Dienstregeling december 2022
-
- Berichten: 2378
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2022
Inderdaad, zo ben ik teleurgesteld, maar ook opgelucht tegelijkertijd. De gehele dienstregeling zou door de uitbreiding (nog) onbetrouwbaarder worden.
Re: Dienstregeling december 2022
Dat effect moet je nu ook niet overdrijven. Je kan gerust je Thalys, Eurostar of TGV op voorhand boeken en later wel zien hoe je in Brussel-Zuid geraakt. Zo doet 99% van de mensen het.rdv schreef: ↑09 nov 2022, 09:03 Ik hoop dat men er zich van bewust is dat dit tot inkomstenverlies leidt, zowel voor de NMBS, voor haar dochtermaatschappijen Thalys en Eurostar, en voor de Belgische economie in het algemeen. Het is op dit moment onmogelijk om internationale treintickets te boeken als je eerst een binnenlandse trein nodig hebt.
(Ik vind het trouwens vreemd dat ze uberhaupt kaartjes verkopen die elders dan in de internationale stations beginnen, maar dat is een andere discussie).
Re: Dienstregeling december 2022
Dat is dan precies niet "gerust", want doorgaande tickets zorgen er nu juist voor dat je reizigersrechten op peil blijven bij een gemiste aansluiting door vertraging. Ik denk dan vooral aan het recht om de volgende trein te nemen (indien sprake is van treinbinding, wat bij het gros van de internationale reizen het geval is), het recht op een overnachting als je niet meer je doel kunt bereiken, en het recht op restitutie.
Ik vind het dan ook niet vreemd dat er doorgaande tickets bestaan, maar juist een hele geruststelling tijdens de reis dat je niet aan je lot wordt overgelaten als een overstap stukloopt tussen twee treinen waar je twee losse tickets voor had. Als ik een reis maak van pakweg Turnhout naar Marseille, wil ik niet van Turnhout tot Brussel zitten nagelbijten dat ik een geheel nieuw ticket naar Marseille moet kopen aan het hoogste tarief voor de eerstvolgende niet-uitverkochte trein als er iets misgaat onderweg naar Brussel.
Ik vind het dan ook niet vreemd dat er doorgaande tickets bestaan, maar juist een hele geruststelling tijdens de reis dat je niet aan je lot wordt overgelaten als een overstap stukloopt tussen twee treinen waar je twee losse tickets voor had. Als ik een reis maak van pakweg Turnhout naar Marseille, wil ik niet van Turnhout tot Brussel zitten nagelbijten dat ik een geheel nieuw ticket naar Marseille moet kopen aan het hoogste tarief voor de eerstvolgende niet-uitverkochte trein als er iets misgaat onderweg naar Brussel.
Re: Dienstregeling december 2022
Inderdaad, en zeker na de moeilijke zomer zijn mensen én reisbureaus veel voorzichtiger geworden om zoveel mogelijk doorgaande tickets te hebben.
Thalys, TGV en Eurostar bieden geen doorgaande ticketten aan, maar bvb via Duitsland kan je veel gemakkelijker aan tickets geraken.
Ik ken verschillende mensen die ofwel voor het vliegtuig gekozen hebben (of "gedwongen" zijn door hun reisbureau), ofwel voor een andere bestemming dan België gekozen hebben omdat er geen tickets beschikbaar zijn. Anderen gaan meer (moeten) betalen omdat bvb goedkope ICE tickets ondertussen weg zijn.
Het probleem gaat trouwens verder dan het niet kunnen boeken van tickets, je krijgt gewoon de melding: geen reis beschikbaar.
Thalys, TGV en Eurostar bieden geen doorgaande ticketten aan, maar bvb via Duitsland kan je veel gemakkelijker aan tickets geraken.
Ik ken verschillende mensen die ofwel voor het vliegtuig gekozen hebben (of "gedwongen" zijn door hun reisbureau), ofwel voor een andere bestemming dan België gekozen hebben omdat er geen tickets beschikbaar zijn. Anderen gaan meer (moeten) betalen omdat bvb goedkope ICE tickets ondertussen weg zijn.
Het probleem gaat trouwens verder dan het niet kunnen boeken van tickets, je krijgt gewoon de melding: geen reis beschikbaar.
