vervangen worden? :wink: Kunnen ze binnen een aantal jaar aan metaalmoeheid in mekaar vallen, of zo?
Ik denk dat de meeste palen nu nog rechtgehouden worden doordat ze aan de bovenleiding bevestigd zijn... :lol:
Bij sommige palen is de dikte van het vlees nog minder dan de helft. Het is echt wel geen overbodige luxe om deze nu te vervangen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

paljas schreef:
Trainspotterke schreef:Mijn vraag is nu: waarom moeten die palen vervangen worden? :wink: Kunnen ze binnen een aantal jaar aan metaalmoeheid in mekaar vallen, of zo?
Ik denk dat de meeste palen nu nog rechtgehouden worden doordat ze aan de bovenleiding bevestigd zijn... :lol:
Bij sommige palen is de dikte van het vlees nog minder dan de helft. Het is echt wel geen overbodige luxe om deze nu te vervangen.
idd die palen hebben hun beste jaren dienst gehad en hebben recht op pensioen :-)
Plaats reactie