Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 27 jan 2021, 23:53 Het gedeelte voorbij de luchthaven naar Haacht en Heist op den Berg is al lang afgeschoten, die verlenging komt er niet.
Dat de MIVB het uitbaat lijkt mij logisch: zij hebben al trams met de juiste spoorbreedte en alle onderhouds/garage infrastructuur. Laten we hier vooral blij om zijn, de MIVB biedt immers een veel betere service dan De Lijn.
Dat de komst van de tram naar Heist-op-den-Berg uiterst onwaarschijnlijk lijkt, kan ik alleen maar bevestigen, maar over de overige tramlijnen werd de laatste jaren wel nog heel wat gesproken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de MIVB tot Willebroek zou gaan rijden bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 28 jan 2021, 00:05
Shrek schreef: 27 jan 2021, 23:53 Het gedeelte voorbij de luchthaven naar Haacht en Heist op den Berg is al lang afgeschoten, die verlenging komt er niet.
Dat de MIVB het uitbaat lijkt mij logisch: zij hebben al trams met de juiste spoorbreedte en alle onderhouds/garage infrastructuur. Laten we hier vooral blij om zijn, de MIVB biedt immers een veel betere service dan De Lijn.
Dat de komst van de tram naar Heist-op-den-Berg uiterst onwaarschijnlijk lijkt, kan ik alleen maar bevestigen, maar over de overige tramlijnen werd de laatste jaren wel nog heel wat gesproken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de MIVB tot Willebroek zou gaan rijden bijvoorbeeld.
De overige tramlijnen zijn er niet zoveel meer hè. De lijn Luchthaven-Jette is door de vorige minister van mobiliteit afgeschoten en vervangen door een buslijn en Willebroek-Brussel is zo'n complex en groot project dat ik het niet meteen zie komen. Als De Lijn er al niet in slaagt om in Gent 4 km tramuitbreiding aan te leggen, waarom zouden ze dan wel slagen in 20 km compleet nieuwe lijn met alle mogelijke infra? Die Willebroektram is mogelijk nog utopischer dan het tramgeknoei in Limburg :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 28 jan 2021, 00:27 De overige tramlijnen zijn er niet zoveel meer hè. De lijn Luchthaven-Jette is door de vorige minister van mobiliteit afgeschoten en vervangen door een buslijn en Willebroek-Brussel is zo'n complex en groot project dat ik het niet meteen zie komen. Als De Lijn er al niet in slaagt om in Gent 4 km tramuitbreiding aan te leggen, waarom zouden ze dan wel slagen in 20 km compleet nieuwe lijn met alle mogelijke infra? Die Willebroektram is mogelijk nog utopischer dan het tramgeknoei in Limburg :wink:
Zo utopisch zou ik dat nu toch niet noemen, als je ziet hoeveel voorbereidende werken men in Limburg al genomen heeft. Het hangt er gewoon van af aan wat de Vlaamse overheid geld wíl geven, en dan staan die regionale tramlijnen best hoog op de prioriteitenlijst. En men heeft vaak genoeg benadrukt dat de ringtrambussen een tijdelijke oplossing zijn, in afwachting van de echte tram. Of dat ook echt zo is, valt af te wachten, maar ik acht het zeker niet onmogelijk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Ik hoop ook, maar ben vandaag toch ook wat sceptischer dan enkele jaren terug. Die Limburgse tram wordt opnieuw in vraag gesteld, en zal nog moeten vechten om te overleven, en De Lijn zelf heeft meer dan voldoende eigen katten te geselen om zich erg druk te maken over wat steeds meer een politieke speelbal wordt.
De sneltram naar Willebroek blijft nochtans een schitterend idee, op voorwaarde dat die wel snel genoeg is. Je wil niet in een sneltram zitten waar het parallelle autoverkeer je voorbij snelt. 100 km/u, en liever nog 120 km/u, lijkt me toch echt wel een minimum, en niet de armtierige 70 km/u die De Lijn al naar voren schoof.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 28 jan 2021, 06:20
Zo utopisch zou ik dat nu toch niet noemen, als je ziet hoeveel voorbereidende werken men in Limburg al genomen heeft. Het hangt er gewoon van af aan wat de Vlaamse overheid geld wíl geven, en dan staan die regionale tramlijnen best hoog op de prioriteitenlijst. En men heeft vaak genoeg benadrukt dat de ringtrambussen een tijdelijke oplossing zijn, in afwachting van de echte tram. Of dat ook echt zo is, valt af te wachten, maar ik acht het zeker niet onmogelijk.
Ik wou dat je gelijk had, maar een tijdelijke vervanging door bussen is het meest negatieve dat de politiek durft aankondigen, je mag het dan ook vertalen als: dit komt er niet de eerste 20 jaar.
Je haalt ook al het kritieke punt aan: wil de vlaamse overheid geld geven? Het antwoord daarop is al 10 jaar "neen", het zou mij verbazen moesten ze opeens hun kar keren. De huidige vlaamse regering en ook de vorige hebben steeds openbaar vervoer afgebouwd, die zie ik niet snel substantiële investeringen doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Als je het op enige afstand bekijkt, is de balans in ieder geval uitermate teleurstellend tot nu toe. Al zeker 20 jaar worden vele tientallen kilometers "structurele" tramsporen aangekondigd (heel lokale stedelijke uitbreidingen even buiten beschouwing, al liggen ook die bijna volledig stil), maar de teller staat nog steeds op 0,0. Elk groot project is systematisch de nek omgewrongen:

