Een redelijk deel van de gebruikers van het openbaar vervoer beschikken niet over eigen vervoer, die hebben dus niet te kiezen als ze zich willen verplaatsen.
Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
https://vrtnws.be/p.ewBQ7qjmY
Dat is dus hoe de politiek met de spoorwegen omgaat
Er is dus echt geen enkele partij die een visie kan opbouwen en zich daaraan kan houden
Dat is dus hoe de politiek met de spoorwegen omgaat

Er is dus echt geen enkele partij die een visie kan opbouwen en zich daaraan kan houden

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Er geloofwaardig als minister 

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
De tijd is lang voorbij dat politici bekwaam moesten zijn, of geloofwaardig. Om van "visie" maar te zwijgen. Men kan dat betreuren, maar het is niet anders.
Ook op dit punt lijkt het spoorbedrijf niet in te zien dat we niet meer in de 19de eeuw leven - ten goede of ten kwade.
Ook op dit punt lijkt het spoorbedrijf niet in te zien dat we niet meer in de 19de eeuw leven - ten goede of ten kwade.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Wat kon het spoorbedrijf hier dan beter doen?jan_olieslagers schreef: ↑04 feb 2021, 21:23 De tijd is lang voorbij dat politici bekwaam moesten zijn, of geloofwaardig. Om van "visie" maar te zwijgen. Men kan dat betreuren, maar het is niet anders.
Ook op dit punt lijkt het spoorbedrijf niet in te zien dat we niet meer in de 19de eeuw leven - ten goede of ten kwade.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Eens een kijkje nemen bij de RTT of de Regie der Posterijen? :)
(en natuurlijk volgt nu de verklaring waarom die vergelijking niet opgaat. Tsja...)
(en natuurlijk volgt nu de verklaring waarom die vergelijking niet opgaat. Tsja...)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 feb 2021, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Daar toon je toch weer dat uw laag bij de grondse aanvallen niet gestoord worden door enige kennis terzake.jan_olieslagers schreef: ↑04 feb 2021, 21:38 Eens een kijkje nemen bij de RTT of de Regie der Posterijen?![]()
Proximus en BPost zijn autonome bedrijven met een minderheidsaandeel van de overheid, de NMBS (en Infrabel) zijn dat niet. De NMBS kàn voor zulke beslissingen niet tegen de politiek ingaan.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Ja Jan, ge komt hier niet weg met vergelijkingen die geen steek houden.jan_olieslagers schreef: ↑04 feb 2021, 21:38 Eens een kijkje nemen bij de RTT of de Regie der Posterijen?
(en natuurlijk volgt nu de verklaring waarom die vergelijking niet opgaat. Tsja...)
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Nee, in de huidige constellatie kunnen noch NMBS noch Infrabel tegen de politiek ingaan, dat is inderdaad zo, en tot zover ben ik toch minstens wel op de hoogte :) Maar 20-30 jaar geleden konden RTT en Posterijen ook niet tegen de politiek ingaan (en al evenmin tegen de vakbonden, overigens). Vandaag kunnen ze het wel, na enkele stevige hervormingen weliswaar. Die vooral bij de posterijen nog niet ten einde zijn, trouwens.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 feb 2021, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Dan moet je niet zeggen dat het spoorbedrijf in de 19e eeuw leeft.jan_olieslagers schreef: ↑04 feb 2021, 21:43 Nee, in de huidige constellatie kunnen noch NMBS noch Infrabel tegen de politiek ingaan, dat is inderdaad zo
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Okee, gij uw goesting. In de 20ste, dan?Dan moet je niet zeggen dat het spoorbedrijf in de 19e eeuw leeft.
(Ik ga intussen maar effe een pintje pakken, en een luchtje scheppen. Beter niet blijven doordrammen.)
