petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
https://act.greenpeace.org/page/75865/petition/1
Greenpeace, TreinTramBus, Inter-Environnement Wallonie, Back on Track Belgium, Netwerk Duurzame Mobiliteit vragen de drie protagonisten van het Belgische spoor (minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, NMBS-directeur Sophie Dutordoir en Infrabel-directeur Benoît Gilson) om een ambitieus openbare dienstcontract op te stellen. De organisaties stellen daartoe een aantal maatregelen voor:
Ontwikkel een visie. We moeten vandaag beslissen welke spoorwegen we over vijftien jaar willen en technische en budgettaire keuzes maken in overeenstemming met dat doel. Er is een haalbaarheidsstudie voorzien die de toepassing van het Zwitserse model door Integrato moet onderzoeken. Die analyse moet zo snel mogelijk gebeuren. Daarbij moet niet alleen rekening worden gehouden met de technische aspecten van het spoorverkeer maar ook met de menselijke kant: de transitie mag niet alleen betrekking hebben op het milieu, maar moet ook een echt sociaal overleg omvatten.
Geef de vertegenwoordigers van de reizig(st)ers een centrale rol. De reizig(st)er moet centraal staan in de bekommernissen van NMBS en Infrabel. Daartoe moet de rol van het raadgevend comité van de Treinreizigers RGCT worden uitgebreid. Het raadgevend comité moet op eigen initiatief een advies kunnen uitbrengen en niet enkel als het daarom wordt verzocht. Het spoorbedrijf moet daar verplicht op antwoorden.
Vergroot de veiligheid. Het is belangrijk dat de reizigsters en reizigers zich veilig voelen. Dat betekent onder meer de aanwezigheid van personeel aan de loketten, in de stations en op de treinen verzekeren of sommige doorgangen zoals ondergrondse tunnels verbouwen.
Zorg voor meer comfort in de treinen en de stations. Schone toiletten, stille rijtuigen, ruimten die geschikt zijn om te werken, … Bij werken op het spoorwegnet zelf moeten de gevolgen voor de reizig(st)ers zoveel mogelijk worden beperkt.
Zorg voor een gemakkelijke en zelfstandige toegang voor mensen in een rolstoel, met kinderwagens, karretjes of fietsen. De infrastructuur en de rijtuigen moeten zo snel mogelijk worden aangepast en alle plannen voor aankopen en infrastructuurwerken moeten rekening houden met de toegankelijkheid. De dienst voor assistentie moet worden uitgebreid tot meer stations en de reservatietermijn (soms bijna 24 uur op voorhand) moet korter.
Bied financieel en fysiek voor iedereen toegankelijke tickets aan en voer het plan voor integratie van de tarieven uit, om de trein betaalbaar en toegankelijk te maken en om alle openbaar vervoer te kunnen combineren met één enkel vervoerbewijs. De reizig(st)ers moeten ook automatisch de goedkoopste optie aangeboden krijgen.
Verzeker de stiptheid van de treinen. De treinen moeten stipter rijden en de definitie van een vertraging moet strenger worden bepaald: “Alle treinen met een vertraging van minder dan 2 minuten op een meetpunt worden als stipt beschouwd” – in plaats van 6 minuten. Bovendien moeten de procedure en de voorwaarden voor schadevergoeding worden herzien en duidelijker worden gecommuniceerd.
Maak van de frequentie van 30 minuten de norm en niet de uitzondering. Het is belangrijk om op vroegere en latere uren treinen te laten rijden en ook treinen te voorzien in functie van grote culturele evenementen, bijvoorbeeld.
Verbeter de grensoverschrijdende treinverbindingen naar onze buurlanden en verder zodat treinreizen tussen buurlanden gemakkelijk worden. In samenwerking met Infrabel moet de NMBS ook meewerken aan een internationaal net van nachttreinen (met slaaprijtuigen) en financiering voorzien om actief deel te nemen aan dit project.
Voorzie het budget dat past bij de ambities. Er zijn al verschillende keren goede bedoelingen uitgesproken, maar het is ook absoluut nodig om die waar te maken, met het nodige budget, om de transitie echt op de sporen te zetten.