- Spartacus in Limburg: 2 van de 3 tramlijnen zijn afgeserveerd, de derde stapje per stapje gedwarsboomd (zowel in Maastricht als Hasselt) tot op het punt waar ze op sterven na dood lijkt. Ook de vele snelbussen zijn dode letter gebleven.
- Neptunus in West-Vlaanderen: ook bijna volledig dode letter gebleven, nochtans waren er onder meer verschillende verlengingen van de Kusttram vooropgesteld.
- Pegasus in Antwerpen en Oost-Vlaanderen: ook niets meer van gehoord, heel misschien komt er in Gent alsnog een lokale verlenging uit de bus. De grotere uitbreidingen (tram 3, tram 7...) lijken er in ieder geval voor langere tijd in de diepvries.
- Brabantnet in Vlaams-Brabant: ook hier zijn de meeste kilometers al definitief afgeserveerd (onder meer richting Ninove en Haacht); de Ringtram is vervangen door een veredelde bus waarbij het zeer onwaarschijnlijk is dat er op korte of zelfs middellange termijn alsnog een tram komt; de lijn richting Willebroek is zeer onzeker en ook hier is de kans reëel dat er hooguit een betere busverbinding komt; enkel de de tram richtig luchthaven lijkt nu enige kans te maken, bijna alleen omdat het grootste gedeelte van de sporen en de volledige infrastructuur (remises, tramstellen...) er al ligt aan Brusselse kant.

My best guess is dat die enorme olifant met onverholen mythologische proporties uiteindelijk slechts een muis van 4 à 5 km sporen rond de luchthaven zal baren, en ook daarop is het nog zeker 5 jaar wachten.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 28 jan 2021, 10:08 Als je het op enige afstand bekijkt, is de balans in ieder geval uitermate teleurstellend tot nu toe. Al zeker 20 jaar worden vele tientallen kilometers "structurele" tramsporen aangekondigd (heel lokale stedelijke uitbreidingen even buiten beschouwing, al liggen ook die bijna volledig stil), maar de teller staat nog steeds op 0,0. Elk groot project is systematisch de nek omgewrongen:

- Spartacus in Limburg: 2 van de 3 tramlijnen zijn afgeserveerd, de derde stapje per stapje gedwarsboomd (zowel in Maastricht als Hasselt) tot op het punt waar ze op sterven na dood lijkt. Ook de vele snelbussen zijn dode letter gebleven.
Er leeft naar mijn ervaring toch meer rond die trams; men spreekt er wel degelijk over in Limburg. Kijk naar het kruispunt N702/R71 in Hasselt: men is dat volledig aan het verbouwen in functie van de tram die er moet komen. Ook de overwegen in Diepenbeek is men aan het aanpakken, alsook de bedding langs lijn 34 die men aan het ombouwen is tot een trambedding. Over de lijn naar Maasmechelen blijft het inderdaad wel iets te stil vanuit de politiek, maar men wacht daar waarschijnlijk ook totdat de werken aan de tram naar Maastricht goed gevorderd zijn om daarop aan te kunnen sluiten aan de universiteit in Diepenbeek.
En wat misschien nog het meest actueel is nu, is de tram naar Noord-Limburg, samen met de nieuwe Noord-Zuidverbinding te Houthalen-Helchteren. Daar zal ook veel in functie van de tram gepland worden nu men heeft gekozen om de trein te laten vallen. Oké ja, ik weet ook wel dat de eerdere plannen voor die Noord-Zuidverbinding vernietigd zijn en dat de kans reëel is dat dit opnieuw gebeurt, maar ik zou ze zeker niet afgeserveerd noemen.
Steve schreef: 28 jan 2021, 10:08 - Neptunus in West-Vlaanderen: ook bijna volledig dode letter gebleven, nochtans waren er onder meer verschillende verlengingen van de Kusttram vooropgesteld.
- Pegasus in Antwerpen en Oost-Vlaanderen: ook niets meer van gehoord, heel misschien komt er in Gent alsnog een lokale verlenging uit de bus. De grotere uitbreidingen (tram 3, tram 7...) lijken er in ieder geval voor langere tijd in de diepvries.
Akkoord, dat zie ik ook meer als een zet om die provincies niet teleur te stellen bij het zien van de plannen in de andere provincies.
Steve schreef: 28 jan 2021, 10:08 - Brabantnet in Vlaams-Brabant: ook hier zijn de meeste kilometers al definitief afgeserveerd (onder meer richting Ninove en Haacht); de Ringtram is vervangen door een veredelde bus waarbij het zeer onwaarschijnlijk is dat er op korte of zelfs middellange termijn alsnog een tram komt; de lijn richting Willebroek is zeer onzeker en ook hier is de kans reëel dat er hooguit een betere busverbinding komt; enkel de de tram richtig luchthaven lijkt nu enige kans te maken, bijna alleen omdat het grootste gedeelte van de sporen en de volledige infrastructuur (remises, tramstellen...) er al ligt aan Brusselse kant.
Dat de ringtram niet voor meteen is, besef ik wel, maar ik geloof wel dat dat er ooit van zal komen, misschien effectief pas na 20 jaar. Hetzelfde voor de tram naar Willebroek eigenlijk, waarbij men in Vlaanderen de vergunningen niet zal aanvragen voordat de MIVB zekerheid heeft geboden dat de tramlijn tussen Brussel-Noord en Belgica er zal komen.

