IC Luxemburg
Re: IC Luxemburg
Er staat duidelijk M6, 2106 werd aangekondigd naar Arlon dus ik denk dat de M6 nog niet ok is om als stuurrijtuig naar Luxemburg te rijden.
Re: IC Luxemburg
Iemand al enig idee wat de gemiddelde reistijd zal zijn tussen Brussel en Luxemburg, eens alle werken achter de rug zijn, en de treinen sneller zullen kunnen rijden?
Re: IC Luxemburg
Spoorlijn 162 is maximum 130, met trage stationsinritten. Enkel Namen-Ciney is vandaag al op 160 gebracht, maar het doel is inderdaad om dat op de hele lijn op te trekken.
Re: IC Luxemburg
Zou er niet meer winst te behalen zijn met de IC naar Luxemburg enkele stations waar deze nu wel stopt deze te laten overslaan? Beetje zoals enkele P-treinen daar nu rijden.
Door al die stops is de huidige IC veel te traag.
Door al die stops is de huidige IC veel te traag.
Re: IC Luxemburg
Ik betwijfel of daar enorm veel winst uit te halen is, zeker met het acceleratievermogen van het huidige en toekomstige materieel. De paar snelle treinen per dag (met enkel haltes in Namen, Libramont en Aarlen) doen er maar een tiental minuten minder over op een totaal van ruim drie uur - misschien kan het nog ietsje sneller (extra tijd ivm werkzaamheden?) maar veel meer kun je er niet uit persen. Tegelijkertijd zou je dan al bijna een tweede IC moeten toevoegen om de overgeslagen stations te bedienen: de 5 IC-haltes tussen Namen en Aarlen hebben bijna allemaal een centrumfunctie voor de bredere regio en/of zijn overstapstations voor toevoerlijnen. Die kun je echt niet allemaal laten terugvallen op een stoptrein. Veel kosten dus voor relatief weinig baten (zo enorm veel reizigers op de lange afstand zijn er nu ook niet) en het is me ook een raadsel hoe je nog een extra trein tussen Namen en Brussel en zeker in de NZV krijgt.
Re: IC Luxemburg
Ik zie niet zo meteen in welke stops je dan wel zou overslaan. Al de bediende stations tussen Namur en Arlon hebben altijd in- en uitstappers, wie moet je dan slachtofferen voor enkele minuten tijdwinst? Mij lijkt het veel opportuner om een tweede IC in te voeren; die zou bovendien de zware bezetting van sommige huidige treinen kunnen verlichten.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: IC Luxemburg
idd, een dienstregeling met elk half uur een IC trein, met hopelijk wat minder lange buffertijden, kunnen al voor veel verbetering zorgen.
Als de komende jaren dan nog stelselmatig de snelheid opgetrokken wordt, kan er al heel wat verbeterd worden voor de reizigers.
Tussen Brussel-Luxemburg en Luxemburg zijn er in totaal 9 stops.
De directere P-trein stopt slechts 3 keer, maar dit resulteert in maar 14 minuten tijdswinst.
Die 14 minuten tijdswinst weegt volgens mij niet op tegen het mindere aanbod voor de 6 betrokken stations
Als de komende jaren dan nog stelselmatig de snelheid opgetrokken wordt, kan er al heel wat verbeterd worden voor de reizigers.
Tussen Brussel-Luxemburg en Luxemburg zijn er in totaal 9 stops.
De directere P-trein stopt slechts 3 keer, maar dit resulteert in maar 14 minuten tijdswinst.
Die 14 minuten tijdswinst weegt volgens mij niet op tegen het mindere aanbod voor de 6 betrokken stations
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: IC Luxemburg
Van de vijf haltes tussen Namen en Luxemburg zijn er ook maar twee met minder dan 1500 reizigers (Rochefort-Jemelle en Marbehan). Over de stop in Rochefort-Jemelle kan je nog discussiëren gezien de nabijheid van Marloie (tot 1998 was Jemelle trouwens het grootste station van de twee) maar Marbehan ontsluit de hele oostelijke Semoisvallei.
Re: IC Luxemburg
De vraag blijft in ieder geval waar je die extra IC-trein dan naartoe zou sturen komend uit Luxemburg/Aarlen. Voorbij Namen is het behoorlijk druk, voorbij Ottignies is het (zeker met de huidige 2 sporen) nog veel drukker en in de NZV kun je het al helemaal vergeten tijdens de spits. Je zou de trein vanaf Schuman hooguit naar Schaarbeek kunnen sturen en mogelijk ook moeten wachten tot Ottignies - Brussel op 4 sporen gebracht is.
Een vleugeltrein met de bestaande Luchthaven - Dinant is in theorie ook een mogelijkheid, maar ik zie de NMBS dat niet meer invoeren op zo'n hoofdverbinding, temeer daar je over een erg lange lijn zou spreken. Capaciteit wordt dan ook al snel een probleem.
Een vleugeltrein met de bestaande Luchthaven - Dinant is in theorie ook een mogelijkheid, maar ik zie de NMBS dat niet meer invoeren op zo'n hoofdverbinding, temeer daar je over een erg lange lijn zou spreken. Capaciteit wordt dan ook al snel een probleem.
Er heeft vooral een verschuiving plaatsgevonden tussen de twee sinds de stoptrein uit Luik eind 2014 beperkt is tot Marloie, in plaats van door te rijden tot (toen nog) Jemelle. De overstap met de IC gebeurt nu dus steeds in Marloie en al die mensen gelden natuurlijk als opstappers. Vooral daardoor is Rochefort-Jemelle intussen teruggevallen tot ver onder de 1000 reizigers per dag en kun je inderdaad de status als IC-station in twijfel trekken, zeker met Marloie in de buurt. Maar politiek zal het ongetwijfeld moeilijk liggen, Rochefort is een vrij klinkende naam in de buurt en de facto wordt lokale "concurrent" Marche-en-Famenne (dat natuurlijk de belangrijkste bediening is van station Marloie, een deelgemeente trouwens) nog verder "bevoordeeld". Misschien kan het passeren als de stoptrein ter compensatie opnieuw doorgetrokken wordt tot Rochefort-Jemelle, maar dat heeft natuurlijk een kostprijs.BlackEagle schreef: ↑01 dec 2021, 15:29 Over de stop in Rochefort-Jemelle kan je nog discussiëren gezien de nabijheid van Marloie (tot 1998 was Jemelle trouwens het grootste station van de twee)
Re: IC Luxemburg
Zolang de werken niet afgerond zijn kan je alvast een kruis maken over extra treinen tussen Namen en Arlon.
Daarna zouden enkele extra snelle P-treinen met berperkt aantal stops volgens mij de beste oplossing zijn. De huidige stops vak de IC heb je immers allemaal nodig.
Daarna zouden enkele extra snelle P-treinen met berperkt aantal stops volgens mij de beste oplossing zijn. De huidige stops vak de IC heb je immers allemaal nodig.
Re: IC Luxemburg
Zou Marloie niet overgeslagen kunnen worden? Je zou dan de L trein Liers - Marloie altijd tot Rochefort-Jemelle kunnen laten rijden.