Mag ik daar even de wenkbrauwen bij fronsen? Is er geen enkele leverancier die een apparaat/toestel/systeem/product aanbiedt dat (met voldoende nauwkeurigheid) kan detecteren dat er een voertuig stilstaat op een bepaalde plaats? Terwijl het - zoals ik hogerop beschreef - nu toch niet bepaald hoogtepunten van techniek of "engineering" vereist?de technologie is nog niet concreet beschikbaar als producten bij leveranciers
Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
En ik vrees dat je met in het achterhoofd wat je zoal ziet gebeuren aan overwegen zelfs met de meest geavanceerde apparatuur niet kan verhinderen dat treinen en auto's e.d. met elkaar in conflict komen. En mocht men inderdaad zulke apparatuur kunnen ontwikkelen, dan vrees ik dat we met een nieuwe vertragingsgolf te maken krijgen, want er zullen altijd wel idioten zijn die nog willen oversteken, wat dan telkens een noodstop zou veroorzaken. Nee, dan is het wel duidelijk dat men beter ingaat tegen dat domme individualisme dat op zoveel plaatsen de vervanging van overwegen door bruggen en ondersteken probeert te verhinderen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Geen enkel automatisme zal ooit domheid kunnen uitschakelen, dat ben ik graag met u eens. En jawel, het compleet afschaffen van gelijkgrondse kruisingen is de enige echt afdoende oplossing, en daar wordt ook aan gewerkt - binnen de grenzen van het mogelijke.
Waar het toch nog nodig blijft, minstens voorlopig, daar kan men enkel proberen de (mogelijke) schade te beperken. Daar kunnen automatismes meerwaarde bieden, ook als ze niet gegarandeerd alle stommiteiten kunnen ondervangen. Een opzet zoals ik beschreef kan heel wat ellende voorkomen, door tijdig alarm te slaan; en hoeft geen fortuinen te kosten.
Dat daar dan vertragingen van komen dat moet en wil men in koop nemen; het motto luidt toch "veiligheid boven alles"? Zeer terecht, trouwens, nmbm.
Beter een trein met een uur vertraging, en de nodige vervolgvertragingen, dan enkele mensen naar het kerkhof, zware schade aan infrastructuur en rollend materiaal, en het spoor compleet afgesloten voor enkele etmalen.
[edit: er is een album in de reeks Suske en Wiske waar, in het voorlaatste prentje, Lambik zegt "niks groters dan het menselijk vernuft" waarop in het laatste prentje prof. Barabas riposteert "... het menselijk onvernuft". Ik vind het zo gelijk niet in mijn collectie - die droevig onvolledig is - uit welk album komt dit? Het is wel erg terecht, en min of meer van toepassing alhier. ]
Waar het toch nog nodig blijft, minstens voorlopig, daar kan men enkel proberen de (mogelijke) schade te beperken. Daar kunnen automatismes meerwaarde bieden, ook als ze niet gegarandeerd alle stommiteiten kunnen ondervangen. Een opzet zoals ik beschreef kan heel wat ellende voorkomen, door tijdig alarm te slaan; en hoeft geen fortuinen te kosten.
Dat daar dan vertragingen van komen dat moet en wil men in koop nemen; het motto luidt toch "veiligheid boven alles"? Zeer terecht, trouwens, nmbm.
Beter een trein met een uur vertraging, en de nodige vervolgvertragingen, dan enkele mensen naar het kerkhof, zware schade aan infrastructuur en rollend materiaal, en het spoor compleet afgesloten voor enkele etmalen.
[edit: er is een album in de reeks Suske en Wiske waar, in het voorlaatste prentje, Lambik zegt "niks groters dan het menselijk vernuft" waarop in het laatste prentje prof. Barabas riposteert "... het menselijk onvernuft". Ik vind het zo gelijk niet in mijn collectie - die droevig onvolledig is - uit welk album komt dit? Het is wel erg terecht, en min of meer van toepassing alhier. ]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Die richting is de verantwoordelijkheid van het spoor,, maar hoe kom je bij de "juiste" man terecht.Steven schreef: ↑20 dec 2022, 22:35De juiste EBP hoeft dat totaal niet te zijn, het moet vooral die dienst zijn die alarm kan geven en dat kan vanop meerdere punten gebeuren. Als het een zone met permissieve seinen betreft kan een seingever zelfs niets doen aan die seinen. Je hebt dus gewoon de juiste dienst nodig die over GSM-r beschikt.
112 lokaal en dan hoop vragen en waar bellen die dan weer heen ? Traffic Brussel en die dan weer naar beneden in de organisatie ?
