Dat zal in de loop van volgend jaar zijn.Yassine_TB schreef: ↑29 sep 2021, 20:03Wanneer zou het in dienst komen op de 50C (en 50A tussen FBMZ & Y.St-Kat-Lomb)?
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
De nieuwe RBC's hebben nieuwe keys, deze moeten in de treinen ingeladen worden. Infrabel heeft dit voor haar eigen treinen onmiddelijk gedaan, maar NMBS laadt de keys voor de RBC's niet tegelijkertijd in alle treinen in. Nu worden de keys ingeladen op de locs en stuurrijtuigen, maar nog niet in de treinstellen.
Re: ETCS in België.
Bij de NMBS wil men deze pas activeren eens alles van een reeks volledig uitgerust is met de bewuste “key”. Dus bij de motorstellen zal waarschijnlijk eerst de break aan bod komen. Desiro’s hebben totaal nog geen actieve ETCS level 2.
Dit om te vermijden dat als een machinist met een bepaald type de ene keer wel en de andere keer niet onder ETCS level 2 zou rijden. Dit om fouten te voorkomen.
Dit om te vermijden dat als een machinist met een bepaald type de ene keer wel en de andere keer niet onder ETCS level 2 zou rijden. Dit om fouten te voorkomen.
Re: ETCS in België.
Hoe zit het op de L73 (ETCS2) en andere lijnen met ETCS1+2?
Kunnen de 13,18,19 I11, M6 en M7 vanaf maandag op deze lijnen op ETCS2 rijden of was dit al het geval?
Kunnen de 13,18,19 I11, M6 en M7 vanaf maandag op deze lijnen op ETCS2 rijden of was dit al het geval?
Re: ETCS in België.
Het was inderdaad enkel een probleem voor lijn 50A en 60. Daar komt vanaf maandag dus verandering in. Iets waar we allemaal blij om moeten zijn vanwege het verhogen van de veiligheid.
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: ETCS in België.
Op de nieuwe kaart van Infrabel staat etcs ls op het traject Mol - Hamont. Waarom wordt hier niet onmiddelijk etcs L1 of 2 geinstalleerd? De seininrichting is nog maar net nieuw?
Re: ETCS in België.
Dat heeft niet enkel met de seinen te maken. Ze kijken ook naar de drukte op een lijn. Hoeveel treinen per uur er over zo’n lijn gaan.
Re: ETCS in België.
Op termijn komt daar wel ETCS2, maar om snel tegen 2025 overal ETCS te hebben wordt er voorlopig de goedkoopste variant geïnstalleerd.dantjebram72 schreef: ↑26 okt 2021, 18:24 Op de nieuwe kaart van Infrabel staat etcs ls op het traject Mol - Hamont. Waarom wordt hier niet onmiddelijk etcs L1 of 2 geinstalleerd? De seininrichting is nog maar net nieuw?
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: ETCS in België.
Is dat geen dubbel werk? Of is etcs LS echt vele malen eenvoudiger te installeren dan etcs FS?
Re: ETCS in België.
Ja, het is enorm veel eenvoudiger. Bovendien kan je LS al installeren wanneer nog niet alle seininrichting vernieuwd is, om een RBC (ETCS2) te installeren moet elke km al vernieuwd zijn, dat is in de Kempen op dit moment nog niet het geval.dantjebram72 schreef: ↑27 okt 2021, 00:11 Is dat geen dubbel werk? Of is etcs LS echt vele malen eenvoudiger te installeren dan etcs FS?
Re: ETCS in België.
Als kritische belastingbetaler...
Is de hardware die je installeert voor ETCS LS herbruikbaar voor ETCS2?
Re: ETCS in België.
Ja, maar het overgrote deel van de hardware ligt er al veel langer want die diende al voor TBL1+.
Re: ETCS in België.
De eurobakens alvast wel (ook al liggen ze niet noodzakelijk juist of op voldoende plaatsen). ETCS 2 vergt om te beginnen een RBC ( die heb je gewoonweg niet bij ETCS LS en ETCS1) en alle seinen die op dezelfde manier aangestuurd worden. Dat laatste ontbreekt dus blijkbaar op dat baanvak.
RBC = radio baken center, het stukje infra dat connectie maakt met de GSM-R modem en zo informatie doorstuurt (om het heel even in 1 korte zin trachten uit te leggen) naar de trein.
RBC = radio baken center, het stukje infra dat connectie maakt met de GSM-R modem en zo informatie doorstuurt (om het heel even in 1 korte zin trachten uit te leggen) naar de trein.