Greenpeace, TreinTramBus, Inter-Environnement Wallonie, Back on Track Belgium, Netwerk Duurzame Mobiliteit vragen de drie protagonisten van het Belgische spoor (minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, NMBS-directeur Sophie Dutordoir en Infrabel-directeur Benoît Gilson) om een ambitieus openbare dienstcontract op te stellen. De organisaties stellen daartoe een aantal maatregelen voor:
Ontwikkel een visie. We moeten vandaag beslissen welke spoorwegen we over vijftien jaar willen en technische en budgettaire keuzes maken in overeenstemming met dat doel. Er is een haalbaarheidsstudie voorzien die de toepassing van het Zwitserse model door Integrato moet onderzoeken. Die analyse moet zo snel mogelijk gebeuren. Daarbij moet niet alleen rekening worden gehouden met de technische aspecten van het spoorverkeer maar ook met de menselijke kant: de transitie mag niet alleen betrekking hebben op het milieu, maar moet ook een echt sociaal overleg omvatten.
Geef de vertegenwoordigers van de reizig(st)ers een centrale rol. De reizig(st)er moet centraal staan in de bekommernissen van NMBS en Infrabel. Daartoe moet de rol van het raadgevend comité van de Treinreizigers RGCT worden uitgebreid. Het raadgevend comité moet op eigen initiatief een advies kunnen uitbrengen en niet enkel als het daarom wordt verzocht. Het spoorbedrijf moet daar verplicht op antwoorden.
Vergroot de veiligheid. Het is belangrijk dat de reizigsters en reizigers zich veilig voelen. Dat betekent onder meer de aanwezigheid van personeel aan de loketten, in de stations en op de treinen verzekeren of sommige doorgangen zoals ondergrondse tunnels verbouwen.
Zorg voor meer comfort in de treinen en de stations. Schone toiletten, stille rijtuigen, ruimten die geschikt zijn om te werken, … Bij werken op het spoorwegnet zelf moeten de gevolgen voor de reizig(st)ers zoveel mogelijk worden beperkt.
Zorg voor een gemakkelijke en zelfstandige toegang voor mensen in een rolstoel, met kinderwagens, karretjes of fietsen. De infrastructuur en de rijtuigen moeten zo snel mogelijk worden aangepast en alle plannen voor aankopen en infrastructuurwerken moeten rekening houden met de toegankelijkheid. De dienst voor assistentie moet worden uitgebreid tot meer stations en de reservatietermijn (soms bijna 24 uur op voorhand) moet korter.
Bied financieel en fysiek voor iedereen toegankelijke tickets aan en voer het plan voor integratie van de tarieven uit, om de trein betaalbaar en toegankelijk te maken en om alle openbaar vervoer te kunnen combineren met één enkel vervoerbewijs. De reizig(st)ers moeten ook automatisch de goedkoopste optie aangeboden krijgen.
Verzeker de stiptheid van de treinen. De treinen moeten stipter rijden en de definitie van een vertraging moet strenger worden bepaald: “Alle treinen met een vertraging van minder dan 2 minuten op een meetpunt worden als stipt beschouwd” – in plaats van 6 minuten. Bovendien moeten de procedure en de voorwaarden voor schadevergoeding worden herzien en duidelijker worden gecommuniceerd.
Maak van de frequentie van 30 minuten de norm en niet de uitzondering. Het is belangrijk om op vroegere en latere uren treinen te laten rijden en ook treinen te voorzien in functie van grote culturele evenementen, bijvoorbeeld.
Verbeter de grensoverschrijdende treinverbindingen naar onze buurlanden en verder zodat treinreizen tussen buurlanden gemakkelijk worden. In samenwerking met Infrabel moet de NMBS ook meewerken aan een internationaal net van nachttreinen (met slaaprijtuigen) en financiering voorzien om actief deel te nemen aan dit project.
Voorzie het budget dat past bij de ambities. Er zijn al verschillende keren goede bedoelingen uitgesproken, maar het is ook absoluut nodig om die waar te maken, met het nodige budget, om de transitie echt op de sporen te zetten.
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Hm. Hmhmhm. Liefste Sinterklaas, ik zou graag willen
..
...
....
.....
......
.......
Wat is de prioriteit? Hoeveel is het budget?
Iets zegt me dat de diverse overheden voorlopig andere zorgen aan hun kop hebben.
Er is niks verkeerd met de geuite bezorgdheid, integendeel, maar het moment lijkt me "niet echt goed gekozen".
Trouwens, dankzij corona valt het met de verkeersdrukte en de files heel erg goed mee, dezer dagen.
..
...
....
.....
......
.......
Wat is de prioriteit? Hoeveel is het budget?
Iets zegt me dat de diverse overheden voorlopig andere zorgen aan hun kop hebben.
Er is niks verkeerd met de geuite bezorgdheid, integendeel, maar het moment lijkt me "niet echt goed gekozen".
