Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Echt onbegrijpelijk, op een gegeven moment zaten er 7 of 8 M7'in. Met 5 M7 en 3 I11/I0 is er haast minder capaciteit dan op de homogene stammen van 12 I11 die tot voor kort op de verbinding reden.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik heb hier toch wel wat twijfels bij: we namen gisteren E 540 in Liège-Guillemins en ik ben er vrijwel zeker van dat de trein 6 M7-rijtuigen (3 B en 3 AB) meehad. De trein werd trouwens omgeleid langs lijn 36 als gevolg van een defecte trein op lijn 02. Binnenkort in mijn blog...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Klopt de voorziene samenstellingen zijn 6M7+1I10+2I11overweg13 schreef: ↑29 jun 2022, 14:36 Ik heb hier toch wel wat twijfels bij: we namen gisteren E 540 in Liège-Guillemins en ik ben er vrijwel zeker van dat de trein 6 M7-rijtuigen (3 B en 3 AB) meehad. De trein werd trouwens omgeleid langs lijn 36 als gevolg van een defecte trein op lijn 02. Binnenkort in mijn blog...
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Klopt, mea culpa. De laatste trein die ik heb gezien had maar 5 M7's, maar dat was de uitzondering.
Desalniettemin... op een gegeven moment reden ze 11 rijtuigen waarvan 7M7.
Desalniettemin... op een gegeven moment reden ze 11 rijtuigen waarvan 7M7.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Na de Eupen-Oostende en Gent-Tongeren hebben vandaag de M7 hun opwachting gemaakt op de derde oost-west IC. Treinen 1529 en volgende in die rotatie rijden vandaag zonder HLE19 maar met twee M7Bmx naast de dubbele ram M6'en.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Eveneens E1509 voor de terugrit. Een verbetering want zo heb je iets meer plaatsten op den trein doordat de T19 vervangen is door een M7bmx.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dus als ik het goed begrijp, is de samenstelling dan M7 Bmx + 5 M6 + M7 Bmx + 5 M6?
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vandaag eveneens M7 op E1709 Quiévrain - Liėge-Guillemins. Geplande samenstelling volgens Beluxtrains in de vakantieperiode.
Een aangename verrassing was dat in Leuven vandaag. Ik dacht de S9 te nemen naar Landen, die enkele minuten na de IC vertrekt, omdat daar een Desiro ipv een Duikbril klaarstond (ook geplande samenstelling volgens Beluxtrains in toeristische periode) om met airco te kunnen reizen. Toen Emma omriep dat de eerste klasse zich zou bevinden in het derde en vierde rijtuig, had ik door dat de rit niet met Breaks gereden zou worden en maakte ik nog snel rechtsomkeer om post te vatten...
Een aangename verrassing was dat in Leuven vandaag. Ik dacht de S9 te nemen naar Landen, die enkele minuten na de IC vertrekt, omdat daar een Desiro ipv een Duikbril klaarstond (ook geplande samenstelling volgens Beluxtrains in toeristische periode) om met airco te kunnen reizen. Toen Emma omriep dat de eerste klasse zich zou bevinden in het derde en vierde rijtuig, had ik door dat de rit niet met Breaks gereden zou worden en maakte ik nog snel rechtsomkeer om post te vatten...
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dan toch twee bedenkingen:
1. Is er met twee Bmx'en en in totaal twaalf rijtuigen voldoende vermogen om vertragingen te kunnen inhalen op zo'n cruciale verbinding (laat staan om eventueel 200 km/h te halen tussen Leuven en Brussel)? Uiteindelijk heb je toch een pak minder vermogen dan met twee 18/19'en.
2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Die samenstelling mag geen 200 km/h. Die twee HLE (10-12 MW) waren misschien ook een beetje overkill voor 10 HV. 2 HVRm leveren samen 6-6,6 MW. Dat is ongeveer gelijk aan 1 HLE18 en er zijn genoeg samenstellingen met 10 HV M6 en 1 HLESteve schreef: ↑04 jul 2022, 13:49
Dan toch twee bedenkingen:
1. Is er met twee Bmx'en en in totaal twaalf rijtuigen voldoende vermogen om vertragingen te kunnen inhalen op zo'n cruciale verbinding (laat staan om eventueel 200 km/h te halen tussen Leuven en Brussel)? Uiteindelijk heb je toch een pak minder vermogen dan met twee 18/19'en.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Welke samenstellingen met een (enkele) 18/19 + 10 M6 zie je dan? Vroeger waren er zo een paar op Brussel - Aarlen (- Luxemburg), met een HLE 13 zelfs nog, maar tegenwoordig lijken de langste samenstellingen daar 9 M6 te zijn (en gedeeltelijk zelfs met twee 18'en). Ook daarbuiten zie je zelden meer dan 8 à 9 stuks en ik heb toch niet de indruk dat dat de meest vinnige stammen zijn. Ik twijfel er niet aan dat een goede 6 MW technisch gezien genoeg is, maar ik vrees dat er in de praktijk toch enige capaciteit verloren zal gaan om vertraging weg te werken door snelle acceleratie.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Capaciteitswinst is op dit moment op geen enkele verbinding aan de orde, ook niet op Eupen-Oostende. Eerst moet alle oude rommel weg die einde kilometers is. Concreet hier zal het vervangen van HLE19 door M7Bmx ervoor zorgen dat er enkele 21/27'en uit dienst kunnen. Pas als die vervangingsoperaties achter de rug zijn verwacht ik dat er langere samenstellingen gaan komen.Steve schreef: ↑04 jul 2022, 13:49 2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
De 2427 (Liers-Brussel-Zuid) en v.v. bijvoorbeeld en dat traject is een stuk heuvelachtiger dan Blankenberge-Genk