Hoeveel stapjes voor de man die "handelt" dat is interessant....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Beste ,ik heb het niet over "rondhangen"! Ik heb het over gebruiken.jan_olieslagers schreef: ↑21 dec 2022, 10:34 Dat is geen redenering he. Als ik met de fiets of de auto of te voet rondhang in de buurt van een zee- of luchthaven, dan hoef ik toch ook de procedures niet te kennen die daar gelden, of de technische kenmerken van de infrastructuur? Een weggebruiker heeft zich aan de wegcode te houden, en als burgers hebben we ons allemaal aan de wet te houden. Als iedereen dat al eens deed zouden we al heel wat verder staan. Nog meer verplichtingen of lasten hoeft men de burger echt niet op te leggen.
Maar het bellen van de 112 wordt wel degelijk aangeleerd op school, tegenwoordig, en dat zou ook moeten volstaan.
Als U een spoorwegovegang betreed (te voet/fiets/auto) dan gebruikt U de infrastruktuur van de spoorwegen ,en zou je het minimum moeten weten betreffende hoe te handelen in geval van incident als bestuurder van een voertuig of voetganger!
Dit is ook een onderdeel van de wegcode. Die wetgeving evolueert,maar de gebruikers hebben geen "refreshertraining"
Hoeveel weggebruikers zijn op de hoogte van de "identietitskaart van een overweg?? Ingevoerd in 2019 https://infrabel.be/nl/article/38-ongev ... wegen-2018 Dat is iets voor de anderen maar niet voor hen.
Hoeveel mensen in uw omgeving spreken nog over de "900" en niet over de "112". En daarnaast heb je nog de "100","101". Dus het gaat niet over "nog meer verplichtingen" of "lasten".
Bv "zone 30" hoeveel weggebruikers kennen de de echte betekenis en verplichtingen van die zone ,buiten de 30Km/h snelheid ??
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
De noodcentrale belt gewoon naar de 'rode telefoon' van Infrabel, komen uit bij de Central Dispatch (het vroegere Traffic Control) en die sturen meteen een alarm GSM-R naar de betreffende zone.dentheo schreef: ↑21 dec 2022, 19:27Die richting is de verantwoordelijkheid van het spoor,, maar hoe kom je bij de "juiste" man terecht.Steven schreef: ↑20 dec 2022, 22:35De juiste EBP hoeft dat totaal niet te zijn, het moet vooral die dienst zijn die alarm kan geven en dat kan vanop meerdere punten gebeuren. Als het een zone met permissieve seinen betreft kan een seingever zelfs niets doen aan die seinen. Je hebt dus gewoon de juiste dienst nodig die over GSM-r beschikt.
112 lokaal en dan hoop vragen en waar bellen die dan weer heen ? Traffic Brussel en die dan weer naar beneden in de organisatie ?
Hoeveel stapjes voor de man die "handelt" dat is interessant....
Het is geen 1995 meer hoor.
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
waarom dan nog 112 ?Klassiekje schreef: ↑21 dec 2022, 19:53
De noodcentrale belt gewoon naar de 'rode telefoon' van Infrabel, komen uit bij de Central Dispatch (het vroegere Traffic Control) en die sturen meteen een alarm GSM-R naar de betreffende zone.
Het is geen 1995 meer hoor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Omdat de meeste mensen dit nummer vanbuiten kennen en het rode nummer van Infrabel niet in hun gsm hebben zitten….dentheo schreef: ↑21 dec 2022, 20:06waarom dan nog 112 ?Klassiekje schreef: ↑21 dec 2022, 19:53
De noodcentrale belt gewoon naar de 'rode telefoon' van Infrabel, komen uit bij de Central Dispatch (het vroegere Traffic Control) en die sturen meteen een alarm GSM-R naar de betreffende zone.
Het is geen 1995 meer hoor.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
... en omdat het - zoals reeds gesteld - 112 is dat op school wordt aangeleerd.
Basiskennis, meneer!
Basiskennis, meneer!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Zo duidelijk Is het precies nog niet in België https://www.gezondheid.be/artikel/ehbo/ ... mers-24538jan_olieslagers schreef: ↑21 dec 2022, 20:27 https://www.politie.be/5441/vragen/aang ... 101-of-112
... en omdat het - zoals reeds gesteld - 112 is dat op school wordt aangeleerd.
Basiskennis, meneer!
https://www.politie.be/5441/vragen/aang ... 101-of-112
Nog meerdere links gevonden van politie ,die 100 en 101 als meest zekere alarmnummers geven in
België.
