Brussel Schuman - parkeerrem?
Brussel Schuman - parkeerrem?
Incident op Brussel Schuman zojuist - trein stopt, deuren gaan open ... maar terwijl de reizigers in- en uitstappen rolt de trein enkele meters terug. Parkeerrem vergeten? Had natuurlijk slecht kunnen aflopen.
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: Brussel Schuman - parkeerrem?
Was dit een gesleepte trein? Dan is dit inderdaad mogelijk als de bestuurder de remmen lost in de locomotief.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Brussel Schuman - parkeerrem?
Inderdaad kregen we wel weinig info. Voorzover ik weet passeren er op sporen 3/4 (=L161A) enkel stellen, vooral (normaliter zelfs uitsluitend?) duikbrilletjes(S5+S9) en Desiree (zgn. IC naar de luchthaven). Sporen 1/2 (=L161) zien Desiree (S8) en reeks 96, maar in de spits ook flink wat gesleepte P-treinen met M4. En ik zie er ook wel gesleepte of trek/duw dubbeldekkers, M5 of M6, maar ben niet zeker of dat geregelde dienst is dan wel P-treinen. Maakt voor deze vraag ook niet zoveel uit, wellicht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Brussel Schuman - parkeerrem?
Op de sporen 1 en 2 kun je nagenoeg al het actieve materieel zien, de beide IC's die er stoppen (Brussel-Luxemburg en Brussel-Namen-Luik) horen qua materieel tot de meest diverse van het land en de paar P-treinen doen de rest (bv. M5).
Re: Brussel Schuman - parkeerrem?
Dit incident heeft weinig met parkeerrem of materieel te maken.
Een desiro is het enige materieel dat u automatisch onbeweeglijk houdt.
Bij al het andere materieel kom je met de remmen zo goed als los aan het perron, om zo het schokken voor de reizigers te beperken. Eens in stilstand trek je dan de remmen vast. Waarschijnlijk heeft de treinbestuurder die niet hard genoeg aangetrokken. Vervelend, maar 't is iets wat af en toe wel eens voorkomt....
Een desiro is het enige materieel dat u automatisch onbeweeglijk houdt.
Bij al het andere materieel kom je met de remmen zo goed als los aan het perron, om zo het schokken voor de reizigers te beperken. Eens in stilstand trek je dan de remmen vast. Waarschijnlijk heeft de treinbestuurder die niet hard genoeg aangetrokken. Vervelend, maar 't is iets wat af en toe wel eens voorkomt....
Re: Brussel Schuman - parkeerrem?
Zoals hierboven staat kan het al niet voorvallen bij een desiro want die heeft een vasthoudrem die actief is een de snelheid > 1 a 2 km/u. Maar bij alle andere treinen die daar stoppen moet de machinist volgens de geldende regels de trein onbeweeglijk houden door een voldoende grote druk in de remcilinders te geven (is technische verschillend tussen motorstellen en gesleepte treinen). Dat een machinist al eens verstrooid is en onvoldoende remt of de trein volledig lost is dus menselijk. Bij gesleepte treinen tracht je namelijk je trein in de laatste meters te stoppen door een lossing te bevelen om zodoende zonder schokken te stoppen (een kunstje dat wat ervaring vergt). Eens je trein dan stilstaat sluit je de remmen dan weer voldoende aan.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: Brussel Schuman - parkeerrem?
Parkeerrem wordt nooit gebruikt aan een perron om trein onbeweeglijk te houden behalve dan bij werkingsproeven rem , om trein onbeweeglijk te houden gebruikt men de dienstrem LAR en/of rechtstreekse rem

En bedoel je echt enkele meters of minder , want paar meters is wel al veel vind ik , op nieuw materiaal staat terugrolbeveiliging die trein automtisch stopt dmw noodremming wanneer ie achteruit zou 'bollen'