Werken als traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20950
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Steven »

Als Infrabel de oude regels respecteert dan kan hij zijn anciënniteit van bij de overheid mee overnemen. Tenzij er recent aanpassingen geweest zijn op dat vlak.... eventueel te bevragen bij een vakbond.
byter
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Werken als traffic controller

Bericht door byter »

Normaal kan je enkel relevante ervaring overnemen.

Indien je niet zeker bent:
https://www.despoorwegenwervenaan.be/FAQ schreef:Ik heb al ervaring opgedaan in de privésector, in de openbare sector of als zelfstandige. Wordt deze anciënniteit overgenomen door de Belgische Spoorwegen?

Onder bepaalde voorwaarden wordt nuttige anciënniteit uit de privésector, de openbare sector of als zelfstandige overgenomen door de Belgische Spoorwegen. Voor specifieke vragen kan je steeds contact opnemen per mail via CoordinationCareerSourcing@hr-rail.be
Vertonghe
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Vertonghe »

Ik heb gesolliciteerd voor de nieuwe rekruteringsronde van Traffic Controllers. De passie voor het spoor wint het (eindelijk) toch van een goed loon in de privé. Zou iemand me echter toch een indicatie kunnen geven van wat een TC verdient (ik heb het onderwerp reeds volledig doorgelezen, maar er lijken nogal veel looncomponenten te zijn)? Ik ben nu nog alleenstaand, maar zou binnenkort door omstandigheden terug tijdelijk bij mijn ouders gaan inwonen. Ik ben niet te beroerd voor nacht- en/of weekenddiensten. Wordt er ook rekening gehouden met diploma's (heb een master)? Ik ben ook vlot tweetalig en las hier ergens iets van een SELOR-premie?

De contactpersoon bij HR-rail is afwezig tot 4 januari, dus ik denk hier sneller een antwoord te kunnen krijgen. Alvast bedankt!
groentje
Berichten: 6397
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Er zijn inderdaad veel elementen die je loon bepalen. Met een master zou ik direct solliciteren voor verkeersleider niveau 2 (N2), met een bijkomende opleiding kan je dan ook als Safety Controller werken, als minstens bachelor mag je immers de stap via niveau 3 overslaan.
Met een Selorattest krijg je een extra premie... indien je op een tweetalige post werkt, lees: in Brussel. Wacht wel tot je bent aangeworven vooraleer dat Selorattest te behalen, je krijgt dan niet enkel een maandelijkse premie, maar ook een aanmoedigingspremie van €600 bruto.
Tijdens de opleiding krijg je wel flink minder, uiteraard, geen weekends, geen nachten... maar een keer je aan de slag bent, klimt dat vrij snel. Ik denk dat je, als je eenmaal meedraait, zeker €2100-2200 moet halen als N2. Ik stuur je een pb met mijn persoonlijke loon dit jaar.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 134
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Zorba »

Om met zulke verantwoordelijke job in shiften te werken zonder pauzes en véél flexibiliteit qua rooster vind ik trouwens dat TC/SC's een stuk meer mogen verdienen.
groentje
Berichten: 6397
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Goh, het blijft een functie waar een secundair diploma volstaat, waar de opleiding volledig betaald is, en eerlijk gezegd, er zijn nog heel wat jobs waar de verantwoordelijkheid echt niet moet onderdoen voor een TCr of SCr, en die niet noodzakelijk beter verdienen, denk aan verpleegkundigen (meestal mét een hoger diploma), werfcoördinators, etc. Als ik vergelijk met mijn toenmalige klasgenoten, daar zitten er heel wat bij mét hoger diploma, die niet verdienen wat ik elke maand op mijn rekening krijg. Niet dat ik extra inkomen zou afslaan, ik ben ook maar een mens, maar ik vind het al bij al behoorlijk in evenwicht. In de privé verdiende ik echt niet zoveel.
HLE 2302
Berichten: 2616
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Werken als traffic controller

Bericht door HLE 2302 »

Zorba schreef: 23 dec 2020, 23:09 Om met zulke verantwoordelijke job in shiften te werken zonder pauzes en véél flexibiliteit qua rooster vind ik trouwens dat TC/SC's een stuk meer mogen verdienen.
Als je dan weet dat een treinbestuurder een langere opleiding moet volgen dan een SC, in een onregelmatigere cyclus werkt, lager in graad is en dus ook aan een lager loon werkt met een minstens gelijke verantwoordelijkheid denk ik dat SC bij Infrabel best een aantrekkelijke job is. Zeker met wat jaren anciënniteit.

Ik wil maar zeggen, een paar jaar geleden was er een 'herwaardering' van de treinbestuurders bij de NMBS die bij allen van deze categorie nog zwaar op de maag ligt en waarin ik eerder een herwaardering zoals bovenstaande had verwacht voor de bestuurders rangeringen en treinbestuurders.(Wat bij Infrabel in feite is gebeurd met de jobhervorming seingever/operator -> Traffic Controller en OSTCH Infrabel -> Safety Controller.)

