
Nieuwe locomotieven HLE 17
Nieuwe locomotieven HLE 17
Zojuist is bekend geworden dat NMBS een overeenkomst heeft gesloten met Alstom voor de levering van tot 50 TRAXX-locomotieven, met een ferme order voor 24 locomotieven. De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg, met een maximumsnelheid van 200 km/u. Levering gaat plaatsvinden vanaf 2026.


-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Vectronen zijn mooier
In het persbericht wordt over TBL1+ gesproken. Is dat in 2026 nog nodig?

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Dit is maar fotoshop. Dergelijke foto’s bestonden ook van de HLE18 en uiteindelijk werd het ook iets anders dan wat de eerste foto’s lieten zien.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Dus dat worden vier spanningen: 1,5kV= voor NL, 3kV= voor België, 15kV voor Duitsland, 25kV~ voor België en Luxemburg?De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg
En wat een massa beveiligingssystemen zal er moeten inzitten... volgens het artikel TBL1+, ATB en LZB/PZB.
Dat worden dure locomotieven, en lange goedkeuringsprocedures.
Overigens opvallend dat er niet over Frankrijk wordt gesproken. Voor reizigersverkeer verkiest men HST's, dat is al lang duidelijk; maar wat moet er met het goederenverkeer, als de huidige locomotieven eruit gaan?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 feb 2022, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
De HLE18 kan naar Frankrijk. Sporadisch wordt dat gedaan, zoals met de Orënt Express vorig jaar.jan_olieslagers schreef: ↑01 feb 2022, 10:09Dus dat worden vier spanningen: 1,5kV= voor NL, 3kV= voor België, 15kV voor Duitsland, 25kV~ voor België en Luxemburg?De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg
En wat een massa beveiligingssystemen zal er moeten inzitten... volgens het artikel TBL1+, ATB en LZB/PZB.
Dat worden dure locomotieven, en lange goedkeuringsprocedures.
Overigens opvallend dat er niet over Frankrijk wordt gesproken. Voor reizigersverkeer verkiest men HST's, dat is al lang duidelijk; maar wat moet er met het goederenverkeer, als de huidige locomotieven eruit gaan?
De HLE13 en Traxx MS2 (D/B/F) rijden naar Frankrijk.
Deze traxxen zouden ook perfect naar Frankrijk kunnen rijden met extra beveiligingssystemen. De spanning is geen probleem.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Daarom dat de prijzen van tickets en abonnementen vandaag de hoogte zijn ingegaan... voor deze E-locs... 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
ik verwacht dat we nog TBL1+ nodig zullen hebben tot 2030, sinds het rond Aachen ligt, en ooit in Roosendaal er zou moeten liggen? Of liggen er op die trajecten ook PZB en ATB respectievelijk? Anders mss schrik dat infrabel niet rond zou geraken?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Goederen hebben hier niets meer mee te maken. NMBS is een zuivere reizigers operator geworden. Lineas staat zelf in voor haar rollend materieel. Je moet beide dus los zien van elkaar. NMBS heeft naar schijnt haar laatste aandelen in lineas verkocht.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Daar ligt inderdaad ATB en PZB, TBL1+ lijkt dus heel overbodig.desirootje schreef: ↑01 feb 2022, 10:45 ik verwacht dat we nog TBL1+ nodig zullen hebben tot 2030, sinds het rond Aachen ligt, en ooit in Roosendaal er zou moeten liggen? Of liggen er op die trajecten ook PZB en ATB respectievelijk? Anders mss schrik dat infrabel niet rond zou geraken?
Langs de andere kant is TBL+ niet zo heel duur, de meeste informatie komt immers via de ETCS-antenne binnen waardoor het in hoofdzaak wat eenvoudige programmacode is. Er moeten geen bijkomende antennes gehangen worden waar dat voor PZB pf KVB wel zo is.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Het feit dat deze loc een gevorderde versie is van de in België goedgekeurde traxx 2 (hle28) heeft zijn voordelen. Verder heeft dit type loc al goedkeuring voor Duitsland want daar zijn ze al in gebruik. Het is dus niet dat dit een prototype is die nog nergens zijn toelating heeft. Ik denk zelfs dat eens de nmbs de traxx generatie 3 in België heeft laten keuren dat je die nadien eventueel ook bij goederenoperatoren zal zien verschijnen maar dan in een lagere Max snelheid uitvoering natuurlijk.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Twee bedenkingen:
1. Is het zuiver toeval dat de render station Noorderkempen toont (nochtans niet per se het meest fotogenieke station), of mogen we dit wel degelijk als een hint opvatten dat er een bijkomende IC naar Breda/Eindhoven/whatever zal komen? Voor de Benelux zijn immers al stellen voorzien en voor een puur binnenlandse trein heb je genoeg aan een HLE 18/19.
2. Een eerste levering in 2026 lijkt me behoorlijk lang als je weet dat dit soort loc hier en ook in alle genoemde andere landen al jarenlang rondrijdt, zijn er dan zoveel specifieke aanpassingen nodig? Enkel de 200 km/h en eventuele MUX / compatibiliteit met het bestaande materieel (maar is die überhaupt voorzien?) lijken me te verschillen.
1. Is het zuiver toeval dat de render station Noorderkempen toont (nochtans niet per se het meest fotogenieke station), of mogen we dit wel degelijk als een hint opvatten dat er een bijkomende IC naar Breda/Eindhoven/whatever zal komen? Voor de Benelux zijn immers al stellen voorzien en voor een puur binnenlandse trein heb je genoeg aan een HLE 18/19.
2. Een eerste levering in 2026 lijkt me behoorlijk lang als je weet dat dit soort loc hier en ook in alle genoemde andere landen al jarenlang rondrijdt, zijn er dan zoveel specifieke aanpassingen nodig? Enkel de 200 km/h en eventuele MUX / compatibiliteit met het bestaande materieel (maar is die überhaupt voorzien?) lijken me te verschillen.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Bij de M7 rijtuigen was er ook een render op Noorderkempen. En aangezien ze ATB krijgen zou het wel goed kunnen dat er een nieuwe IC naar Breda of verder komt.Steve schreef: ↑01 feb 2022, 11:03 1. Is het zuiver toeval dat de render station Noorderkempen toont (nochtans niet per se het meest fotogenieke station), of mogen we dit wel degelijk als een hint opvatten dat er een bijkomende IC naar Breda/Eindhoven/whatever zal komen? Voor de Benelux zijn immers al stellen voorzien en voor een puur binnenlandse trein heb je genoeg aan een HLE 18/19.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Het is de bedoelingen naast de ICNG nog een tweede verbinding aan te bieden naar Nederland. In het begin met hle28 nadien met hle17. Vermoedelijk met i11 rijtuigen. Enkel de route ligt nog niet volledig vast. Eerst was de roddel dat het Eindhoven werd maar nu ligt het al even op Rotterdam. Verder is nog niet zeker of het via LIJN 4 gaat of LIJN 12. Afwachten dus. Nog niet alles is definitief beslist. Dit hangt allemaal mee af van de instroom van de M7 en ICNG om rollend materieel vrij te maken.