Trouwens, dankzij corona valt het met de verkeersdrukte en de files heel erg goed mee, dezer dagen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Vooral dit. Al het voorgaande is erg leuk om te eisen, maar zonder centjes wordt het toch niets.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Het vorige beheerscontract gold voor de periode 2008-2012. Maar sinds dat is verstreken, kwam geen nieuw meer.
Minister Gilkinet wil het komende jaar praten over een nieuw contract, dat zou gelden voor tien jaar. Dat zal de toekomst van de spoorwegen en ons openbaar vervoer in het komende decennium bepalen. Het is dus dé prioriteit op het vlak van mobiliteit in België.
Minister Gilkinet wil het komende jaar praten over een nieuw contract, dat zou gelden voor tien jaar. Dat zal de toekomst van de spoorwegen en ons openbaar vervoer in het komende decennium bepalen. Het is dus dé prioriteit op het vlak van mobiliteit in België.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Laten we hopen dat hij er wat meer van bakt dan voormalig minister Bellot die mooi de hete aardappels van onder meer de beheerscontracten en de vliegwet rond Brussel naar de volgende legislatuur doorschoof.joverwimp schreef: ↑27 feb 2021, 18:33 Het vorige beheerscontract gold voor de periode 2008-2012. Maar sinds dat is verstreken, kwam geen nieuw meer.
Minister Gilkinet wil het komende jaar praten over een nieuw contract, dat zou gelden voor tien jaar. Dat zal de toekomst van de spoorwegen en ons openbaar vervoer in het komende decennium bepalen. Het is dus dé prioriteit op het vlak van mobiliteit in België.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Integrato heeft een online webinar gepresenteerd voor BBL. Best wel wat concrete en interessante informatie voor de geïnteresseerden.
https://www.youtube.com/watch?v=9vd_ERAulwM
Enkele interessante puntjes:
- herinvoering van het IC/IR/L (of S) concept
- om te voldoen aan de wens van de minister om in elk station elk halfuur een trein te hebben lijkt het alsof quasi elke L/S trein een halfuursfrequentie heeft gekregen, zelfs deze die in afgelegen gebieden rijden. Qua IC/IR diensten lijkt er dan weer weinig te veranderen. Op zich natuurlijk de 'makkelijkste' manier om in ELK station een halfuursdienst te verkrijgen, maar wel weinig kwaliteitsvol vrees ik. Daarbij komt dan nog dat L/S diensten het minst kostendekkend zijn van alle treinen.
- Het knooppuntenmodel met de spil rond de 00/30 wordt wel heel erg strikt toegepast (zelfs in kleine afgeleide knopen) met alle daarbijhorende voor- en nadelen.
Hieronder een voorbeeld van de provincie Limburg
https://www.youtube.com/watch?v=9vd_ERAulwM
Enkele interessante puntjes:
- herinvoering van het IC/IR/L (of S) concept
- om te voldoen aan de wens van de minister om in elk station elk halfuur een trein te hebben lijkt het alsof quasi elke L/S trein een halfuursfrequentie heeft gekregen, zelfs deze die in afgelegen gebieden rijden. Qua IC/IR diensten lijkt er dan weer weinig te veranderen. Op zich natuurlijk de 'makkelijkste' manier om in ELK station een halfuursdienst te verkrijgen, maar wel weinig kwaliteitsvol vrees ik. Daarbij komt dan nog dat L/S diensten het minst kostendekkend zijn van alle treinen.
- Het knooppuntenmodel met de spil rond de 00/30 wordt wel heel erg strikt toegepast (zelfs in kleine afgeleide knopen) met alle daarbijhorende voor- en nadelen.
Hieronder een voorbeeld van de provincie Limburg
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Allemaal mooi in theorie, maar er zijn gewoon te veel treinen tussen Aarschot en Hasselt ingepland. Daar moeten er een paar tussenuit als je nog goederen naar Duitsland wilt krijgen.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Wel maar één trein meer dan dat er vanaf december zal rijden als de nieuwe IC Hasselt - Antwerpen in voege gaat. Maar wel een stoptrein die natuurlijk nog iets meer capaciteit opslorpt dan een IC.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
En de kans dat de hiervoor benodigde budgetten ook beschikbaar gaan komen is, gelet op de staat van de overheidsfinancièn, nagenoeg gelijk aan nul.