(maar misschien moet ik dit toch verduidelijken: op practische punten, bv. ook het sluiten van loketten, gaat het spoorbedrijf wel degelijk met de tijd mee, heel flink zelfs. Als ik het over de 19de eeuw had, dan doelde ik eerder op de bedrijfsstructuur en -cultuur, en de gevolgen daarvan voor de relatie met de politiek. Die al heel lang een zorgenkind is; terwijl post en telefoon wel een nieuwe weg hebben gevonden)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Je had natuurlijk ook direct deze inhoudelijke reactie kunnen geven.jan_olieslagers schreef: ↑04 feb 2021, 21:47 (maar misschien moet ik dit toch verduidelijken: op practische punten, bv. ook het sluiten van loketten, gaat het spoorbedrijf wel degelijk met de tijd mee, heel flink zelfs. Als ik het over de 19de eeuw had, dan doelde ik eerder op de bedrijfsstructuur en -cultuur, en de gevolgen daarvan voor de relatie met de politiek. Die al heel lang een zorgenkind is; terwijl post en telefoon wel een nieuwe weg hebben gevonden)
Post en telefoon hebben inderdaad een andere verhouding met de politiek, maar dat is enkel maar omdat de politiek er anders naartoe kijkt. Daar heeft men besloten dat er in de raad van bestuur ook andere dan politieke afgevaardigden zitten, voor de spoorwegen laat de politiek dat niet toe. Als mevrouw Dutordoir volgende week naar haar raad van bestuur gaat treft ze daar enkel politiekers aan die met de waan van de dag meedraaien. Als de CEO's van post of telefoon naar hun raad van bestuur gaan zitten daar ook mensen die wel op langere termijn kunnen denken. Dat feit zorgt ervoor dat zulke situaties als vandaag kunnen ontstaan. Dat heeft enkel met structuur te maken, niets met cultuur of goodwill van personeel of management.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Heb je hier cijfers over?Dieselfreak schreef: ↑04 feb 2021, 20:51Een redelijk deel van de gebruikers van het openbaar vervoer beschikken niet over eigen vervoer, die hebben dus niet te kiezen als ze zich willen verplaatsen.
Ik vermoed dat deze groep nu ook de trein neemt, en over het algemeen zitten de treinen (veel) minder vol.
Naar mijn aanvoelen, zijn de meeste reizigers pendelaars naar de grote centra, gevolgd door scholieren.
Een deel van de pendelaars zal minder pendelen door meer thuiswerk, een ander deel van de pendelaars zal overschakelen op ander - eigen - vervoer (auto, e-fiets, speedelec) en een deel zal zoals voor 12 maart 2020 blijven pendelen (inclusief de groep waarnaar je verwijst).
Hoe de scholieren (en hun ouders) gaan reageren is koffiedik kijken, maar als door meer thuiswerk er minder files zijn in de steden, zal een deel van de scholieren opnieuw met de auto gebracht worden ipv per trein (of bus) te gaan.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Dat is de vraag van 10 miljoen op dit moment. Niemand heeft goede modellen of gefundeerde voorspellingen voor de reizigersbewegingen post-corona. Voor de dienstregeling 2021 zal er niets meer veranderen, maar in 2022 zou dit misschien wel impact kunnen hebben op het aanbod.rdv schreef: ↑04 feb 2021, 22:22 Naar mijn aanvoelen, zijn de meeste reizigers pendelaars naar de grote centra, gevolgd door scholieren.
Een deel van de pendelaars zal minder pendelen door meer thuiswerk, een ander deel van de pendelaars zal overschakelen op ander - eigen - vervoer (auto, e-fiets, speedelec) en een deel zal zoals voor 12 maart 2020 blijven pendelen (inclusief de groep waarnaar je verwijst).
Hoe de scholieren (en hun ouders) gaan reageren is koffiedik kijken, maar als door meer thuiswerk er minder files zijn in de steden, zal een deel van de scholieren opnieuw met de auto gebracht worden ipv per trein (of bus) te gaan.
Maar de evolutie naar digitale verkoopkanalen was sowieso bezig, corona of niet.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Exacte cijfers heb ik niet, maar het is wel een feit dat heel vaak vergeten wordt: sommige mensen hebben voor de wat langere afstand geen andere keuze dan de trein te nemen, aangezien ze geen auto kunnen rijden.rdv schreef: ↑04 feb 2021, 22:22Heb je hier cijfers over?Dieselfreak schreef: ↑04 feb 2021, 20:51 Een redelijk deel van de gebruikers van het openbaar vervoer beschikken niet over eigen vervoer, die hebben dus niet te kiezen als ze zich willen verplaatsen.
Ik vermoed dat deze groep nu ook de trein neemt, en over het algemeen zitten de treinen (veel) minder vol.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.