Ik heb eigenlijk alleen nog maar de uitspraak "randwiek" gehoord (ook en vooral vanwege locals) dus ben er vrij zeker van dat dat de juiste uitspraak is.
Om op een ander voorbeeld terug te komen dat hierboven genoemd is: het is wel degelijk "IJsselstein" (met gestipte IJ en dus niet met Y) en wordt exact uitgesproken zoals het geschreven is, dus daar is niets exotisch aan.
's-Hertogenbosch wordt overigens ook gewoon zo uitgesproken (weliswaar zonder de ch aan het einde), Den Bosch is de informele variant ervan die in de dagelijkse omgang zeer gebruikelijk is. Te vergelijken met 's-Gravenhage / Den Haag, met dat verschil dat Den Haag ook in de geschreven taal grotendeels de norm geworden is terwijl je Den Bosch minder vaak geschreven zult zien. Je ziet het onder meer in de respectievelijke stationsnamen.
Geautomatiseerde omroepen
Re: Geautomatiseerde omroepen
En spreek je dat anders uit dan het dorp bij Utrecht (Lopik mast) ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ik ga ervanuit van niet, de naam is immers afkomstig van een of andere minister wiens naam als IJsselsteijn werd geschreven, maar werd veranderd om verwarring te vermijden. Is een deelgemeente van Venray, dacht ik.
-
Emma roept tegenwoordig het volgende om bij een verminderde samenstelling:
"Deze trein rijdt UIT x rijtuigen in plaats van x" :shock:
Keuzestress?
"Deze trein rijdt UIT x rijtuigen in plaats van x" :shock:
Keuzestress?
-
- Contacteer:
Bedoel je "bestaat uit"? Die boodschap ken ik toch al enkele jaren.Klassiekje schreef: ↑10 sep 2021, 08:02 Emma roept tegenwoordig het volgende om bij een verminderde samenstelling:
"Deze trein rijdt UIT x rijtuigen in plaats van x"
Keuzestress?
Tegenwoordig wordt er weldegelijk 'rijdt uit' omgeroepen en niet meer 'bestaat uit'.trainlovertje schreef: ↑10 sep 2021, 12:26Bedoel je "bestaat uit"? Die boodschap ken ik toch al enkele jaren.Klassiekje schreef: ↑10 sep 2021, 08:02 Emma roept tegenwoordig het volgende om bij een verminderde samenstelling:
"Deze trein rijdt UIT x rijtuigen in plaats van x"
Keuzestress?
Ik denk dat het hier duidelijk gaat om fout aan elkaar geplakte stukjes zin.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Contacteer:
Ik ben vandaag weer op pad geweest en met de tussenstop/overstap in Liedekerke valt het nog altijd op dat (goederen)treinen op spoorlijn 50 pas worden aangekondigd ("Spoor 2 doorrijdende trein, blijf op een veilige afstand") als die al halfweg het perron 2 zijn. Op spoorlijn 50C komt het voorval niet voor, het is vooral op spoorlijn 50 dat het zich voordoet bij iedere passage van een doorgaande trein, dit weekend meestal goederentreinen of losse locs. Meestal zitten die achter de S10 en dan is de snelheid niet zo hoog, maar als ze op hogere snelheid rijden (langere tijd achter de S10) doet het zich ook voor.
Het is al van vorig jaar dat zich voordoet, ik dacht dat er met de nieuwe dienstregeling meer marge ging tussen zitten, maar dat is niet het geval.
Het is al van vorig jaar dat zich voordoet, ik dacht dat er met de nieuwe dienstregeling meer marge ging tussen zitten, maar dat is niet het geval.