Kan er meer binnen het huidige budget? In Duitsland, en andere landen, is op de regionale lijnen heel veel gerealiseerd. Maar hierbij hoort wel aanbesteding en, op rustige lijnen/treinen, éénmanbediening. Het is jammer dat de petitie hier volledig aan voorbij gaat. Het is leuk om om meer personeel op stations en treinen te vragen maar juist dit slokt een onevenredig deel van de beschikbare budgetten op.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Aanbesteding heeft er niets mee te maken, een éénmansbediening kan daarentegen de kosten inderdaad verlagen. De vraag is echter of de kwaliteitsverlaging die dat eventueel voor de bestaande reizigers geeft in verhouding is met de reizigers die je door een iets uitgebreider aanbod zou kunnen winnen.jpvdveer schreef: ↑18 mei 2021, 15:24 Kan er meer binnen het huidige budget? In Duitsland, en andere landen, is op de regionale lijnen heel veel gerealiseerd. Maar hierbij hoort wel aanbesteding en, op rustige lijnen/treinen, éénmanbediening. Het is jammer dat de petitie hier volledig aan voorbij gaat. Het is leuk om om meer personeel op stations en treinen te vragen maar juist dit slokt een onevenredig deel van de beschikbare budgetten op.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Aanbesteding kan de kosten ook verlagen. Of dat inderdaad het geval is en hoeveel, dat hangt van de precieze omstandigheden af.Shrek schreef: ↑20 mei 2021, 00:10Aanbesteding heeft er niets mee te maken, een éénmansbediening kan daarentegen de kosten inderdaad verlagen.jpvdveer schreef: ↑18 mei 2021, 15:24 Kan er meer binnen het huidige budget? In Duitsland, en andere landen, is op de regionale lijnen heel veel gerealiseerd. Maar hierbij hoort wel aanbesteding en, op rustige lijnen/treinen, éénmanbediening. Het is jammer dat de petitie hier volledig aan voorbij gaat. Het is leuk om om meer personeel op stations en treinen te vragen maar juist dit slokt een onevenredig deel van de beschikbare budgetten op.
Er zijn bv. in Duitsland verschillende aanbestedingen geweest waarbij de prijs voor de overheid daarna is gedaald; soms schreef DB zelf in met een veel lagere prijs dan wat ze daarvoor ontvingen, terwijl de dienstverlening moest worden uitgebreid.
Groetjes,
Rian
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
De bedoeling is dan ook niet om dit in één keer in te voeren. Zoals je zegt, de capaciteit ontbreekt daar vandaag voor. De bedoeling is wél om een visie te hebben waarnaar te werken, en de capaciteit daar stelselmatig aan aan te passen. Dat lijkt me wél haalbaar te zijn, en of dat dan 10, 15 of 20 jaar duurt vooraleer we daar zijn, is een andere kwestie.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
In theorie staan deze concepten inderdaad los van elkaar. In de praktijk zijn ze in veel gevallen echter bijzonder nauw verbonden. Mijn indruk is dat éénmansbediening in veel gevallen pas ingevoerd kon worden in combinatie met aanbesteding. En een flink deel van de kostenbesparingen die door aanbesteding bereikt werden konden vervolgens door deze éénmansbediening verklaard worden.
Petities voor beter, betaalbaar, toegankelijker en doeltreffender opembaar vervoer moeten stilstaan bij de vraag hoe dit openbaar vervoer op de meest doelmatige/efficiënte manier aangeboden kan worden. Anders kom je het stadium van goedbedoeld amateurisme helaas niet voorbij.
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Zo'n beetje "als we ECHT op de kosten moeten letten dan willen we wel eens denken aan eenpersoonsbediening?"Mijn indruk is dat éénmansbediening in veel gevallen pas ingevoerd kon worden in combinatie met aanbesteding.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer
Neen hoor, er wordt effectief serieus op de kosten gelet ook zonder aanbestedingen.jan_olieslagers schreef: ↑20 mei 2021, 17:15Zo'n beetje "als we ECHT op de kosten moeten letten dan willen we wel eens denken aan eenpersoonsbediening?"Mijn indruk is dat éénmansbediening in veel gevallen pas ingevoerd kon worden in combinatie met aanbesteding.
De beslissing is trouwens veeleer politiek en niet vanuit een bedrijf. Als er morgen een lijn aanbesteed zou worden zonder gewijzigde regels is ook het privébedrijf dat die uitbaat verplicht om met tweemansbediening te werken.
Maar zoals ik eerder zei: het aanbesteden staat eigenlijk helemaal los van wat je nu wel of niet van openbaar vervoer kan verwachten als klant.