joverwimp schreef: ↑17 dec 2022, 11:37
Het Brusselse treinverkeer zal in de nacht van zaterdag 17 op zondag 18 december zo goed als stil liggen. Infrabel werkt dan aan de sporen tussen Brussel-Zuid en Schaarbeek, zo laat de netbeheerder vrijdag weten.
Zowat vijftien ploegen van Infrabel zullen in de zone van de Brusselse noord-zuidverbinding de laatste hand leggen aan de installatie van het veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System). Dat moet zorgen voor een continue snelheidscontrole en remt treinen indien nodig af. Op die manier wordt de kans aanzienlijk kleiner dat een trein door een rood sein rijdt. Tegen eind 2025 zal het volledige spoornet met ETCS uitgerust zijn.
De werkzaamheden starten na het einde van de treindienst (rond 1.40 uur) en duren tot zondagvoormiddag (8.40 uur). Om 6.40 uur zullen de eerste treinen weer vertrekken in station Brussel-Zuid, maar pas tegen 10.00 uur zal het treinverkeer weer normaal verlopen in en rond de hoofdstad en van en naar de luchthaven van Zaventem.
15 ploegen is nog een onderschatting
Maar het was inderdaad een enorme operatie die intussen afgerond is, met Brussel-Noord is er weer een enorm knooppunt met ETCS uitgerust. Hiermee is nagenoeg de helft van alle hoofdsporen in België nu uitgerust.
Yassine_TB schreef: ↑05 dec 2022, 16:34
Vanaf 18 december komt ETCS N1 (FS) in dienst op de lijn 0. Zal de release speed 20 zijn dan op dat stuk?
Release speed is overal 25 behalve uitritseinen Brussel-Centraal 40.
Welk probleem is er dan in Brussel-Centraal niet dat er elders wel is, waardoor de naderingssnelheid hoger kan zijn?
Nieuwsgierig,
Rian
Er komen daar bijna nooit treinen aan het perron wanneer het uitritsein dicht staat (het sein staat bijna altijd open wanneer een trein het nadert) het risico op de uitritseinen is dus heel laag. Maar de zaak is nog niet helemaal uitgemaakt, misschien wordt het alsnog 25.
Bedankt, @Shrek! Dat kaartje bekijkend vallen mij vooral enkele grijze plekken op:
* Brussel-Ottignies - toch een van de drukste routes van het land, en nog helemaal niks?
* HSL vanaf Ath tot aan de Franse grens - is er daar echt nog geen ETCS actief? De andere HSL zijn al in orde, zelfs met ETCS1+ETCS2 FS
* tussen Brugge en Gent nog niets, ondanks het vele verkeer, zowel reizigers als goederen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Tussen Brussel en Ottignies en tussen Gent en Brugge zijn nog grote werken bezig, dus ik vermoed dat men daar op wacht. In Ottignies ligt overigens al wel ETCS 1FS. De HSL1 valt voorlopig buiten de uitrol van ETCS (staat hier ergens in dit onderwerp ook al)
Op HSL 1 ligt natuurlijk al TVM, wat een vergelijkbaar beveiligingsniveau biedt (en al bestond toen Pécrot en Buizingen nog moesten gebeuren...) en ook aan boord is bij alle HST's die er rijden. En ongetwijfeld lopen de Fransen er ook niet bijzonder warm voor, want dan moeten ze hun materieel ook (sneller) met ETCS uitrusten en maken ze het concurrenten à la DB nog makkelijker.
Steve schreef: ↑21 dec 2022, 15:55
Op HSL 1 ligt natuurlijk al TVM, wat een vergelijkbaar beveiligingsniveau biedt (en al bestond toen Pécrot en Buizingen nog moesten gebeuren...) en ook aan boord is bij alle HST's die er rijden. En ongetwijfeld lopen de Fransen er ook niet bijzonder warm voor, want dan moeten ze hun materieel ook (sneller) met ETCS uitrusten en maken ze het concurrenten à la DB nog makkelijker.