Re: Dienstregeling december 2022
Het is volstrekt normaal om je hele reis in 1 keer te kunnen en willen boeken. Naast goed voor het behoud van reizigersrechten is een doorgaande boeking vaak goedkoper. Ook als je met Thalys of Eurostar reist. En het is uiteraard gemakkelijker. Reizigers hakken hun reis niet uit zichzelf in stukjes om die stukjes dan apart te boeken. Vanaf het moment dat je dat verplicht, verlies je een hoop klanten.Shrek schreef: ↑10 nov 2022, 07:13Dat effect moet je nu ook niet overdrijven. Je kan gerust je Thalys, Eurostar of TGV op voorhand boeken en later wel zien hoe je in Brussel-Zuid geraakt. Zo doet 99% van de mensen het.rdv schreef: ↑09 nov 2022, 09:03 Ik hoop dat men er zich van bewust is dat dit tot inkomstenverlies leidt, zowel voor de NMBS, voor haar dochtermaatschappijen Thalys en Eurostar, en voor de Belgische economie in het algemeen. Het is op dit moment onmogelijk om internationale treintickets te boeken als je eerst een binnenlandse trein nodig hebt.
(Ik vind het trouwens vreemd dat ze uberhaupt kaartjes verkopen die elders dan in de internationale stations beginnen, maar dat is een andere discussie).
Het is niet voor niets dat bv. NSI op zijn boekingswebsite expliciet zegt dat het voordeliger is om vanaf het dichtstbijzijnde station te boeken. Voor de genoemde 99% ontbreekt dan ook iedere grond.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2022
Wat de anderen hier al gezegd hebben. Je onderschat het nut van doorgaande tickets, @Shrek. Ik deel ook maar mijn reis op als ik denk dat het me voordeel oplevert (bijv. Brussel-Lille apart), of omdat ik anders geen vrije stoel meer vind. En ik prijs me gelukkig Brussel-Zuid als (bijna) meest-nabije station te hebben, maar ik ben een minderheid.
Re: Dienstregeling december 2022
Sign of the times, zeker? Tot pakweg 20 jaar geleden verscheen het papieren spoorboekje in de week voor de nieuwe dienstregeling en soms niet eens dan en werden de gele affiches in de nacht voor de wijziging vervangen. Nu is een hele maand al niet meer genoeg. Wat zijn we toch veeleisend geworden, behalve als het over onszelf gaat, natuurlijk...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling december 2022
Klopt voor een stuk, al was er vroeger ook veel minder voordeel aan vroeg boeken, hoogstens voor enkele treinen met reservatie was je daardoor zeker van je plaats. Nu met Yield Management is het verschil tussen vroeg boeken en laat vaak enorm. Die tickets aan €29 voor Thalys en Eurostar (promotie eerder deze week) waren de dag zelf al zo goed als weg...
En dan zwijg ik nog over de concurrentie, vluchten kan je vaak al een halfjaar eerder boeken, en nagenoeg iedereen heeft tegenwoordig een auto ter beschikking. Enkel in het Brussels Gewest is het gemiddeld aantal auto's per huishouden gedaald.
En dan zwijg ik nog over de concurrentie, vluchten kan je vaak al een halfjaar eerder boeken, en nagenoeg iedereen heeft tegenwoordig een auto ter beschikking. Enkel in het Brussels Gewest is het gemiddeld aantal auto's per huishouden gedaald.
Re: Dienstregeling december 2022
Inderdaad.
De geïnformeerde reiziger die vanuit Brussel verder moet dan Keulen weet bijvoorbeeld dat Thalys daar een serieus nadeel heeft, zoals ook te lezen bij Seat 61, de Engelstalige referentie voor de internationale reiziger:
Thalys or ICE?
[...]
Second, a through ticket gives cast iron passenger rights if there's a delay & missed connection, but if you use Thalys to Cologne with a separate onward ticket you don't get these passenger rights (although the Railteam arrangements may apply at Cologne). For these reasons, I recommend ICE in preference to Thalys for journeys from Brussels to German destinations beyond Cologne
https://www.seat61.com/international-tr ... ussels.htm
Re: Dienstregeling december 2022
Klopt, en als je aansluitende trein dan toch niet rijdt, kan je je geboekte tickets weggooien en nieuwe dure tickets kopen.groentje schreef: ↑10 nov 2022, 19:28 Klopt voor een stuk, al was er vroeger ook veel minder voordeel aan vroeg boeken, hoogstens voor enkele treinen met reservatie was je daardoor zeker van je plaats. Nu met Yield Management is het verschil tussen vroeg boeken en laat vaak enorm. Die tickets aan €29 voor Thalys en Eurostar (promotie eerder deze week) waren de dag zelf al zo goed als weg...
