ijzeren rijn 82 schreef: ↑25 jan 2021, 19:10
Ik heb is horen waaien dat Hasselt en Hamont niet meer gekoppeld zouden worden in Mol . Bv door de S33 te laten doorrijden naar Hasselt .
Dat vind ik nog het meest zinnige voorstel, waarbij er dus geen tijd meer verloren wordt door koppelen-ontkoppelen in Mol.
Ik weet niet hoe de tijden uitkomen als je Mol-Hasselt koppelt met de S33, maar de totale reistijd voor stations tussen Mol en Hasselt richting Antwerpen zal amper wijzigen, terwijl die vanuit Lommel/Neerpelt/Overpelt zelfs veel korter kan worden door het wegvallen van die lange stop en het hogere vermogen van elektrisch materieel.
ijzeren rijn 82 schreef: ↑25 jan 2021, 19:10
Ik heb is horen waaien dat Hasselt en Hamont niet meer gekoppeld zouden worden in Mol . Bv door de S33 te laten doorrijden naar Hasselt .
Dat vind ik nog het meest zinnige voorstel, waarbij er dus geen tijd meer verloren wordt door koppelen-ontkoppelen in Mol.
Ik weet niet hoe de tijden uitkomen als je Mol-Hasselt koppelt met de S33, maar de totale reistijd voor stations tussen Mol en Hasselt richting Antwerpen zal amper wijzigen, terwijl die vanuit Lommel/Neerpelt/Overpelt zelfs veel korter kan worden door het wegvallen van die lange stop en het hogere vermogen van elektrisch materieel.
Dat lijkt me ook een interessant voorstel, maar,... wordt deze treindienst (S33, wat dan eigenlijk terug een L-dienst zou worden, maar het gaat nu even niet over de marketing...) dan niet tè lang en storingsgevoelig? Dan nog rekening houdend met het enkelspoor tussen Mol-Beringen(mijn) en Zolder- Y. Zonhoven...
Zolang er maar geen Desiro komt op de IC Antwerpen-Mol-Hamont vanaf juni dit jaar. Een Desiro op Mol-Hasselt vanaf december '22 zou ideaal zijn. Maar ook dan moet men de 2 diensten apart houden (IC Antwerpen-Mol-Hamont, L Mol-Hasselt), wat dus overstappen betekent voor reizigers die bvb. van Leopoldsburg of Balen naar Geel of Herentals moeten...
Dus zou het toch handiger kunnen zijn om de dienst mol-hasselt permanent te koppelen aan de S33?
Ach hadden we toch maar een dienstregeling met steeds cadansen van een half uur...
pietje schreef: ↑13 feb 2021, 09:11
Dus zou het toch handiger kunnen zijn om de dienst mol-hasselt permanent te koppelen aan de S33?
Ach hadden we toch maar een dienstregeling met steeds cadansen van een half uur...
Halfuurdienst op Mol-Hasselt? Dat zou pas een verspilling van overheidsgeld zijn.
Het koppelen aan de S-trein levert een te lange verbinding op, zeker met de stukken enkelspoor zal dat mislopen. Maar ik zie eerlijk gezegd geen probleem met een overstap in Mol als de aansluitingen maar goed zijn.
De grote vraag is eerder welke treinen er in Mol gaan rijden, de NMBS was ooit van plan om de IC uit Binche in Herentals te laten splitsen in een stuk naar Turnhout en een stuk naar Mol. Een L-trein die daarop aansluit zou zeker niet slecht zijn.
Shrek schreef: ↑13 feb 2021, 09:54
Halfuurdienst op Mol-Hasselt? Dat zou pas een verspilling van overheidsgeld zijn.
De S33 zal wel hoger op de prioriteitenlijst voor een halfuurbediening staan dan de Mol-Hasselt, vermoed ik
De grote vraag is eerder welke treinen er in Mol gaan rijden, de NMBS was ooit van plan om de IC uit Binche in Herentals te laten splitsen in een stuk naar Turnhout en een stuk naar Mol. Een L-trein die daarop aansluit zou zeker niet slecht zijn.
Is de NMBS nu net niet de gekoppelde diensten zoveel mogelijk aan het afbouwen omdat die minder betrouwbaar zijn?
BlackEagle schreef: ↑13 feb 2021, 20:07
Is de NMBS nu net niet de gekoppelde diensten zoveel mogelijk aan het afbouwen omdat die minder betrouwbaar zijn?
Vroeger (tot een viertal jaar geleden) werd de IC-03 Genk-Blankenberge gesplitst in Brugge met een deel naar Blankenberge en een deel naar Knokke, dat nu is toegevoegd aan de IC-23 Knokke-Brussels Airport.
Ook werd de huidige S51 Eeklo-Ronse vroeger gesplitst in Oudenaarde met een deel dat naar Kortrijk ging, voor men daar een aparte L-trein Kortrijk-Zottegem voor inlegde.
ostbahnhof schreef: ↑15 feb 2021, 20:48
Luik Leuven Brussel in het weekend: blijft dat op 1 trein per uur?
Ja. Zelfs in de week rijdt die niet ieder uur, dus in het weekend is dat zeker niet nodig.
Bovendien zijn de aansluitingen in Luik perfect geregeld rond de IC naar Oostende op het uur. Een trein op het halfuur zou daar weinig succes hebben.
Is het zo moeilijk (onmogelijk) om de IC van Brussels Airport naar Hasselt ook op zondag elk uur verder te laten rijden dan Leuven? Ik vind het een beetje onnozel, zaterdag elk uur eentje en op zondag slechts om de 2 uur...
TB_worden schreef: ↑21 feb 2021, 16:02
Is het zo moeilijk (onmogelijk) om de IC van Brussels Airport naar Hasselt ook op zondag elk uur verder te laten rijden dan Leuven? Ik vind het een beetje onnozel, zaterdag elk uur eentje en op zondag slechts om de 2 uur...
Dat stond in de plannen voor de komende 5 jaar, dus de kans is wel groot dat dat bij één van de volgende dienstregelingen zal gebeuren.