Ik weet dat het off-topic is maar ik wilde dit toch even kwijt.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 7884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef: 26 dec 2020, 10:35 Ik wil maar zeggen, een paar jaar geleden was er een 'herwaardering' van de treinbestuurders bij de NMBS die bij allen van deze categorie nog zwaar op de maag ligt en waarin ik eerder een herwaardering zoals bovenstaande had verwacht voor de bestuurders rangeringen en treinbestuurders.(Wat bij Infrabel in feite is gebeurd met de jobhervorming seingever/operator -> Traffic Controller en OSTCH Infrabel -> Safety Controller.)
Volgens mij lag dit toch anders, bij Infrabel was het de omvorming naar digitale seininstallaties die door het personeel "verwerkt" moest worden.
Dat was best een uitdaging, een deel moest mee en een deel achterblijven.
Bijna zo iets als van stoomloks naar electrische tractie.
Maar misschien overdrijf ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 134
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Zorba »

HLE 2302 schreef: 26 dec 2020, 10:35 Als je dan weet dat een treinbestuurder een langere opleiding moet volgen dan een SC, in een onregelmatigere cyclus werkt, lager in graad is en dus ook aan een lager loon werkt met een minstens gelijke verantwoordelijkheid denk ik dat SC bij Infrabel best een aantrekkelijke job is. Zeker met wat jaren anciënniteit.

Ik wil maar zeggen, een paar jaar geleden was er een 'herwaardering' van de treinbestuurders bij de NMBS die bij allen van deze categorie nog zwaar op de maag ligt en waarin ik eerder een herwaardering zoals bovenstaande had verwacht voor de bestuurders rangeringen en treinbestuurders.(Wat bij Infrabel in feite is gebeurd met de jobhervorming seingever/operator -> Traffic Controller en OSTCH Infrabel -> Safety Controller.)
Ik wist niet dat treinbestuurders bij NMBS zo weinig verdienden. De bestuurders die ik ken werken allemaal in de privé ondertussen en zij verdienen toch een stuk meer. Maar dat was ook mijn (enige) bedenking bij de opmerking van groentje, namelijk dat vergelijken met de privé zeer moeilijk is.

Maar inderdaad, mijn commentaar was misschien wat voorbarig.
groentje
Berichten: 6397
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

NMBS-bestuurders zijn bij mijn weten nog steeds arbeiders, geen bedienden. En hun loon is voor een nog belangrijker deel opgebouwd uit premies (die ook nog eens op elkaar inspelen, denk lijnkennis, de driejaarlijkse ondervraging, gewerkte nacht- en weekenduren...), waardoor ik er vanuit ga dat ze gemiddeld meer op hun rekening krijgen, maandelijks, maar die premies tellen net zoals bij ons niet mee voor de berekening van het pensioen... Nogal wat bestuurders die ik ken zouden graag dat aandeel premies zien verminderen in ruil voor een hogere basiswedde.
jan_olieslagers
Berichten: 1822
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Werken als traffic controller

Bericht door jan_olieslagers »

Dit is een onderwerp waar ik maar heel weinig zicht op heb, dus ik spreek met veel reserve. Maar het valt me al te zwaar om mijn grote mond dicht te houden bij zoveel 19-de-eeuwse ouderwetsheid:
NMBS-bestuurders zijn bij mijn weten nog steeds arbeiders, geen bedienden.
meer dan wat ook is dit onderscheid compleet voorbijgestreefd, in deze 21ste eeuw. Anecdote terzake, weliswaar maar van horen zeggen: bij het orkest van de (lang vergane) BRT hadden alle muzikanten een bediendenstatuut, behalve de slagwerker, want die klopte toch maar wat op pannen en potten, die moest het maar met een arbeiderscontract stellen. Dat kan best wel toogpraat zijn hoor, maar het schetst wel een mentaliteit bij sommigen. Toen kon dat onderscheid eigenlijk al niet meer, vandaag vind ik het al helemaal belachelijk. Maar het gaat wel om veel geld, natuurlijk. Een treinbestuurder is voor mij een "gespecialiseerd technicus" zoals ik zelf ook ben: iemand die af en toe eens de handen moet vuil maken, maar die vooral diepgaand inzicht heeft in de toegepaste technieken, materialen, en machinerie. En de bijhorende verantwoordelijkheid.
Nogal wat bestuurders die ik ken zouden graag dat aandeel premies zien verminderen in ruil voor een hogere basiswedde.
Het zou wel mogen, inderdaad. Het is toch een basisprincipe van ons veelgeroemde sociale stelsel dat pensioenrechten (en andere verworvenheden) samengaan met prestatie, en dat prestatie samengaat met verloning?

Ik kan niet laten om me af te vragen of vakbonden en directie op dit punt niet twee handen op 1 buik zijn - "divide et impera" ? - maar besef wel dat we daarmee op glad ijs komen. En ik hoor reeds de tegenargumenten komen "jamaar dat is historisch gegroeid" &c.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 dec 2020, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 6397
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Ik zal je daar niet over tegenspreken, Jan. Nu, het belangrijkste nadeel voor arbeiders, de veel soepeler ontslagregeling, speelt gelukkig minder een rol bij ons, maar een grote vereenvoudiging lijkt me ook wel aanbevolen. Mits de nodige overgangsmaatregelen geldt dat misschien zelfs voor het hele ambtenarenstatuut?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20950
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Steven »

Treinbestuurders nmbs zijn statuur bediende, dus geen arbeiders. De treinbestuurders een hoger basisloon geven zal voor ergernis zorgen bij al wie hoger in rang is. Men heeft dat al eerder geprobeerd. Het enige wat gelukt is tot nu toe is het huidige ‘herwaarderingsdossier’.
groentje
Berichten: 6397
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Ah, dan is dat veranderd, of was ik verkeerd ingelicht, beide zijn mogelijk.
Ik snap wel niet helemaal wat het probleem is voor de hogere graden...
Zwoopaman
Berichten: 115
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Zwoopaman »

groentje schreef: 28 dec 2020, 03:28 Ah, dan is dat veranderd, of was ik verkeerd ingelicht, beide zijn mogelijk.
Ik snap wel niet helemaal wat het probleem is voor de hogere graden...
Jaloezie.
Plaats reactie