Je kan mijn visie naïef vinden, maar ooit* zullen er in België, net zoals in andere Europese landen, regionale tramlijnen gebouwd worden om grootsteden beter te verbinden met haar omliggende gemeentes.

*Unless we all die from COVID-19.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Men spreekt er inderdaad over, in Limburg. En heel erg vaak negatief. De lezerscommentaren onder artikel in het Belang zijn in elk geval weinig opbeurend voor tramliefhebbers. De zware investering in de doorsteek aan het provinciehuis wordt zelfs misbruikt om de tram als veel te duur te bestempelen. Dat die investering al gebeurd is, maakt even niet uit.
De lijn naar Maasmechelen is helaas al half en half beslist, de minister wil er ook zo'n trambus, godbetert, wellicht om te kunnen zeggen dat ze toch iets voor Limburg heeft gedaan. En de knulligheid bij de aanvragen voor de NZ-lijn geven ook weinig hoop, me dunkt. Een slecht karakter zou gaan denken dat ze het met opzet saboteren.
Ik geloof nog dat het mogelijk is dat Spartacus er ooit komt, maar mijn vertrouwen is toch wel serieus gezakt.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietje »

trainlovertje schreef: 28 jan 2021, 20:05
Er leeft naar mijn ervaring toch meer rond die trams; men spreekt er wel degelijk over in Limburg. Kijk naar het kruispunt N702/R71 in Hasselt: men is dat volledig aan het verbouwen in functie van de tram die er moet komen. Ook de overwegen in Diepenbeek is men aan het aanpakken, alsook de bedding langs lijn 34 die men aan het ombouwen is tot een trambedding. Over de lijn naar Maasmechelen blijft het inderdaad wel iets te stil vanuit de politiek, maar men wacht daar waarschijnlijk ook totdat de werken aan de tram naar Maastricht goed gevorderd zijn om daarop aan te kunnen sluiten aan de universiteit in Diepenbeek.
Je moet het niet te rooskleurig zien: die aanpassing aan het provinciehuis is zeker niet alleen voor de tram nuttig. Als men daar gewoon bussen laat rijden, zullen die ook profiteren van hogere snelheid en betere doorstroming.
In de Brusselse rand zie je al dat de ringtram een ringtrambus geworden is (en volgens mij zal blijven de komende decennia)
In Limburg gaat waarschijnlijk exact hetzelfde gebeuren: enkele knelpunten een vrije baan geven en daarna verlengde bussen met het uiterlijk van een tram introduceren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 28 jan 2021, 20:05 Kijk naar het kruispunt N702/R71 in Hasselt: men is dat volledig aan het verbouwen in functie van de tram die er moet komen. Ook de overwegen in Diepenbeek is men aan het aanpakken, alsook de bedding langs lijn 34 die men aan het ombouwen is tot een trambedding.
Voor die overwegen is het uiteindelijk Infrabel die alles doet, De Lijn heeft daar nog voor geen meter bewogen.
Voor de rest herken ik mezelf in jouw verhaal. 10 jaar geleden, toen ze tussen het station van Hasselt en de busstelplaats de eerste tramrails legden dacht de jonge naïeve ik ook dat het dan wel snel rond zou zijn :wink:

trainlovertje schreef: 28 jan 2021, 20:05 Er leeft naar mijn ervaring toch meer rond die trams; men spreekt er wel degelijk over in Limburg.
Ja de politiek spreekt erover, maar politiekers hebben nogal eens de neiging te vergeten waarover ze allemaal gesproken hebben eens dat puntje bij paaltje komt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door joverwimp »

