LML schreef: ↑04 aug 2022, 11:43
Of wordt dit bekend gemaakt de dag voor de start van de nieuwe dienstregeling...?
Vooral dit ja Er heeft niemand baat bij daar nu al iets over te gaan zeggen of vastleggen. Wie weet schiet de levering van M7 die najaar wel heel goed op, misschien valt het stil. Treinbouwers zijn helaas niet heel stipt.
Qua materieel is mijn ervaring dat je zult moeten wachten tot de nieuwe dienstregeling echt is ingegaan.
Vorig jaar in december gingen ze een paar stammen op de S5 (waaronder de 3356) rijden met MS08 ipv de MS86, dit hebben ze welgeteld een week volgehouden, daarna was het weer standaard een duikbrilletje dat kwam opdagen.
Ondertussen wordt er bij onze noorderburen (NS) gesproken van een inkrimping van het aanbod tussen de 10 en 20% door onder andere personeelstekort en teruggevallen reizigersaantallen. Zien jullie bij ons ook dergelijke evolutie plaatsvinden of gaat men door met het verhogen van het aanbod zoals origineel voorzien?
Persoonlijk denk ik dat er meer een verschuiving zal (moeten) komen om in te spelen op de veranderende noden van reizigers.
Vrijetijdsreisjes worden belangrijker, de typische 9 tot 5 kantoorpendelaar minder. Daarom denk ik wel dat sommige geplande uitbreidingen nu achterhaald zijn, maar andere uitbreidingen juist meer nodig zijn, vooral in het weekend.
Voorbeeld: in hoeverre wordt de tweede "IR" op weekdagen tussen Antwerpen en Brussel echt gemist?
En eerlijk gezegd denk ik dat enkele P-treinen ook geen supergroot gemis zouden zijn als deze zouden verdwijnen.
Ze springen ook extra in het oog omdat de 51xx bijna enkel piekuurmaterieel gebruikt, dat dus per definitie een bijna maximale en meestal ook ondeelbare capaciteit heeft. Bij een "normale" IC zouden er overdag dan pakweg 1 à 2 MS96's of MS80's ingezet worden en zou het al niet meer zo leeg ogen. Dat zal de komende jaren wellicht verbeteren, wanneer ondeelbare stammen M4 en M5 eruit gaan en je op spitstreinen meer en meer treinstellen zult zien.
Steve schreef: ↑26 aug 2022, 23:36
Ze springen ook extra in het oog omdat de 51xx bijna enkel piekuurmaterieel gebruikt, dat dus per definitie een bijna maximale en meestal ook ondeelbare capaciteit heeft. Bij een "normale" IC zouden er overdag dan pakweg 1 à 2 MS96's of MS80's ingezet worden en zou het al niet meer zo leeg ogen. Dat zal de komende jaren wellicht verbeteren, wanneer ondeelbare stammen M4 en M5 eruit gaan en je op spitstreinen meer en meer treinstellen zult zien.
De M5en blijven in dienst als zijnde P trein materieel. Enkel als gesleepte treinen. Daar de stuurpost buiten dienst wordt gesteld maar stuurrijtuig is nodig aangezien daar als enige een omvormer zit.
Is er bekend wanneer het nieuwe vervoersplan wordt verwerkt in de reisplanners? Ik zit al een tijdje te wachten om te kijken wat er allemaal gaat veranderen, maar vooralsnog krijg ik de foutmelding dat je slechts t/m 10 december 2022 kunt plannen (= laatste dag van het "oude" dienstplan).
Ik zit inderdaad ook te wachten.
Aangezien de Oostenrijkers hun dienstregeling vannacht hebben gepubliceerd, heb ik het vandaag gevraagd aan de NMBS via sociale media en deze zeiden dat ze het begin december verwachten.
Maar dat lijkt me iets te laat aangezien de hele ticketverkoop van internationale treinen natuurlijk ook afhangt van het publiceren van de dienstregeling.
Persoonlijk vermoed ik ten laatste eind oktober.
Aangezien er nog personeelsvergaderigen zijn met het rijdend personeel over diezelfde beurtregeling van oktober tot begin november moet je ze niet te vroeg verwachten. Dat is elk jaar al zo.
De tweede S32 op zaterdag is ook verwacht (al in de voorgestelde diensten voor personeel verschenen ook) Maar dit is allemaal onder voorbehoud van het gigantische personeelstekort bij het rijdend personeel.
Sowieso is het nog vroeg, nog enkele weken wachten lijkt me het beste, we zien wel wat er veranderd :p
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
ovspotter_be schreef: ↑20 sep 2022, 19:49
Ik zit inderdaad ook te wachten.
Aangezien de Oostenrijkers hun dienstregeling vannacht hebben gepubliceerd, heb ik het vandaag gevraagd aan de NMBS via sociale media en deze zeiden dat ze het begin december verwachten.
Maar dat lijkt me iets te laat aangezien de hele ticketverkoop van internationale treinen natuurlijk ook afhangt van het publiceren van de dienstregeling.
Persoonlijk vermoed ik ten laatste eind oktober.
Van de internationale treinen is de dienstregeling normaal wel al geweten. Voor de nationale exemplaren is er minder haast bij.
Steven schreef: ↑20 sep 2022, 20:32
Aangezien er nog personeelsvergaderigen zijn met het rijdend personeel over diezelfde beurtregeling van oktober tot begin november moet je ze niet te vroeg verwachten. Dat is elk jaar al zo.
Het is ook al jaren zo dat de NMBS de nieuwe dienstregeling in de loop van september publiceert. De precieze datum varieert een beetje maar wel in september.
Hoe zit het met CHarleroi-Sud-Noorderkempen, zijn er al genoeg M6'en vrij (of in de nabije toekomst) om dat een mogelijkheid te maken, of zou de verlenging zorgen voor een extra stam en dus mogelijks meer problemen gezien het personeelstekort?