RhB wil een wereldrecord.
RhB wil een wereldrecord.
De Rhätische Bahn (RhB) wil dit najaar een wereldrecord vestigen met de langste passagierstrein ter wereld. Een trein van 1,9 km lang. Dit record willen ze vestigen op de Albula spoorlijn tussen Preda en Bergün. Deze spoorlijn behoort tot het Unesco werelderfgoed en heeft hellingen tot 35 promille.
Dit record wil men vestigen op 29 oktober 2022.
https://www.suedostschweiz.ch/rhb-rekord
Dit record wil men vestigen op 29 oktober 2022.
https://www.suedostschweiz.ch/rhb-rekord
Re: RhB wil een wereldrecord.
Dat staat normaal nog steeds in België met 1773m met 70 rijtuigen en 1 locomotief. Dit record zal men waarschijnlijk met motorstellen doen van het type Capricorn. De lijn heeft een zwaar profiel met hellingen tot 35 promille en heel veel scherpe bogen. De lijn is enkelsporig en gaat op het gekozen traject meerdere keren dwars over de vallei. Er zijn daar ook heel wat fotogenieke punten. Het betreft een metersporig traject
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: RhB wil een wereldrecord.
Ik had direct een visie van een hele rits locomotieven met hier en daar een wagonneke ertussen :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: RhB wil een wereldrecord.
De gedenkplaat in de 2711 kan er dus binnenkort af…
Telt het trouwens wel als het smalspoor is?
Telt het trouwens wel als het smalspoor is?

Re: RhB wil een wereldrecord.
Dat telt daar dubbel en dik aangezien ze 1 van hun meest bochtige trajecten er uit halen om dat record uit te voeren. Dat van België was op een heel recht stuk van Gent naar Oostende. Veel minder risico’s aan
Re: RhB wil een wereldrecord.
Hoeveel motorstellen rijden er dan in TS?Steven schreef: ↑11 mei 2022, 19:41 Dat staat normaal nog steeds in België met 1773m met 70 rijtuigen en 1 locomotief. Dit record zal men waarschijnlijk met motorstellen doen van het type Capricorn. De lijn heeft een zwaar profiel met hellingen tot 35 promille en heel veel scherpe bogen. De lijn is enkelsporig en gaat op het gekozen traject meerdere keren dwars over de vallei. Er zijn daar ook heel wat fotogenieke punten. Het betreft een metersporig traject
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44
Re: RhB wil een wereldrecord.
Dat gaat om 25 motorstellen in treinschakeling. Die zijn 76,43m lang. Hebben een continuvermogen van 1000kW en rijden op een spanning van 11kV wisselspanning.Shrek schreef: ↑12 mei 2022, 00:03Hoeveel motorstellen rijden er dan in TS?Steven schreef: ↑11 mei 2022, 19:41 Dat staat normaal nog steeds in België met 1773m met 70 rijtuigen en 1 locomotief. Dit record zal men waarschijnlijk met motorstellen doen van het type Capricorn. De lijn heeft een zwaar profiel met hellingen tot 35 promille en heel veel scherpe bogen. De lijn is enkelsporig en gaat op het gekozen traject meerdere keren dwars over de vallei. Er zijn daar ook heel wat fotogenieke punten. Het betreft een metersporig traject
Re: RhB wil een wereldrecord.
Ik vermoed van wel. Maar dat is niet het belangrijkste om deze lijn te nemen aangezien hij na 1,5 km al aan een goede daling begint zal het uiterst belangrijk zijn dat alle remmen van dit konvooi degelijk werken. Met een daling van 35 promille (van Antwerpen Berchem naar Antwerpen Centraal is 29 promille).
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: RhB wil een wereldrecord.
Wow! Is dat niet heel veel in dit vlakke land? Welke andere steile hellingen kent het Belgische net nog zoal?van Antwerpen Berchem naar Antwerpen Centraal is 29 promille
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: RhB wil een wereldrecord.
Die is er net 30. Maar in beide gevallen zijn dat rechte lijnen. In het geval van de RhB betreft het een lijn met hele scherpe bogen waar een normaalspoortrein niets mee kan doen wegens te scherp.
Re: RhB wil een wereldrecord.
Een overzicht van het meest spectaculaire deel van deze lijn. Met keerlussen in de bergen. Er zijn plaatsen bij waar je de trein 3x kan zien door gewoon rond je eigen as te draaien. Er is ook een wandelpad in de buurt van de lijn “Bahnerlebnisweg Albula”. Je stapt uit in het station van Preda en kan dan de spoorlijn volgen. Borden ter plaatse naast de route geven extra info over heden en verleden van deze lijn.