En dan zwijg ik nog over de concurrentie, vluchten kan je vaak al een halfjaar eerder boeken, en nagenoeg iedereen heeft tegenwoordig een auto ter beschikking. Enkel in het Brussels Gewest is het gemiddeld aantal auto's per huishouden gedaald.
Op dit moment is er meer coulance voor annulaties van tickets, maar vroeg of laat zal dat wel weer weggaan.
Maar misschien kon je wel al tickets kopen?overweg13 schreef: ↑10 nov 2022, 19:23 Sign of the times, zeker? Tot pakweg 20 jaar geleden verscheen het papieren spoorboekje in de week voor de nieuwe dienstregeling en soms niet eens dan en werden de gele affiches in de nacht voor de wijziging vervangen. Nu is een hele maand al niet meer genoeg. Wat zijn we toch veeleisend geworden, behalve als het over onszelf gaat, natuurlijk...
Er waren ook veel meer doorgaande internationale treinen, dus het probleem met verbroken aansluitingen was veel minder een probleem.
Men heeft iedereen richting planners etc. gestuurd, dan moet je er ook voor zorgen dat deze de info geven die de klant wil/nodig heeft. En als dat niet kan voor een of andere reden, zorg dan voor een duidelijke melding. En niet "Klik op vroegere / latere treinen om verder te zoeken binnen het aanbod of pas uw reiswensen aan (vertrek- of aankomststation, aantal overstappen enz...)."
Dat gaat op voor Belgen die hier vertrekken, of voor de specialisten/mensen die zich zeker voelen en de situatie kunnen inschatten of uitzoeken. Maar als buitenlanders bvb naar Brugge willen, en de melding krijgen dat er geen trein is, gaan deze mensen dan gerust een ticket boeken naar Brussel?Shrek schreef: ↑10 nov 2022, 07:13Dat effect moet je nu ook niet overdrijven. Je kan gerust je Thalys, Eurostar of TGV op voorhand boeken en later wel zien hoe je in Brussel-Zuid geraakt. Zo doet 99% van de mensen het.rdv schreef: ↑09 nov 2022, 09:03 Ik hoop dat men er zich van bewust is dat dit tot inkomstenverlies leidt, zowel voor de NMBS, voor haar dochtermaatschappijen Thalys en Eurostar, en voor de Belgische economie in het algemeen. Het is op dit moment onmogelijk om internationale treintickets te boeken als je eerst een binnenlandse trein nodig hebt.
(Ik vind het trouwens vreemd dat ze uberhaupt kaartjes verkopen die elders dan in de internationale stations beginnen, maar dat is een andere discussie).
Stel dat je naar Leipzig wil, en DB meldt dat er geen trein beschikbaar is op de door jou gekozen datum, ga je dan beginnen zoeken of je naar Berlijn of Dresden of ... wel een trein hebt? Ga je dan een hotel boeken in Leipzig? Of eerst een nacht in Berlijn (en een dag vroeger vertrekken)?
Re: Dienstregeling december 2022
Het ontbreken van de drgl is ook een probleem voor het kunnen inschatten van eventuele impact van werken op een verplaatsing.
Of voor een sporadische passagier die bvb in Brussel of Antwerpen naar een voorstelling wil, en wil kunnen inschatten of hij/zij daar op tijd geraakt en nog thuis geraakt na de voorstelling. Wij weten dat de dienstregeling na 10 december nauwelijks zal verschillen van nu, maar niet iedere reiziger weet dat.
Of voor een sporadische passagier die bvb in Brussel of Antwerpen naar een voorstelling wil, en wil kunnen inschatten of hij/zij daar op tijd geraakt en nog thuis geraakt na de voorstelling. Wij weten dat de dienstregeling na 10 december nauwelijks zal verschillen van nu, maar niet iedere reiziger weet dat.
