Opnieuw Thalys in panne

groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door groentje »

Ik zou ook eerder overwegen om via Frankrijk naar Zwitserland en Italië te reizen, het is momenteel een soep in Duitsland. Ik ben nochtans geen fan van de SNCF.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door rdv »

Portbou schreef: 25 jul 2022, 19:05
HLE18 schreef: 25 jul 2022, 18:58
rdv schreef: 25 jul 2022, 12:09 Een voorbeeld: ik heb mijn Vader kunnen overtuigen om met de trein naar Noord Italie te gaan. Omdat de NJ volgeboekt was, is het de nachtICE geworden naar Munchen. Dat was al een eerste teleurstelling omwille van het mindere comfort.
Hij is geboekt op de laatste ICE uit Brussel volgende zondag. Eigenlijk moet ik hem aanraden om met de IC, L en RE via Welkenraedt te gaan. Omdat de L in Welkenraedt niet wacht, moet hij om 19u uit Brussel vertrekken ipv 20u30. Mijn stiefmoeder was al niet zo happig om met de trein te gaan ipv het vliegtuig, en gezien al die omstandigheden zal het wellicht hier bij blijven.
Waarom niet gewoon overdag ICE Brussel-Köln-Basel-Milaan? Gaat er dan iets mis zijn er normaal nog aansluitingen genoeg om er te geraken en het landschap is toch ook wel de moeite.
Dat zou ik momenteel niet aanraden of verkopen.
Als zoals vandaag de eerste twee ICE's vanuit Brussel uitvallen geraak je al niet meer in Milaan.
Los van al het andere dat kan mislopen op het Duitse net.

Hen met de auto naar Köln brengen + Nightjet naar Zürich of Innsbruck en dan overdag verder Noord-Italië in. Dat zou ik nog durven.
NJ is al maanden volgeboekt voor hun data. Gezien ploegen in een ziekenhuis is er geen flexibiliteit qua vertrek. Auto naar Keulen, dat is 500 km h&t (200 €) , 6u onderweg, sorry maar dat is er over.
HLE18 schreef: 25 jul 2022, 18:58 Waarom niet gewoon overdag ICE Brussel-Köln-Basel-Milaan? Gaat er dan iets mis zijn er normaal nog aansluitingen genoeg om er te geraken en het landschap is toch ook wel de moeite.
Het argument waarom de nachttrein aanvaardbaar was, is dat ze dan op de middag aankomen. Met de dagtrein komen ze ten vroegste om 18u aan, en wegens de werken in Munchen komt er een overstap in Stuttgart bij. Als ze toch maar 's morgens vertrekken gaan ze liever met het vliegtuig.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door rdv »

groentje schreef: 25 jul 2022, 20:29 Ik zou ook eerder overwegen om via Frankrijk naar Zwitserland en Italië te reizen, het is momenteel een soep in Duitsland. Ik ben nochtans geen fan van de SNCF.
Compleet uitverkocht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 jul 2022, 21:10
groentje schreef: 25 jul 2022, 20:29 Ik zou ook eerder overwegen om via Frankrijk naar Zwitserland en Italië te reizen, het is momenteel een soep in Duitsland. Ik ben nochtans geen fan van de SNCF.
Compleet uitverkocht.
Liever dat toch dan de ICE die wel tickets verkopen maar ze niet kunnen waarmaken?

Er is inderdaad te weinig capaciteit op het netwerk in de zomer. Maar dat kan enkel met structurele investeringen in sporen en treinen opgelost worden. Voor dit en volgende jaren zullen een aantal mensen noodgedwongen op een ander moment of naar een andere bestemming moeten gaan, of ze nu het vliegtuig of de trein wilden nemen blijft op dat vlak gelijk.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Portbou »

Er is inderdaad te weinig capaciteit op het netwerk in de zomer. Maar dat kan enkel met structurele investeringen in sporen en treinen opgelost worden.
Er liggen zowat doorlopend vier sporen tussen Brussel en Aachen, eigenlijk bijna zes als ik er de route over Prinsenhoek, lijn 35 en Montzen bijtel. Dat zou toch moeten volstaan qua sporen, hoop ik.

