Het baanvak Mol-Hamont is al wel 100% PLP, maar in de toekomstige RBC-zone zitten ook onder andere Leopoldsburg en Geel, daar is er wel nog veel werk te doen.Steven schreef: ↑27 okt 2021, 08:36 De eurobakens alvast wel (ook al liggen ze niet noodzakelijk juist of op voldoende plaatsen). ETCS 2 vergt om te beginnen een RBC ( die heb je gewoonweg niet bij ETCS LS en ETCS1) en alle seinen die op dezelfde manier aangestuurd worden. Dat laatste ontbreekt dus blijkbaar op dat baanvak.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: ETCS in België.
Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!Shrek schreef: ↑27 okt 2021, 09:44Het baanvak Mol-Hamont is al wel 100% PLP, maar in de toekomstige RBC-zone zitten ook onder andere Leopoldsburg en Geel, daar is er wel nog veel werk te doen.Steven schreef: ↑27 okt 2021, 08:36 De eurobakens alvast wel (ook al liggen ze niet noodzakelijk juist of op voldoende plaatsen). ETCS 2 vergt om te beginnen een RBC ( die heb je gewoonweg niet bij ETCS LS en ETCS1) en alle seinen die op dezelfde manier aangestuurd worden. Dat laatste ontbreekt dus blijkbaar op dat baanvak.
Re: ETCS in België.
Een RBC-zone is groter dan een baanvak, om het RBC te kunnen installeren moeten alle betrokken stations en baanvakken volledig gemoderniseerd zijn.dantjebram72 schreef: ↑27 okt 2021, 10:38 Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: ETCS in België.
Maar ik veronderstel toch niet in een keer? Als het RBC er al was vandaag kon spoorlijn 19 al op ETCS 2 gaan en de rest nog op TBL1+ of ETCS LS? En als vervolgens de andere betrokken lijnen waren opgebouw naar PLP konden die stap voor stap toegevoegd worden aan het RBC en zo ook ETCS2 krijgen? Of zie ik dat totaal verkeerd?Shrek schreef: ↑27 okt 2021, 11:01Een RBC-zone is groter dan een baanvak, om het RBC te kunnen installeren moeten alle betrokken stations en baanvakken volledig gemoderniseerd zijn.dantjebram72 schreef: ↑27 okt 2021, 10:38 Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!
Re: ETCS in België.
Jawel, de bedoeling is om dat allemaal in één keer te doen. Een RBC aanpassen is nog heel complex en vraagt nog veel manuren die niet beschikbaar zijn, tussenfases worden dus zoveel mogelijk vermeden. Gezien de levercapaciteit van de RBC's door de leverancier ook heel laag is, kan Infrabel wel de keuze maken eerst de zones te voorzien waar later weinig of geen aanpassingen meer nodig zijn zonder dat dit impact heeft op de totale uitrolsnelheid.dantjebram72 schreef: ↑27 okt 2021, 15:37Maar ik veronderstel toch niet in een keer? Als het RBC er al was vandaag kon spoorlijn 19 al op ETCS 2 gaan en de rest nog op TBL1+ of ETCS LS? En als vervolgens de andere betrokken lijnen waren opgebouw naar PLP konden die stap voor stap toegevoegd worden aan het RBC en zo ook ETCS2 krijgen? Of zie ik dat totaal verkeerd?Shrek schreef: ↑27 okt 2021, 11:01Een RBC-zone is groter dan een baanvak, om het RBC te kunnen installeren moeten alle betrokken stations en baanvakken volledig gemoderniseerd zijn.dantjebram72 schreef: ↑27 okt 2021, 10:38 Daarom dat ik mij afvroeg waarom ze er nog ETCS LS leggen als het toch al 100% PLP is. Maar als ik mij goed herinner komen de RBC's met enige vertraging dus dan kan ik mij voorstellen dat Infrabel die ergens anders gaan installeren dan in de kempen waar die enkel spoorlijn 19 erop kan. Ook het risicoprofiel van lijn 19 lijkt me zeer laag waardoor ETCS LS hier misschien wel een goede oplossing was!
Re: ETCS in België.
Yup, 'k heb nu eens op limited supervision gereden en het is duidelijk dat er totaal niet gedacht is aan de treinbestuurder die erop moet rijden in dat systeem en enkel voor de goedkoopste rommel gegaan is die ze etcs kunnen noemen. Dit is totaal niet aangenaam om mee te rijden.
Re: ETCS in België.
Care to share? Ik heb de opleiding LS nog niet gekregen en heb er dus nog geen ervaring mee.Eimai schreef: ↑30 okt 2021, 16:47Yup, 'k heb nu eens op limited supervision gereden en het is duidelijk dat er totaal niet gedacht is aan de treinbestuurder die erop moet rijden in dat systeem en enkel voor de goedkoopste rommel gegaan is die ze etcs kunnen noemen. Dit is totaal niet aangenaam om mee te rijden.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: ETCS in België.
Rij er bijna dagelijks op en deze "Aldi" versie is idd niks waard voor ons , alles wordt wel gecontroleerd wat het op zich wel veilig maakt , maar zelf zie je niks op je ETCS scherm buiten een paar symbolenEimai schreef: ↑30 okt 2021, 16:47Yup, 'k heb nu eens op limited supervision gereden en het is duidelijk dat er totaal niet gedacht is aan de treinbestuurder die erop moet rijden in dat systeem en enkel voor de goedkoopste rommel gegaan is die ze etcs kunnen noemen. Dit is totaal niet aangenaam om mee te rijden.




Re: ETCS in België.
En zelfs dat is niet helemaal waar. De remcurves die in het LS-systeem gebruikt worden kunnen niet overal garanderen dat de trein gestopt raakt, daarom worden ze dan ook niet getoond. Op sommige momenten zal het systeem dus te laat ingrijpen. Het is nog steeds beter dan TBL1+, maar een volledige controle van de snelheid is er dus niet.traindriverbe schreef: ↑01 nov 2021, 20:47 alles wordt wel gecontroleerd wat het op zich wel veilig maakt
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: ETCS in België.
En toch ook de verhoogde veiligheid. TBL1+ doet geen enkele controle op de snelheid (behalve naar een rood sein), ETCS LS kan ook snelheidsverlangingen controleren. Je kan er wel vanuitgaan dat ETCS LS je niet aan 120km/u gaat laten rijden als er een stuk aankomt van 60km/u.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03
Re: ETCS in België.
ETCS LS is dus beetje te vergelijken met het franse KVB systeem? controle op achtergrond maar je ziet er weinig van. Toch al serieuze verbetering tov TBL1+
Re: ETCS in België.
Inderdaad, daar lijkt het op. Uiteraard is het beter dan TBL1+, maar dat is nu niet heel moeilijkYassine_TB schreef: ↑02 nov 2021, 14:24 ETCS LS is dus beetje te vergelijken met het franse KVB systeem? controle op achtergrond maar je ziet er weinig van. Toch al serieuze verbetering tov TBL1+

Re: ETCS in België.
Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.