TimJ36 schreef: ↑21 mei 2022, 14:19
Voor mij mag die eerste klas weg. Het is geen kerntaak van een openbaarvervoersbedrijf.
Ik huiver van mensen die dure taal gebruiken zonder goed te beseffen wat het inhoud.
Wat is een kerntaak?
Een kerntaak is een substantieel deel van de beroepsuitoefening naar belang, omvang (tijdsbeslag of frequentie) of beide. Een kerntaak bestaat uit een geheel van inhoudelijk met elkaar samenhangende werkprocessen, kenmerkend ...
Dus een bepaalde upgrade geven in confort binnen een werkproces behoort daar ergens toe.
Een gemiddeld vervoersbiljet eerste klasse is 45% duurder dan tweede klasse.
Dus ruim genomen Gerard die een eertse klasse biljet koopt tussen Oostende en Aarlen betaald(33.5) +/- evenveel(45%) als Julien(21.

en Yvonne(21.

samen op het zelfde traject. Zeker met senioren ticket 15 en 7 euro.
Dus die business tickets of anders "luxe "tickets in de luchtvaart zijn ook zeer rendabel , en evenzo voor het treinverkeer.
Moest je de SNCF de vrije hand laten dan zouden ze liever treinen aanbieden met100% eerste klasse op bepaalde treinen/trajecten,maar dat mogen ze niet volgens het beheers akkoord met de Franse staat.
Bij alle operatoren waar ik gewerkt heb waren de eerste klasse of flexi tickets ruim kosten dekkend.En in vele gevallen moesten we remmen op de beschikbare capaciteit/trein (flexi).
Daar er bij de NMBS geen reservatie systeem is kan de rentabiliteit van eerste klasse per trein moeilijk berekend worden (alle prijzen zijn gelijk per gelijke afstand ongeacht het vertrekuur).Er is geen dynamische prijzen structuur.
Betreft de afgeschafte eerste klasse tickets in Frankrijk dan spreek je over de TER in de regios en niet de treinen met reservatie.
Neem je bv een TERgv dan kan je nog eerste klasse rijtuigen hebben, toegankelijk met TER tickets (tweede klasse).
En voor het NMBS personneel in functie of op pensioen, ja we hebben eenmaal bij de boer gewerkt in bepaalde funkties en dan mogen we ook op zijn kar zitten. En ik vermoed zelfs dat de sociale dienst iets betaald aan de NMBS.
Net zoals vroeger de coupons voor post/douane personneel enz die werden ook betaald door hun sociale dienst aan de NMBS.Was in C dus ook niet gratis.
Dan kan je inderdaad zanikken over eerste klasse vrijbiljetten en verder afglijden naar tweede klasse vrijbiljetten en vrijkaarten. Daarom moet je bij de SNCF ook reserveren met je vrijbiljet,dus het aantal plaatsen voor vrijbiljeten (spoorweg personneel) is beperkt tot X% van de aangeboden capaciteit.