Dienstregeling december 2022

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Portbou »

We moeten er wel erg lang op wachten dit jaar.

Minder dan een maand voor de wijzigingen ingaan pas publicatie van de nieuwe dienstregeling

Dit is een serieuze handicap bij het boeken van doorgaande internationale tickets vanuit België richting Duitsland en verder.
Bijlagen
d.jpeg
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door JPV »

trainlovertje schreef: 29 okt 2022, 19:27
jan_olieslagers schreef: 29 okt 2022, 17:56 Nu moet het ook wel gezegd zijn dat het een beetje gek is om twee keer te stoppen, met zo'n kleine tussenafstand. Kan er overwogen worden om niet te stoppen in Erquelinnes, maar wel in Jeumont? Maar dat is misschien lastig i.v.m. personeelswissel.
Een S-trein zou gewoon overal moeten stoppen. Dan zou je nog eerder de stop in Erquellines-Village mogen laten vallen, die op een gelijkaardige afstand van Erquellines ligt, maar daar is ook geen sprake van. De enige reden waarom Jeumont wordt overgeslagen is omdat het niet Belgisch is en het geen aansluiting naar Parijs biedt.
Meen je het dat er hier hetze is over het overslaan van een station die op 500/2500 meter afstand ligt van een ander station als het gaat over een verbinding naar Parijs?

Ik zit nu op een trein die tussen Poperinge en Waregem (60 autokilometers) stopt in élke gemeente die hij tegenkomt: Poperinge, Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem, Bissegem, Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Ja, het is een P-trein, maar als IC-trein doet hij er slechts ééntje minder aan.

Als iemand treinen efficienter wil maken, dan schrap je toch héél wat van die haltes (ok, mss niet als P-trein) en vervang je die haltes door performante busverbindingen? In mijn geval zit je met een communautair probleem, dus zie ik het niet rap gebeuren, maar als ze nu bezig zijn over een nieuwe verbinding, moet je echt geen oude slechte gewoontes meer introduceren als het de bedoeling is om een verbinding richting Parijs te organiseren.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door dovaere »

JPV schreef: 02 nov 2022, 06:09
trainlovertje schreef: 29 okt 2022, 19:27
jan_olieslagers schreef: 29 okt 2022, 17:56 Nu moet het ook wel gezegd zijn dat het een beetje gek is om twee keer te stoppen, met zo'n kleine tussenafstand. Kan er overwogen worden om niet te stoppen in Erquelinnes, maar wel in Jeumont? Maar dat is misschien lastig i.v.m. personeelswissel.
Een S-trein zou gewoon overal moeten stoppen. Dan zou je nog eerder de stop in Erquellines-Village mogen laten vallen, die op een gelijkaardige afstand van Erquellines ligt, maar daar is ook geen sprake van. De enige reden waarom Jeumont wordt overgeslagen is omdat het niet Belgisch is en het geen aansluiting naar Parijs biedt.
Meen je het dat er hier hetze is over het overslaan van een station die op 500/2500 meter afstand ligt van een ander station als het gaat over een verbinding naar Parijs?

Ik zit nu op een trein die tussen Poperinge en Waregem (60 autokilometers) stopt in élke gemeente die hij tegenkomt: Poperinge, Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem, Bissegem, Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Ja, het is een P-trein, maar als IC-trein doet hij er slechts ééntje minder aan.

Als iemand treinen efficienter wil maken, dan schrap je toch héél wat van die haltes (ok, mss niet als P-trein) en vervang je die haltes door performante busverbindingen? In mijn geval zit je met een communautair probleem, dus zie ik het niet rap gebeuren, maar als ze nu bezig zijn over een nieuwe verbinding, moet je echt geen oude slechte gewoontes meer introduceren als het de bedoeling is om een verbinding richting Parijs te organiseren.
De afstand is wel degelijk 2500 meter tussen de twee stations, gemeten over de weg. (Over het spoor net iets minder maar daar mag je niet wandelen.)
Ik denk dat je twee dingen verwart. In het algemeen moeten er zowel vlotte IC-verbindingen zijn voor langere afstanden, en L- of S-treinen om de dorpen / gemeentes tussenin te ontsluiten.
Deze S-trein is in de eerste plaat bedoeld om de haltes in dorpen te verbinden met Charleroi enerzijds, en anderzijds een paar keer per dag te laten aansluiten in Maubeuge op de "IC-trein" over langere afstand.
Als er beslist wordt een stoptrein in te zetten (of zoals hier een S-trein (voorstadstrein) te verlengen), moet die wel degelijk stoppen in de kernen, zeker als zoals hier al het vroegere "internationale" station Jeumont klaar ligt te wachten, zodat de inwoners rond dit bestaande station Jeumont niet een uur per dag moeten wandelen naar station Erquelinnes over de Samber en over de Belgische grens.
Ze aanraden een extra auto in het gezin te kopen om die een hele dag te laten stilstaan aan het station over de Belgische grens zou helemaal absurd zijn.
Deze S-trein is niet hetzelfde als een "IC-trein" over langere afstand naar Parijs, en is ook zo niet bedoeld, daar is heel wat meer voor nodig. Je kunt die verbindingen zelfs niet terugvinden met de reisplanners van NMBS of SNCF.
Maar dat er tenminste aansluiting zou komen in Maubeuge is mooi.
Laatst gewijzigd door dovaere op 02 nov 2022, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door JPV »

