vrieskou problemen op lijn 25 ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door jan_olieslagers »

Is er enige inschatting hoe zwaar het effect geweest is op de ochtendspits?
Hoe lang hebben die treinen stilgestaan, in Eppegem resp. Berchem?
Wanneer was de laatste vertraging weggewerkt?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 6347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door groentje »

Bij hevige mist is een nieuw laagje rijp zeer snel terug, vrees ik. Ontijzingsritten hebben dan maar een beperkt effect. Op de HSL2 zou er deze winter een product op de bovenleiding zijn aangebracht, en moet zeggen, dat lijkt te werken als een droom, de voorbije ochtenden was het typisch weer om gestrande treinen te verwachten (en effectief, sommige van onze treinen zijn ook stilgevallen, maar dan elders op het net), op de HSL echter amper problemen geweest.
Ik heb ook begrepen dat bovenleiding op 25 kV sowieso minder last heeft van rijpvorming, maar elke HSL heeft nog een aanloopje aan 3 kV... En om nu het hele net om te bouwen naar 25 kV, enkel om rijpproblemen te voorkomen...
nighttrain
Berichten: 2096
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door nighttrain »

nog eens proberen:
Er bestaan verschillende methodes om dit proberen tegen te gaan.
Het mechanisch afhalen van de ijslaag door de simpele contact met panto die het ijs ervan gaat schrapen.Er bestaan speciale schraappantos die je dus enkel maar op een beperkt aantal locs kunen geinstalleerd worden.Die dus van de IM afhangen.

Een eenvoudige loc of treinschakeling van locs heeft weinig zin in sommige gevallen het boven vernoemde fenomeen te bekomen => Oplossing(die reeds gebruikt worden) 1 loc in traktie en tweede loc in recuperatieremming. De eerste loc gaat moeten een tractie stroom ontwikkelen om +Z Kn trekkracht te ontwikkelen en dit om de tweede loc te slepen/verplaatsen met een equivalent van - X Kn remming = Y Ton "treinlast".
Een losse loc heeft weinig Ampere tractiestroom nodig om zich te verplaatsen aan bv 70 of 90 km/h.
Daarvoor moet je natuurlijk 2 locs en 2 treinbestuurders als "planton" hebben, en een detectiesysteem in plaats om deze procedure te starten.

Daarnaast zijn er ook moeilijke oplossingen om dit "joule" effect te bekomen door kortsluiting van gelijkstroom bovenleidingen .

Bij de SNCF gebruikten ze 2 methodes naargelang de situatie van het verkeer op die lijn of ook de keuze van de lijn regelaar :
méthode T en méthode V : T met een trein t.o.v. een onderstation en V zonder trein dus een kortsluitstroom creeeren.
nighttrain
Berichten: 2096
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door nighttrain »

Hopelijk gaan dit draadje ook niet in de prullenmand....lol

https://igralub.ch/?page_id=4563&lang=fr
https://igralub.ch/?page_id=2656&lang=en
Bijlagen
Fahrdrahtenteisung_fr deicing.pdf
(962.54 KiB) 22 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 11 jan 2021, 11:00 nog eens proberen:
Er bestaan verschillende methodes om dit proberen tegen te gaan.
Het mechanisch afhalen van de ijslaag door de simpele contact met panto die het ijs ervan gaat schrapen.Er bestaan speciale schraappantos die je dus enkel maar op een beperkt aantal locs kunen geinstalleerd worden.Die dus van de IM afhangen.

Een eenvoudige loc of treinschakeling van locs heeft weinig zin in sommige gevallen het boven vernoemde fenomeen te bekomen => Oplossing(die reeds gebruikt worden) 1 loc in traktie en tweede loc in recuperatieremming. De eerste loc gaat moeten een tractie stroom ontwikkelen om +Z Kn trekkracht te ontwikkelen en dit om de tweede loc te slepen/verplaatsen met een equivalent van - X Kn remming = Y Ton "treinlast".
Een losse loc heeft weinig Ampere tractiestroom nodig om zich te verplaatsen aan bv 70 of 90 km/h.
Daarvoor moet je natuurlijk 2 locs en 2 treinbestuurders als "planton" hebben, en een detectiesysteem in plaats om deze procedure te starten.

Daarnaast zijn er ook moeilijke oplossingen om dit "joule" effect te bekomen door kortsluiting van gelijkstroom bovenleidingen .

Bij de SNCF gebruikten ze 2 methodes naargelang de situatie van het verkeer op die lijn of ook de keuze van de lijn regelaar :
méthode T en méthode V : T met een trein t.o.v. een onderstation en V zonder trein dus een kortsluitstroom creeeren.
De kortsluitstroom is dus al uitgeprobeerd, dat gaf problemen. Op 1500v is zoiets natuurlijk een pak eenvoudiger dan met 3000v.
Aparte Infrabel-locs enkel om wat te schrapen? Veel te duur, dat gaan we dus niet doen.
Aan een operator vragen om 2 locs wat te gaan laten rondrijden en ze extra verslijten op momenten dat er volgens het KMI kans is op rijm? Dat is bijna niet te organiseren.
Dat zijn allemaal dingen die in Zwitserland of Finland de moeite waard zijn, maar in ons land waar vrieskou een uitzondering is moet het allemaal veel goedkoper.
Dus het enige realistische is inderdaad dat soort vet om ijsvorming te verminderen, het is allemaal vrij nieuw maar zoals steeds zit Infrabel vooraan als het om innovaties gaat.
nighttrain
Berichten: 2096
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door nighttrain »

[
Dus het enige realistische is inderdaad dat soort vet om ijsvorming te verminderen, het is allemaal vrij nieuw maar zoals steeds zit Infrabel vooraan als het om innovaties gaat.
[/quote]
Heb je geen woorje vergeten in uw laatste zin? Nl."niet"? of was het een grapje?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 11 jan 2021, 17:29 Heb je geen woorje vergeten in uw laatste zin? Nl."niet"? of was het een grapje?
Helemaal niet, Infrabel volgt de evoluties in de spoorwegwereld op de voet en implementeert nieuwe zaken wanneer ze op de markt beschikbaar zijn.
Plaats reactie