Treinen ok.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 25 jul 2022, 20:29 Ik zou ook eerder overwegen om via Frankrijk naar Zwitserland en Italië te reizen, het is momenteel een soep in Duitsland. Ik ben nochtans geen fan van de SNCF.
Qua aantrekkelijk tarief en doorgaande reizigersrechten is die route helaas een stuk moeilijker…
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 25 jul 2022, 21:41
Er is inderdaad te weinig capaciteit op het netwerk in de zomer. Maar dat kan enkel met structurele investeringen in sporen en treinen opgelost worden.
Er liggen zowat doorlopend vier sporen tussen Brussel en Aachen, eigenlijk bijna zes als ik er de route over Prinsenhoek, lijn 35 en Montzen bijtel. Dat zou toch moeten volstaan qua sporen, hoop ik.

Treinen ok.
Zowel rond Brussel als rond Keulen moeten er sporen bijgebouwd worden als de frequenties nog gevoelig omhoog moeten.
Maar algemeen zal er op vele plaatsen in Europa nog stevig in sporen geïnvesteerd moeten worden wil men de ambities waarmaken.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

K V B schreef: 25 jul 2022, 18:41
nighttrain schreef: 25 jul 2022, 16:05
s redelijk snel en 2 uur voor evacuatie ook. noodtrapje afstijgen ..opklimmen...in ballast lopen met valies...
Probleem je moet al een reserve trein vinden + bestuurder + train
Maar waarom moest er geevacueerd worden. Ik dacht dat er op strategisch plekken diesellocs stonden waarmee men een defect trein kan wegslepen. Waarom dat niet gewoon doen? Slepen tot het eerste station en dan zien we wel.
Zolang de spoorwegen niet gedwongen worden om een minimum aantal treinpersonneel an boord te hebben volgens het aantal passagiers,blijft evacuatie een heikel punt.
Wat treinpersoneel betreft zijn de TGVs eigenlijk al overbemand. Dat is een van de redenen dat ze zo duur zijn (en dus zo vol mogelijk moeten rijden). Het laatste wat we willen is dat men de spoorwegen verplicht om nog inefficiënter te werken.

Overigens: Is al bekend welke Thalys in panne lag? Ik zou oorspronkelijk een Thalys nemen in Parijs Noord. Ik vraag me af of ik hier aan ontsnapt ben...
Ik weet niet of er nog altijd Franse diesels in "stand-by" staan voor in geval? Voor zover er die al geweest waren.....In elk geval is een diesel enkel maar voor het wegslepen van een trein en door gebrek aan 1500 V voeding via de noodkoppeling is het probleem van de airco niet opgelost.
Stel je voor een gesleepte TGV door een dieselloc zonder TVM op een HSL, hoe lang gaan ze er dan opzitten. Hoe lang gaat die "stand-by" diesel erover doen bv vanuit Lille ..zonder TVM? vanuit Arras? Paris Nord?
Laten we realistisch bijven :bij ET hadden we HLD klaar staan 24/24,...maar de bestuurders zatten in een on-call systeem ..dus 30' voor on site te zijn+klaarmaken locs +uitwisselen docs+ traject (met TVM). Bij SNCF zal dit hetzelfde zijn in het beste geval. Heeft de SNCF ten andere nog diesel locs" voyageurs" in het noorden.
Waarom er een evacuatie nodig was ? Ik weet het niet ..overacting??

