ETCS in België
Re: ETCS in België.
Lijn 60 bevat 2 bogen met snelheidsbeperkingen. Te Asse en te Merchtem waar in beide gevallen een beperking van 90 km/u is. Die van Asse was zelfs jarenlang 60.
Uiteraard zijn er ook beperkingen aan het einde van de lijn in Jette en Dendermonde
Uiteraard zijn er ook beperkingen aan het einde van de lijn in Jette en Dendermonde
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: ETCS in België.
Bovenleiding, bogen en wissels snap ik zeker, maar geldt de vereiste van geen overwegen ook bij bv. 140 of 160 km/u? Want op een aantal lijnen met die baanvaksnelheden (L16, L59, L75) zijn er toch nog heel wat overwegen als ik me niet vergis. Voor 200 km/u snap ik het natuurlijk wel, dat heeft ook alleen zin als er IC's rijden met HLE 18.Shrek schreef: ↑21 jun 2021, 14:09Er is in dat opzicht geen verschil tussen level 1 en level 2, op beide systemen kan de snelheid met een eenvoudige programmering verhoogd worden. Maar... de bovenleiding en sporen/wissels moeten meekunnen èn er mogen geen overwegen meer zijn. Je zal bijzonder weinig plaatsen vinden waar dit zo is.BlackEagle schreef: ↑21 jun 2021, 13:47 Vraagje: is het op lijnen waar ETCS level 2 geïnstalleerd is (spoorlijnen 60 en 73) mogelijk om zonder bijkomende infrastructuuraanpassingen de snelheid te verhogen tot 160 of 200 km/u als de trein ook ETCS level 2 heeft? Nu is de Vmax op die lijnen 120, maar ik kan me inbeelden dat een hogere snelheid een voordeel geeft als er vertraging ingehaald moet worden.
Enkel L96N en L50A komen in aanmerking, de rest niet.
Re: ETCS in België.
Overwegen op een lijn van 160 km/h geeft capaciteitsbeperkingen, daarom dat die zo snel mogelijk weggewerkt worden. Zeker op drukke lijnen is dat één van de mogelijke redenen om de snelheid te beperken.BlackEagle schreef: ↑21 jun 2021, 16:11Bovenleiding, bogen en wissels snap ik zeker, maar geldt de vereiste van geen overwegen ook bij bv. 140 of 160 km/u? Want op een aantal lijnen met die baanvaksnelheden (L16, L59, L75) zijn er toch nog heel wat overwegen als ik me niet vergis. Voor 200 km/u snap ik het natuurlijk wel, dat heeft ook alleen zin als er IC's rijden met HLE 18.Shrek schreef: ↑21 jun 2021, 14:09Er is in dat opzicht geen verschil tussen level 1 en level 2, op beide systemen kan de snelheid met een eenvoudige programmering verhoogd worden. Maar... de bovenleiding en sporen/wissels moeten meekunnen èn er mogen geen overwegen meer zijn. Je zal bijzonder weinig plaatsen vinden waar dit zo is.BlackEagle schreef: ↑21 jun 2021, 13:47 Vraagje: is het op lijnen waar ETCS level 2 geïnstalleerd is (spoorlijnen 60 en 73) mogelijk om zonder bijkomende infrastructuuraanpassingen de snelheid te verhogen tot 160 of 200 km/u als de trein ook ETCS level 2 heeft? Nu is de Vmax op die lijnen 120, maar ik kan me inbeelden dat een hogere snelheid een voordeel geeft als er vertraging ingehaald moet worden.
Enkel L96N en L50A komen in aanmerking, de rest niet.
Re: ETCS in België.
Volgens plannen die ik een eind terug gezien heb, zou de Vmax van lijn 50A tussen Gent en Brugge na de afwerking van de 4 sporen verlaagd worden tot 140 km/u en enkel met ETCS 160 km/u blijven. Nochtans dacht ik dat het oorspronkelijk de bedoeling was om Brugge-Brussel tot 200 km/u te verhogen. Enig idee waarom dat hier niet het geval zou zijn? Er zijn geen overwegen meer, sporen en bovenleiding worden bij de werken sowieso vernieuwd, er zijn geen scherpe bochten ...
