Wel als je het geheel geïntegreerd wilt hebben met de rest van het net.
LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Daarvoor is het niet nodig dat de dienst door de NMBS uitgebaat wordt.
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
In theorie niet, in realiteit wel.
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Het hoeft niet noodzakelijk het NMBS-net te zijn. Je kan het ook een verlengstuk van het Limburgse net van Veolia maken. Rechtstreeks Hasselt - Maastricht - Aachen iemand?
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Ondertussen rijdt Arriva de regionale treinen in Nederlands Limburg

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Dat kan toch nog niet? De NMBS bezit nog het monopolie op personenvervoer? Er was bij de start van Vivaldi wel sprake van een test in een vervoersregio voor een private operator, en dan werd er over Limburg gesproken. Maar daar is toch niets meer mee gebeurd?
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Vervoerregio's zijn een Vlaamse aangelegenheid en geen federale. Het gaat dan over stads- en streekvervoer.
Sowieso is het voornemen om een vervoerregio aan te besteden vervangen door exploitanten een groter aandeel te laten uitvoeren dan vandaag.
Sowieso is het voornemen om een vervoerregio aan te besteden vervangen door exploitanten een groter aandeel te laten uitvoeren dan vandaag.
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Oepsovspotter_be schreef: ↑21 jul 2022, 10:25Ondertussen rijdt Arriva de regionale treinen in Nederlands Limburg.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Dat monopolie slaat op binnenlands verkeer. Internationale treinen vallen daar niet onder, hoewel Hasselt - Maastricht natuurlijk voer voor discussie is.
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Dat is toch al lang niet meer het geval. Of biedt "De Lijn" geen personenvervoer aan?
Voor het Spartacus plan had De Lijn sowieso deze lijn moeten kopen. En eens in het bezit van het Vlaams Gewest, wat is er op tegen dat die daar gewoon een treindienst over laat uitbaten?
Ja, maar dat is dus enkel een kwestie van gewoon politiek wil. Als de NMBS kaartjes kan verkopen geldig op het net van de NS, of de DB dan zie ik niet in waarom ze geen kaartjes zou kunnen verkopen waar een traject op het net van de "Limburgse Spoorwegmaatschappij" bij zit.
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Noch de NMBS of de lijn zou die lijn bezitten als het over het deel van lijn 20 gaat aangezien dit over eigendom van Infrabel gaat. Infrabel is zover ik weet de enige firma die het spoor mag onderhouden en bezitten voor treinverkeer ook al stuur je er een halve tram over. De lijn zou dus in het beste geval een operator naast NMBS zijn. Maar aangezien de nationale overheid beslist heeft dat de NMBS de komende tien jaar de enige partner is voor binnenlands treinverkeer op sporen van Infrabel… of je moet een volledig afzonderlijke lijn gaan aanleggen 100% in beheer door de lijn en dan leg je niet meer aan dan een gewone tramlijn maar dan in normaalspoor zoals in brussel.K V B schreef: ↑21 jul 2022, 15:22Dat is toch al lang niet meer het geval. Of biedt "De Lijn" geen personenvervoer aan?
Voor het Spartacus plan had De Lijn sowieso deze lijn moeten kopen. En eens in het bezit van het Vlaams Gewest, wat is er op tegen dat die daar gewoon een treindienst over laat uitbaten?
Ja, maar dat is dus enkel een kwestie van gewoon politiek wil. Als de NMBS kaartjes kan verkopen geldig op het net van de NS, of de DB dan zie ik niet in waarom ze geen kaartjes zou kunnen verkopen waar een traject op het net van de "Limburgse Spoorwegmaatschappij" bij zit.
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Personenvervoer per spoor, natuurlijk. My bad voor de onduidelijkheid. En cfr. het antwoord van Steven zijn private operatoren op Belgische sporen nog niet voor meteen.K V B schreef: ↑21 jul 2022, 15:22Dat is toch al lang niet meer het geval. Of biedt "De Lijn" geen personenvervoer aan?
Voor het Spartacus plan had De Lijn sowieso deze lijn moeten kopen. En eens in het bezit van het Vlaams Gewest, wat is er op tegen dat die daar gewoon een treindienst over laat uitbaten?
Ja, maar dat is dus enkel een kwestie van gewoon politiek wil. Als de NMBS kaartjes kan verkopen geldig op het net van de NS, of de DB dan zie ik niet in waarom ze geen kaartjes zou kunnen verkopen waar een traject op het net van de "Limburgse Spoorwegmaatschappij" bij zit.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
Met Sappi verdwijnt nu ook de grootste pleitbezorger van de heractivering.
Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen
En er is een rapport om de brug over de Maas af te breken en te vervangen door een fietsbrug. Mocht de LRM nog iets willen op termijn moeten ze haast maken…