dovaere schreef: 02 nov 2022, 07:40 Ik denk dat je twee dingen verwart. In het algemeen moeten er zowel vlotte IC-verbindingen zijn voor langere afstanden, als L/S-treinen om de dorpen / gemeentes tussenin te ontsluiten.
Mee eens hoor, maar het is niet omdat er vroeger een station lag, dat dit ook nu nog bediend moet worden. Zeker als het doel internationaal verkeer is, moet je nuttige stopplaatsen bedienen. En dan is het imho niet nuttig om 2 stations te bedienen waarvan het enige nut van die 2 stations ipv eentje er is dat die 2 stations nét aan de grens liggen en dus dienden om vroeger de douanecontrole/rechtsomkeer van de treinen etc te doen.
dovaere schreef: Ze aanraden een extra auto in het gezin te kopen om die een hele dag te laten stilstaan aan het station over de Belgische grens zou helemaal absurd zijn.
het alternatief voor een treinhalte is toch niet altijd de auto? fiets is hier zeker haalbaar (gezien de trein + wegen erlangs ongeveer langs een rivier loopt en het dus vlak zal zijn).
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door dovaere »

En dan is het imho niet nuttig om 2 stations te bedienen waarvan het enige nut van die 2 stations ipv eentje er is dat die 2 stations nét aan de grens liggen en dus dienden om vroeger de douanecontrole/rechtsomkeer van de treinen etc te doen.
Dat dat het enige nut was, klopt niet. Die twee stations (in behoorlijk grote woonkernen) liggen even ver van elkaar als de vier volgende haltes aan Belgische kant, die trouwens in kleinere dorpjes liggen. Een weldoordacht plan om die 6 haltes op één rijtje efficiënt te bedienen met een stoptrein, zou niet zomaar de laatste, grootste van het rijtje, negeren...
het alternatief voor een treinhalte is toch niet altijd de auto? fiets is hier zeker haalbaar.
Ik heb hierboven al opgemerkt dat hier geen cultuur van de fiets als vervoermiddel is. Als je kijkt op Google Streetview zie je ook nergens fietsstallingen rond het station waar je je fiets veilig aan kan vastmaken.
Voor mezelf zou ik zeker niet klagen en fluitend de fiets nemen, maar als uitbater van een STOPtrein willekeurig een Frans bestaand, actief station in een woonkern voorbijrijden en veronderstellen dat de klanten volgen, lijkt mij ondoordacht.
Laatst gewijzigd door dovaere op 02 nov 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door DDietzen »

Een stop in Jeumont hoort niets af te doen aan de kwaliteit van de verbinding Charleroi-Parijs. De overstap in Maubeuge is immers altijd minstens 24 minuten (vaak nog meer) dus als daar 1 à 2 minuutjes worden afgepitst om de stop in Jeumont in te passen, blijft de overstap behoorlijk robuust en wijzigt de reistijd niet.
Ik neem althans aan dat een stop in Jeumont zou leiden tot latere aankomst / eerder vertrek in Maubeuge. Het lijkt me dat dat veel eenvoudiger te realiseren is dan een verschuiving van het rijpad aan Belgische kant inclusief in het drukke station Charleroi-Zuid.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 02 nov 2022, 10:12 Voor mezelf zou ik zeker niet klagen en fluitend de fiets nemen, maar als uitbater van een STOPtrein willekeurig een Frans bestaand, actief station in een woonkern voorbijrijden en veronderstellen dat de klanten volgen, lijkt mij ondoordacht.
Dat Jeumont wordt overgeslagen heeft een technische oorzaak. Het heeft te maken met de locatie van de spanningsscheiding.

