rdv schreef: ↑08 dec 2020, 19:53
Mannheim wordt dan een nieuwe "hub". Benieuwd hoe dat dan zit met personeel en rangeerlocs. Doen de (OeBB?)machinisten en het WL-personeel het rangeerwerk, of voorziet DB daar materiaal en mensen voor? idem natuurlijk met Nürnberg etc., maar daar is er nu al activiteit.
Mannheim is altijd al een Nacht-Hub geweest. In het CNL-tijdperk wisselden Amsterdam-Zürich/München en Paris-Berlin/München en Hamburg-Zürich/Paris en Zürich-Amsterdam/Hamburg en München-Paris/Amsterdam daar veelvuldig treindelen uit onder elkaar.
Aangezien nachttreinen een risicotransport zijn (mensen die 's nachts slapen) is er altijd een treinchef in de trein aanwezig (treinbestuurder is dus geen treinchef). Een treinchef kan rangeren. Het kan natuurlijk dat er desondanks rangeerpersoneel voorzien wordt (ten tijde van CNL/DB Autozug was Amsterdam bijvoorbeeld een uitzondering waar de treinchef wél moest rangeren).
Newrest zet heden treinchefs in in Duitsland, maarde DB bijdrage aan het project zou er waarschijnlijk een zijn in de vorm van personeel.
Köln-Berlin als nachttrein? Ik heb de Praha-Köln(-Amsterdam) een paar keer genomen, en die haalde zijn volk echt wel vooral tussen Berlin en Köln. Dis raar maar waar...
Waarom een Brussel-Mannheim-Berlin? Zoals aangehaald speelt de roulatie van de treinstellen zeker ook een rol. Maar tot zolang de nachttreinen niet populairder worden dan vliegen is het voor vele verbindingen quasi onhaalbaar om een volledige trein enkel van A naar B te zenden. En moet je praktisch werken met 2 treinhelften en onderweg iets gaan uitwisselen. Als je een kruis opzet Brussel-WienXParis-Berlin heb je 2 rijpaden, in het andere geval heb je een Brussel-Wien, een Paris-Wien en een Paris-Berlin via Brussel. Reken maar uit. De nachttrein mag dan wel aan een revival bezig zijn, en ik ben daar ook allemaal heel happy over, een goudmijn waar men zomaar met rijpaden kan gaan smossen is het niet, en zal het waarschijnlijk ook nooit meer worden.
En tenslotte: een treinliefhebber rekent graag, ziet mogelijkheden en stoort zich niet aan overstappen. De meeste mensen zien echter graag rechtstreekse verbindingen. Per overstap schrik je een erg hoog percentage van je potentiële klanten af.