Re: ETCS in België.
Dat spoor is na die werken klaar voor 200km/h, als er voldoende rollend materieel is (alle IC's) zal dat er wel van komen.Ruben schreef: ↑21 jun 2021, 17:22 Volgens plannen die ik een eind terug gezien heb, zou de Vmax van lijn 50A tussen Gent en Brugge na de afwerking van de 4 sporen verlaagd worden tot 140 km/u en enkel met ETCS 160 km/u blijven. Nochtans dacht ik dat het oorspronkelijk de bedoeling was om Brugge-Brussel tot 200 km/u te verhogen. Enig idee waarom dat hier niet het geval zou zijn? Er zijn geen overwegen meer, sporen en bovenleiding worden bij de werken sowieso vernieuwd, er zijn geen scherpe bochten ...
Re: ETCS in België.
De perrons in het onlangs vernieuwde Aalter zijn wel niet geschikt gemaakt voor 200 km/u.
Re: ETCS in België.
Een afsluiting is snel gebouwd als het zover is. Maar verwacht het maar niet de eerste 5 jaar. Enkel voor L96N zijn er concrete plannen om sneller te gaan rijden.
Re: ETCS in België.
Eens alle seinen vernieuwd zijn op de 50A tussen Brugge en Gent zal die inderdaad volledig 140km/h worden. Dit omdat de seinen korten bijeen staan (capaciteitsvoordeel) eens ETCS dan actief is kan die terug hoger.
Aalter kan inderdaad geen 200 worden, is destijds op de bewonersvergaderingen ook bevestigd door Infrabel.
Re: ETCS in België.
Volgens Openrailwaymap.org is Gent - Beernem momenteel 160 (op Gent - Landegem de middelste sporen). Wordt de rijtijd dan opgerekt of hebben/krijgen de middelste sporen een ander lijnnummer?
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
Momenteel is op de 50A de doortocht in Aalter en Beernem beperkt tot 140 km/h, wat er in realiteit voor zorgt dat er tussen Bellem en Oostkamp niet vaak meer dan 140km/h gereden wordt gezien de zeer korte afstand tussen de 2 stukjes 140km/h.
De 50D tussen Y-Assels en Landegem is ook 140km/h
Re: ETCS in België.
De rijtijd blijft dezelfde gezien ETCS gewoon 160 km/h toelaat.
Re: ETCS in België.
Je hebt helemaal gelijk: vergissing van mijn kant. Ik had in mijn hoofd dat het om de tijdelijke situatie ging (zonder ETCS) maar het is de definitieve situatie (met ETCS en dus met 160 km/h).Shrek schreef: ↑22 jun 2021, 14:24De rijtijd blijft dezelfde gezien ETCS gewoon 160 km/h toelaat.
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
Is dat in Aalter recent veranderd dan? Voor de start van de werken daar was die doortocht gewoon 160 km/u.Kevin schreef: ↑22 jun 2021, 14:13Momenteel is op de 50A de doortocht in Aalter en Beernem beperkt tot 140 km/h, wat er in realiteit voor zorgt dat er tussen Bellem en Oostkamp niet vaak meer dan 140km/h gereden wordt gezien de zeer korte afstand tussen de 2 stukjes 140km/h.
De 50D tussen Y-Assels en Landegem is ook 140km/h
Re: ETCS in België.
is sinds het in dienst komen van de nieuwe seinen (PLP)Ruben schreef: ↑22 jun 2021, 17:28Is dat in Aalter recent veranderd dan? Voor de start van de werken daar was die doortocht gewoon 160 km/u.Kevin schreef: ↑22 jun 2021, 14:13Momenteel is op de 50A de doortocht in Aalter en Beernem beperkt tot 140 km/h, wat er in realiteit voor zorgt dat er tussen Bellem en Oostkamp niet vaak meer dan 140km/h gereden wordt gezien de zeer korte afstand tussen de 2 stukjes 140km/h.
De 50D tussen Y-Assels en Landegem is ook 140km/h