Re: Dienstregeling december 2022
Het grote verschil met het 'vroeger' waarover Vic het heeft, is dat er toen geen wisselende marktprijzen waren en er geen treinbinding bestond. Je kocht aan het loket een internationaal ticket, geldig vanaf je vertrekstation tot je bestemming waar ook in Europa, en dat ticket bleef twee maanden geldig. Je mocht met alle treinen reizen, het enige wat je kon verliezen bij een gemiste aansluiting was je gereserveerde plaats en de (lage) kost voor die reservering.rdv schreef: ↑10 nov 2022, 20:27Maar misschien kon je wel al tickets kopen?overweg13 schreef: ↑10 nov 2022, 19:23 Sign of the times, zeker? Tot pakweg 20 jaar geleden verscheen het papieren spoorboekje in de week voor de nieuwe dienstregeling en soms niet eens dan en werden de gele affiches in de nacht voor de wijziging vervangen. Nu is een hele maand al niet meer genoeg. Wat zijn we toch veeleisend geworden, behalve als het over onszelf gaat, natuurlijk...
Er waren ook veel meer doorgaande internationale treinen, dus het probleem met verbroken aansluitingen was veel minder een probleem.
Re: Dienstregeling december 2022
En dat is iets wat men nu echt eens op Europees niveau zou moeten aanpakken, zoals nu al het geval is wanneer je één doorgaand ticket hebt.
De Britten krijgen dit al meer dan 25 jaar voor elkaar, dat het op Europees niveau niet lukt om reizigers soortgelijke bescherming te bieden bij vertraging of uitval i.c.m. gesplitste tickets, is beschamend.
Om nog maar niet te spreken van geintjes zoals wat SNCF uithaalt met Ouigo, wat helemaal niet als doorgaand ticket te boeken is.
De Britten krijgen dit al meer dan 25 jaar voor elkaar, dat het op Europees niveau niet lukt om reizigers soortgelijke bescherming te bieden bij vertraging of uitval i.c.m. gesplitste tickets, is beschamend.
Om nog maar niet te spreken van geintjes zoals wat SNCF uithaalt met Ouigo, wat helemaal niet als doorgaand ticket te boeken is.
Re: Dienstregeling december 2022
Het Europees Parlement wil dat al heel lang maar zoals zo vaak heeft tot nu toe de Europese Raad zoiets tegengehouden: te veel ministers daarin staan onder invloed van hun nationale spoorwegen en proberen de vermeende belangen daarvan te beschermen.AlexNL schreef: ↑10 nov 2022, 23:52 En dat is iets wat men nu echt eens op Europees niveau zou moeten aanpakken, zoals nu al het geval is wanneer je één doorgaand ticket hebt.
De Britten krijgen dit al meer dan 25 jaar voor elkaar, dat het op Europees niveau niet lukt om reizigers soortgelijke bescherming te bieden bij vertraging of uitval i.c.m. gesplitste tickets, is beschamend.
Inmiddels echter staan de spoorwegen onder grote druk van de Europese Commissie (bij monde van o.a. Frans Timmermans) om enerzijds het boeken van internationale reizen gemakkelijker te maken en anderzijds beter voor de reiziger te zorgen als er onderweg wat misloopt. Dat laatste inderdaad onafhankelijk van wat voor ticket(s) de reiziger precies heeft. De meeste spoorwegen beseffen ook dat ze iets moeten doen. De CER heeft vorig jaar bv. een "Ticketing Roadmap" gepubliceerd waarin deze thema's aan bod komen. Ook is er onlangs een informatieblad over de AJC gepubliceerd. Helaas is de AJC zelf nog steeds niet openbaar.
Als er te wenig schot in de zaak zit, dan komt de Europese Commissie met een voorstel voor nieuwe wetgeving, waarbij het echter altijd weer de vraag is, wat er daarvan overblijft als het bij de Europese Raad is geweest.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2022
Terug naar het eigenlijke onderwerp: de nieuwe NMBS-dienstregeling is nu beschikbaar op de NMBS-website.
Het zal nog een paar dagen duren voordat die via MERITS in de rest van Europa en in de boekingsmodule van NMBS Europe is aangekomen, ik vermoed tot volgende week dinsdag of vrijdag.
Het zal nog een paar dagen duren voordat die via MERITS in de rest van Europa en in de boekingsmodule van NMBS Europe is aangekomen, ik vermoed tot volgende week dinsdag of vrijdag.