Groetjes,
Rian

Edit: zinsconstructie
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 02 nov 2022, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 02 nov 2022, 10:57 Dat Jeumont wordt overgeslagen heeft een technische oorzaak te heeft te maken met de locatie van de spanningsscheiding.
Bedankt, verduidelijkt veel.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

rvdborgt schreef: 02 nov 2022, 10:57 Dat Jeumont wordt overgeslagen heeft een technische oorzaak. Het heeft te maken met de locatie van de spanningsscheiding.
Huh, dan heeft men bij de planning en aanleg van die spanningsscheiding geen rekening gehouden met een eventuele electrische stoptrein?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 31 okt 2022, 16:17 We moeten er wel erg lang op wachten dit jaar.
Minder dan een maand voor de wijzigingen ingaan pas publicatie van de nieuwe dienstregeling
Dit is een serieuze handicap bij het boeken van doorgaande internationale tickets vanuit België richting Duitsland en verder.
Inderdaad.

Is er een reden dat je Frankrijk er niet bij vermeldt?
Ik heb in het voorjaar geprobeerd een doorgaand ticket naar Frankrijk te boeken bij SNCF Connect, van mijn woonplaats naar Parijs, en nam daar in de allerlaatse keuzestap een "optie" op in plaats van direct te betalen.
Op dat moment pas zag ik dat SNCF Connect er twee aparte reizen (naar Brussel en de Thalys Brussel-Parijs) van gemaakt had.
(De €40 (?) die SNCF mij wou aanrekenen voor de Belgische reis tot Brussel, zonder garantie op het halen van de Thalys, heb ik natuurlijk niet gekozen.)
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door groentje »

@JPV ik snap dat je je ergert aan de trage rit vanuit Poperinge, maar nee, een bus zou niet beter zijn. Dat hebben we al geprobeerd in de jaren 80 op een hele reeks lijnen, het gevolg was een massale verschuiving naar de auto en lijnen die pas dik 20 jaar later er weer wat bovenop zijn gekomen. Want die buslijnen waren zo populair dat ze vaak al na enkele jaren hun frequentie zagen verminderen, tot zelfs op een haar na verdwijnen. Integendeel, bijna niemand neemt uit Zulte de bus om in Deinze of Waregem de trein te nemen, die gaan met de auto. De stations op lijnen 58 (Gent-Eeklo) en 52 (Antwerpen-Boom-Puurs) werden zelfs weer heropend...
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door LML »

In de meest recente ODB nr. 171 (vandaag in de bus gevonden) spreekt men over een onafhankelijke treindienst Mol-Hasselt:
- een verlenging van de S43 Maastricht-Liège G-Hasselt naar Mol, met breaks
- een verlenging van de S33 Antwerpen-Mol naar Hasselt, met Desiro's
Een treindienst nog langer maken komt de dienstregeling niet ten goede...

ODB spreekt hier over december '22, maar de instroom van elektrische tractie is toch uitgesteld naar juni '23 op deze spoorlijn? Maar ja, het is ook ODB, altijd met een korrel zout nemen wat er in dat tijdschrift staat...

Eerst zien, dan geloven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door K V B »

JPV schreef: 02 nov 2022, 06:09 Meen je het dat er hier hetze is over het overslaan van een station die op 500/2500 meter afstand ligt van een ander station als het gaat over een verbinding naar Parijs?
Het hoofdoel van die trein is niet Brussel - Parijs, maar grenstreek - Parijs en grenstreek - Charleroi. En dan stop je beter overal.
Ik zit nu op een trein die tussen Poperinge en Waregem (60 autokilometers) stopt in élke gemeente die hij tegenkomt: Poperinge, Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem, Bissegem, Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Ja, het is een P-trein, maar als IC-trein doet hij er slechts ééntje minder aan.
Er zouden op die route dan ook zowel ICs, IRs als L treinen moeten rijden. In Nederland of Zwitserland rijden er op vergelijkbare lijnen veel meer treinen. De NMBS moet iets doen aan haar kostenstructuur.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

De NMBS moet iets doen aan haar kostenstructuur.
Dat is wel heel gemakkelijk om te krijten, vanaf de zijlijn. We weten allemaal dat NMBS - en Infrabel evenzeer - met handen en voeten gebonden zijn aan de politiek. Niet in het minst als het om de centen gaat.

[E: Plus wat hieronder wordt aangehaald, helemaal raak.]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 02 nov 2022, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 02 nov 2022, 19:14 Er zouden op die route dan ook zowel ICs, IRs als L treinen moeten rijden. In Nederland of Zwitserland rijden er op vergelijkbare lijnen veel meer treinen. De NMBS moet iets doen aan haar kostenstructuur.
Dat is helemaal niet de belangrijkste reden. In zowel Nederland (goede ruimtelijke ordening) als Zwitserland (met zen allen geprangd in het dal) wonen de mensen veel geconcentreerder rond de stations. Dan heb je vanzelf veel meer reizigers en dus meer treinen. De Belgische ruimtelijke ordening maakt het veel moeilijker voor spoorwegmaatschappijen om rendabele lijnen te hebben dan Nederland of Zwitserland met een identieke kostenstructuur.
Plaats reactie