Betreffende staff bezetting TGV: ik denk nu 2 soms 3 (1 chef de bord). Overbemand zou ik dit niet noemen.
Wie gaat het aantal PAX tellen voor evacuatie? na evacutie? helpen afdalen van de trappen? Controle sweap van de trein na evacuatie? Dit neemt zeer veel tijd in beslag . Het was geen urgentie evacuatie zonder bagage.
Natuurlijk als alles goed gaat heb je enkel catering staff nodig 90% van de gevallen. Duur ? 10 extra staff voor bv 300 Pax = 1500 euro/traject= 5 euro/pax extra (dat kan ook "catering" of "cleaning" staff zijn..) maar wel allen opgeleid en gecertifieerd voor evacuatie.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Adler »

nighttrain schreef: 26 jul 2022, 09:02 Waarom er een evacuatie nodig was ? Ik weet het niet ..overacting??
Leest U eens de verhalen van enkele reizigers die op die trein zaten:

https://www.facebook.com/search/top?q=thalys
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 26 jul 2022, 09:22
nighttrain schreef: 26 jul 2022, 09:02 Waarom er een evacuatie nodig was ? Ik weet het niet ..overacting??
Leest U eens de verhalen van enkele reizigers die op die trein zaten:

https://www.facebook.com/search/top?q=thalys
Tuurlijk zijn er verhalen, en dat de situatie ernstig was begrijp ik.
Ik vroeg me enkel af "waarom evacuatie".
De term "evacuatie" wil zeggen dat je naar een andere trein moet omdat de uwe niet verder kan door technische redenen en of er brand is.
De veiligste plek voor iedereen en om "de crowd " te beheersen is altijd op de trein met natuurlijk deuren eventueel open.
300 mensen beheren naast een trein en andere operationele sporen is geen sinecure(door 2 personen).
Er is meer risico op blessures bij afdalen van de trein en het zich verplaatsen op een "dienstweg" naast een trein vol met ballast keien.
Alsook de hitte komende van een stilstaande trein en de straling van een warme ballastbed (1.5 meter hoog) is geen lachtertje.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Adler »

Opnieuw stilstaande Thalys naar Parijs !
Geen airco en gesloten bar.
10 treinen staan vast door aanrijding met dier.
Thalys staat al 3 uur stil.
Nog geen evacuatie mogelijk.
De Thalys zou stilstaan in de buurt van Doornik.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 29 jul 2022, 19:03 Opnieuw stilstaande Thalys naar Parijs !
Geen airco en gesloten bar.
10 treinen staan vast door aanrijding met dier.
Thalys staat al 3 uur stil.
Nog geen evacuatie mogelijk.
De Thalys zou stilstaan in de buurt van Doornik.
Hij staat op de vertaking Antoing. Evacuatie zou geen probleem mogen zijn want er is een geasfalteerde dienstweg van het spoorniveau naar de Chemin de Saint-Druon.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door DR-fan »

Evacuatie E9448 is begonnen 18.36 en gemeentelijk rampenplan is afgekondigd. E9352 is geblokkeerd op tegenspoor verderop richting de grens. Doordat al uren niets meer mag vertrekken naar L1 begint de toestand in FBMZ chaotisch te worden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Adler »

DR-fan schreef: 29 jul 2022, 20:34 Evacuatie E9448 is begonnen 18.36 en gemeentelijk rampenplan is afgekondigd. E9352 is geblokkeerd op tegenspoor verderop richting de grens. Doordat al uren niets meer mag vertrekken naar L1 begint de toestand in FBMZ chaotisch te worden.
Er zijn al 5 Thalys treinen aangekondigd met een vertraging van 150 tot 300 minuten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Opnieuw Thalys in panne

Bericht door Adler »

VRTNWS:

Reiziger Celine Gys zit op een stilstaande Thalys-trein in Brussel-Zuid.
"We hebben de trein van 18.30 uur in Antwerpen naar Parijs genomen, maar we staan al 1 uur en 10 minuten stil. We krijgen geen informatie. Er wordt niets meegedeeld via de intercom en er is geen treinbegeleider die informatie geeft. Ook op Twitter krijg ik geen reactie."

Volgens Gys proberen reizigers van andere Thalys-treinen nog op te stappen, maar worden ze weggestuurd.
"Het heeft ook weinig zin, want er komt geen beweging in. We hebben geen idee wanneer we gaan vertrekken, en of we vanavond nog in Parijs geraken of beter een alternatief zoeken", zegt ze.
Plaats reactie