Steve schreef: 28 jan 2021, 10:08 Als je het op enige afstand bekijkt, is de balans in ieder geval uitermate teleurstellend tot nu toe. Al zeker 20 jaar worden vele tientallen kilometers "structurele" tramsporen aangekondigd (heel lokale stedelijke uitbreidingen even buiten beschouwing, al liggen ook die bijna volledig stil), maar de teller staat nog steeds op 0,0. Elk groot project is systematisch de nek omgewrongen:

- Brabantnet in Vlaams-Brabant: ook hier zijn de meeste kilometers al definitief afgeserveerd (onder meer richting Ninove en Haacht); de Ringtram is vervangen door een veredelde bus waarbij het zeer onwaarschijnlijk is dat er op korte of zelfs middellange termijn alsnog een tram komt; de lijn richting Willebroek is zeer onzeker en ook hier is de kans reëel dat er hooguit een betere busverbinding komt; enkel de de tram richtig luchthaven lijkt nu enige kans te maken, bijna alleen omdat het grootste gedeelte van de sporen en de volledige infrastructuur (remises, tramstellen...) er al ligt aan Brusselse kant.

My best guess is dat die enorme olifant met onverholen mythologische proporties uiteindelijk slechts een muis van 4 à 5 km sporen rond de luchthaven zal baren, en ook daarop is het nog zeker 5 jaar wachten.
In 2021 en 2022 wordt het vergunnings- en aanbestedingstraject doorlopen. In 2023 kan worden gestart met de aanleg van de tramlijn.
(https://www.werkenaandering.be/nl/lees- ... am-gestart)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Laten we het hopen - dit is natuurlijk het plan van het projectteam, maar uiteindelijk is het een politieke beslissing en uit die hoek blijft het toch vrij stil over deze tramlijn. Tegelijkertijd is of was er heel wat lokale weerstand, ook in of zelfs vanwege gemeenten met coalities die nauw aansluiten bij die op Vlaams niveau. Ik meen dat er ook nog steeds een bezwaar lopend is bij de Raad van State. Afwachten dus.
TBR
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:56

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door TBR »

Uiteindelijk kan ik me niet van de indruk ontdoen dat bijna al deze projecten beter waren uitgevoerd als heavy rail, de meerwaarde van een tram is echt beperkt (behalve misschien qua kostprijs en natuurlijk communautaire bevoegdheid)... Hasselt-Pelt, Hasselt-Maastricht, Brussel-Haacht... zijn allemaal belangrijke missing links in het Belgische spoorwegnet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Je hebt een punt, maar ik zou het verschil tussen klassiek spoor en een sneltram ook niet overdrijven, zeker op de gegeven afstanden. Dit gaat niet over een terugkeer van de aloude boerentram, maar om voertuigen in eigen bedding, met beperkte haltes en hopelijk voertuigen die wat snelheid kunnen halen. Wat ze verliezen aan integratie met het spoornet, winnen ze met integratie in het stedelijk tramnet.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door joverwimp »

Steve schreef: 29 jan 2021, 12:13 Laten we het hopen - dit is natuurlijk het plan van het projectteam, maar uiteindelijk is het een politieke beslissing en uit die hoek blijft het toch vrij stil over deze tramlijn. Tegelijkertijd is of was er heel wat lokale weerstand, ook in of zelfs vanwege gemeenten met coalities die nauw aansluiten bij die op Vlaams niveau. Ik meen dat er ook nog steeds een bezwaar lopend is bij de Raad van State. Afwachten dus.
Deze week zijn de bezwaren tegen het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de sneltram A12 Willebroek – Brussel-Noord van de baan. Twee partijen startten een procedure bij de Raad van State om dit GRUP te laten vernietigen. Eén van de partijen was een lokaal bedrijf. De Raad van State wees hun eis eind 2020 af. Het andere bezwaar, van een particulier, is recent ingetrokken.
Samen met de sneltram wordt ook de fietssnelweg tussen Brussel en Willebroek gerealiseerd, zodat de mobiliteit in de regio binnenkort een stuk duurzamer en gezonder zal zijn.
Volgende stap: goedkeuring projectnota. Voor het aanleggen van de infrastructuur voor de sneltram A12 moeten nog enkele procedurele stappen worden ondernomen. De startnota is al goedgekeurd in het voorjaar van 2020. De goedkeuring van de projectnota is voorzien voor dit najaar. Ondertussen worden ook de tramhalteomgevingen uitgewerkt. Het doel is om in 2022 de vergunningen aan te vragen en te verkrijgen, zodat in 2023 met de aanleg van de sneltram kan worden gestart.
Meer info op www.brabantnet.be.
Plaats reactie