Concurrentie heeft er helemaal niets mee te maken. Kapitaalsvernietiging door een goed systeem vervroegd af te schrijven wel
Je kan L1 inderdaad laten wachten tot de allerlaatste wegens de TVM die er ligt. Andere lijnen eerst zodat daar de veiligheid tot een gelijkaardig niveau komt. De baanvakken waar men nu werkt ivm het viersporig maken lijkt me logisch daar te wachten tot de infra in zijn definitieve vorm zit.
Steven schreef: ↑21 dec 2022, 16:48
Je kan L1 inderdaad laten wachten tot de allerlaatste wegens de TVM die er ligt. Andere lijnen eerst zodat daar de veiligheid tot een gelijkaardig niveau komt. De baanvakken waar men nu werkt ivm het viersporig maken lijkt me logisch daar te wachten tot de infra in zijn definitieve vorm zit.
Concreet wachten we met HSL1 totdat de Fransen hun LGV noord met ETCS uitrusten. Ze beginnen daar wel stilaan over na te denken, maar het zal niet voor de eerst 5 jaar zijn.
Shrek schreef: ↑21 dec 2022, 14:49
Zoals gezegd zijn we bijna halfweg. In maart zou de 50% bereikt moeten worden wanneer Luik-Namen onder ETCS2 komt.
Wel knap dat jullie tegenwoordig zo snel werken! Vooral het feit dat N1 LS al op 51% zit, terwijl dat volgens mij nog relatief recent is? Nu ja, wellicht ook door versimpelde software, maar toch knap.
Wat ik me wel afvraag, ik zie bij N2 staan dat 14% van de doelstelling is bereikt. En als ik dan het kaartje bekijk, lijkt het dat er in die 14% geen enkel knooppunt zit (zoals Namen of Leuven in N1 FS). Ik zie het kaartje niet scherp, dus misschien zit ik er naast. Gaat het dan lukken om die 86 overige procenten te halen tegen 2025?
HVHTB schreef: ↑21 dec 2022, 20:18
Wat ik me wel afvraag, ik zie bij N2 staan dat 14% van de doelstelling is bereikt. En als ik dan het kaartje bekijk, lijkt het dat er in die 14% geen enkel knooppunt zit (zoals Namen of Leuven in N1 FS). Ik zie het kaartje niet scherp, dus misschien zit ik er naast. Gaat het dan lukken om die 86 overige procenten te halen tegen 2025?
De grote knooppunten in ETCS2 (Hasselt, Brugge, Gent) zijn gepland tegen het einde van de uitrol, wanneer de ervaring het grootst is. De bedoeling is natuurlijk dat er door ervaring een grote versnelling komt in het installeren van RBC's. Het zal sowieso nipt worden om de deadline te halen, of het lukt zien we wel in 2025.
Shrek schreef: ↑21 dec 2022, 17:31
Concreet wachten we met HSL1 totdat de Fransen hun LGV noord met ETCS uitrusten. Ze beginnen daar wel stilaan over na te denken, maar het zal niet voor de eerst 5 jaar zijn.
Doelstelling is dus tegen 31/12/2025 alles onder ETCS te hebben behalve L1?
Vaststelling, geen kritiek... kapitaal moet idd niet vernietigd worden.
Shrek schreef: ↑21 dec 2022, 17:31
Concreet wachten we met HSL1 totdat de Fransen hun LGV noord met ETCS uitrusten. Ze beginnen daar wel stilaan over na te denken, maar het zal niet voor de eerst 5 jaar zijn.
Doelstelling is dus tegen 31/12/2025 alles onder ETCS te hebben behalve L1?
Vaststelling, geen kritiek... kapitaal moet idd niet vernietigd worden.
Dat is inderdaad het plan. Nuja, alles is veel gezegd. Er blijven namelijk een heel aantal level 0-zones over waar geen ETCS komt zoals in de havens, op industriële lijnen, in Vorst of Schaarbeek.