En Inderdaad 112 Is « européens » maar nog niet alle centrales zijn aangesloten. Waar Is de « basiskennis »
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
100 en 101 bestaan nog steeds, maar 112 is het overkoepelend nummer (de facto de centrale voor 100, indien 101 nodig wordt je ofwel doorverbonden of de informatie doorgegeven. 112 werkt altijd.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Het noodnummer van Infrabel is ook helemaal geen publiek nummer, zij verwijzen zelf altijd naar de hulpdiensten.CursorX schreef: ↑21 dec 2022, 20:21Omdat de meeste mensen dit nummer vanbuiten kennen en het rode nummer van Infrabel niet in hun gsm hebben zitten….dentheo schreef: ↑21 dec 2022, 20:06waarom dan nog 112 ?Klassiekje schreef: ↑21 dec 2022, 19:53
De noodcentrale belt gewoon naar de 'rode telefoon' van Infrabel, komen uit bij de Central Dispatch (het vroegere Traffic Control) en die sturen meteen een alarm GSM-R naar de betreffende zone.
Het is geen 1995 meer hoor.![]()
Ook zijn de mensen van de noodcentrale gewoon opgeleid om eventueel mensen in paniek op te vangen en de essentiële informatie te verwerven.
Geen idee waar we hier moeilijk over doen eigenlijk.
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Klopt volledig, nummer van vb de meldkamer van de lijn is ook niet publiek, er is een speciaal nummer voor klanten. Infrabel kan wel een voorbehouden telefoonnummer voorzien voor externe meldingen.Klassiekje schreef: ↑22 dec 2022, 05:45Het noodnummer van Infrabel is ook helemaal geen publiek nummer, zij verwijzen zelf altijd naar de hulpdiensten.
Ook zijn de mensen van de noodcentrale gewoon opgeleid om eventueel mensen in paniek op te vangen en de essentiële informatie te verwerven.
Geen idee waar we hier moeilijk over doen eigenlijk.
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
Er zijn meer beelden. De camera aan de zijde van het huis heeft ook het stilvallen van de vrachtwagen gefilmt.Giruno schreef: ↑20 dec 2022, 18:27 Ik vraag me vooral af: op het filmpje is een bestelwagen van Iveco service te zien. Hoe lang stond die vrachtwagen daar dan al dat er tijd was om hen te laten komen (voor een 'redding'?), maar niet Infrabel te verwittigen? Of zou die bestelwagen net toevallig in de buurt geweest zijn?
Blijkbaar stond de vrachtwagen er nog niet lang, maar dat kan iedereen zelf bekijken
https://www.hln.be/ardooie/treinbestuur ... ~a003c1d6/
Ook beelden van de herstellingswerken:
https://www.hln.be/ardooie/na-ongeval-o ... ~a66a44ad/
Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie
In verband met die Iveco-wagen die er stond: die reed dus blijkbaar achter de vrachtwagen. Men heeft die vrachtwagen eerst verderop al gedepanneerd en was waarschijnlijk onderweg naar de garage voor een grondiger onderzoek of zo (dit zijn slechts aannames van mij).
Volgens de camerabeelden is de vrachtwagen stilgevallen om 15u25 en werd hij aangereden om 15u28. Zeer veel tijd was er dus eigenlijk niet. Maar men zou echt meteen de reflex moeten hebben om meteen te melden dat men stilstaat op een overweg, ook al denkt men zeer snel te kunnen depanneren. Liever een melding te veel dan dit.
Verder is het nog beter om te bellen met de 112 app. Dan ben je ook meteen zeker dat de meldkamer je locatie heeft en moet je niet nadenken over welk nummer nu het juiste is voor politie/ziekenwagen/brandweer. Normaal gezien wordt de locatie ook doorgestuurd bij noodoproepen in Android en iOS, maar dat loopt blijkbaar niet altijd even vlot.
Volgens de camerabeelden is de vrachtwagen stilgevallen om 15u25 en werd hij aangereden om 15u28. Zeer veel tijd was er dus eigenlijk niet. Maar men zou echt meteen de reflex moeten hebben om meteen te melden dat men stilstaat op een overweg, ook al denkt men zeer snel te kunnen depanneren. Liever een melding te veel dan dit.
Verder is het nog beter om te bellen met de 112 app. Dan ben je ook meteen zeker dat de meldkamer je locatie heeft en moet je niet nadenken over welk nummer nu het juiste is voor politie/ziekenwagen/brandweer. Normaal gezien wordt de locatie ook doorgestuurd bij noodoproepen in Android en iOS, maar dat loopt blijkbaar niet altijd even vlot.