Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.Shrek schreef: ↑04 jul 2022, 14:31Capaciteitswinst is op dit moment op geen enkele verbinding aan de orde, ook niet op Eupen-Oostende. Eerst moet alle oude rommel weg die einde kilometers is. Concreet hier zal het vervangen van HLE19 door M7Bmx ervoor zorgen dat er enkele 21/27'en uit dienst kunnen. Pas als die vervangingsoperaties achter de rug zijn verwacht ik dat er langere samenstellingen gaan komen.Steve schreef: ↑04 jul 2022, 13:49 2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
6 stuks bedoel je! 6M7 + 1I10 + 2I11.Steve schreef: ↑05 jul 2022, 11:56Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.Shrek schreef: ↑04 jul 2022, 14:31Capaciteitswinst is op dit moment op geen enkele verbinding aan de orde, ook niet op Eupen-Oostende. Eerst moet alle oude rommel weg die einde kilometers is. Concreet hier zal het vervangen van HLE19 door M7Bmx ervoor zorgen dat er enkele 21/27'en uit dienst kunnen. Pas als die vervangingsoperaties achter de rug zijn verwacht ik dat er langere samenstellingen gaan komen.Steve schreef: ↑04 jul 2022, 13:49 2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Wat is er gebeurd met de M7's op Genk-Blankenberge? Ze rijden al meer dan een week niet meer rond?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Al de hele zomer rijdt de Eupen-Oostende met 6 M7's + I10 + 2 I11 en dat lijkt genoeg te zijn.Steve schreef: ↑05 jul 2022, 11:56 Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
De NMBS lost het capaciteitsprobleem in de zomer immers op door een heleboel extra treinen. Die kust-expressen rijden net voor de IC's in dezelfde richting en halen daar het gros van de reizigers op. Bijna al deze kust-expressen rijden dit jaar met M6 of I11, net omdat de komst van de M7's die rijtuigen vrijgemaakt heeft van andere verbindingen. Het lijkt mij veel belangrijker om daarop in te zetten dan persé op de IC Eupen-Oostende nog één of twee extra M7 te hebben.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Hier in Aarschot zie ik de M7's al heel regelmatig voorbijrijden. Er zijn nu al vaak stammen te zien in een samenstelling van 6+4, vooral op de verbinding Tongeren - Gent-Sint-Pieters...
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik heb vrijdag en zaterdag nu toch weer waargenomen dat er een derde I11 B-rijtuig aanwezig is. Soms nog een vierde: de stuurstand die dan afgesloten en tegelijk "Dienstabteil" is voor de treinbegeleiders.Shrek schreef: ↑29 jul 2022, 00:03Al de hele zomer rijdt de Eupen-Oostende met 6 M7's + I10 + 2 I11 en dat lijkt genoeg te zijn.Steve schreef: ↑05 jul 2022, 11:56 Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
De NMBS lost het capaciteitsprobleem in de zomer immers op door een heleboel extra treinen. Die kust-expressen rijden net voor de IC's in dezelfde richting en halen daar het gros van de reizigers op. Bijna al deze kust-expressen rijden dit jaar met M6 of I11, net omdat de komst van de M7's die rijtuigen vrijgemaakt heeft van andere verbindingen. Het lijkt mij veel belangrijker om daarop in te zetten dan persé op de IC Eupen-Oostende nog één of twee extra M7 te hebben.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vandaag rijden IC's 1529,1509,1537 en 1517 met de samenstelling 2xM7 en 9×M6. Klopt het dat dit met 1250 zitplaatsen de grootste IC-samenstelling is die we ooit in België gehad hebben?
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Het zijn de 76018 en 76031 die de eer hebben. Dit was al eens gebeurd onlangs. En in deze zomerperiode is dat een grote meerwaarde qua plaats.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Als het berekende aantal zitplaatsen klopt, hadden de stammen van 10 M6'en die tot eind 2013 op (Luxemburg-)Aarlen-Brussel reden marginaal meer capaciteit. Uitgaand van 6xB, 2xBD en 2xA (zie Beluxtrains) kom ik in totaal aan 1294 zitplaatsen. Neemt niet weg dat het een bijzonder welkome extra capaciteitsuitbreiding is naar Blankenberge, en maakt het ook des te onbegrijpelijker dat de Eupen-Oostende het intussen met een pak minder moet doen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Oostende - Eupen heeft er toch een I11 bijgekregen en is zeer welgekomen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Inderdaad, sterker nog: ook de Blankenberge-Genk in zijn gewoonlijke samenstelling heeft al meer zitplaatsen. Het was enkele weken terug dat ze het record gepakt hebbe´ met de 2M7+10M6 oftewel 1390 plaatsen.Steve schreef: ↑16 aug 2022, 14:29 Als het berekende aantal zitplaatsen klopt, hadden de stammen van 10 M6'en die tot eind 2013 op (Luxemburg-)Aarlen-Brussel reden marginaal meer capaciteit. Uitgaand van 6xB, 2xBD en 2xA (zie Beluxtrains) kom ik in totaal aan 1294 zitplaatsen. Neemt niet weg dat het een bijzonder welkome extra capaciteitsuitbreiding is naar Blankenberge, en maakt het ook des te onbegrijpelijker dat de Eupen-Oostende het intussen met een pak minder moet doen.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Is men nu eig van plan om op Blankenberge-Genk autonome M7 stammen in te zetten zoals Gent-Tongeren of het zoals nu te houden met "autonome M6" stammen? (M7Bmx+M6)
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
- Locatie: Tingley - West Yorkshire
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Does anyone have a list of which M7 vehicles are allocated to which depots please?
Heeft iemand een lijst van welke M7 voertuigen zijn toegewezen aan welke depots?
Thank you
Iain
Heeft iemand een lijst van welke M7 voertuigen zijn toegewezen aan welke depots?
Thank you
Iain
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vandaag tussen Aarschot en Hasselt mijn eerste ritje M7 gehad. Zalige trein, precies nòg comfortabeler dan M6 en rook zelfs nog naar het nieuw.