Urbos-100 voor Antwerpen
Urbos-100 voor Antwerpen
Hallo,
Hoe zit het met de tramsstellen van CAF voor Antwerpen?
Weet er iemand misschien wanneer ze indienst zullen komen?
Hoe zit het met de tramsstellen van CAF voor Antwerpen?
Weet er iemand misschien wanneer ze indienst zullen komen?
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Men hoopt deze zomer met de opleidingen voor de chauffeurs te beginnen. In dienst stelling is voor eind dit jaar of begin volgend jaar voorzien.
Denk dat er momenteel tussen de 4 en 10 geleverd zijn.
Denk dat er momenteel tussen de 4 en 10 geleverd zijn.
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Zelfde nummering als de oude BN's te Charleroi?
Vroeger gebouwd als BN 6100 tot 6154 voor de NMVB/SNCV en dan vernummerd van 7400 tot 7454 bij de TEC Charleroi
Vroeger gebouwd als BN 6100 tot 6154 voor de NMVB/SNCV en dan vernummerd van 7400 tot 7454 bij de TEC Charleroi

Re: Urbos-100 voor Antwerpen
De Antwerpse CAFs zijn 7401 - 7458 en tot en met 7413 is al geleverd. (Status 05/07/2022)
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Deze stellen vervangen denk ik de PCC's? Hoelang blijven deze nog in dienst?
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Als ze uit dienst gaan zet ik er één voor mijn deur.
Desnoods wordt er een “F-line” in het leven geroepen naar analogie met deze van San Francisco. (waarop heel wat oude US-PCC’s rijden)
vb: Lambertmont-Groenplaats-Mechels Plein
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Ik denk dat een lijn met PCC-trams (waar wel voldoende alternatieven zijn voor wie een toegankelijk voertuig nodig heeft) inderdaad nuttig zou zijn. Er was in Londen dacht ik ook een lijn uitgebaat met Routemasters...
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Men wil zo veel mogelijk PCC trams uit dienst nemen, de exploitatie kost van PCC trams is hoger, slechter toegankelijk, Ze voldoen niet meer aan de huidige standaarden.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Voor mij mag lijn 11 best omgevormd worden tot museumlijn geëxploiteerd door het VlaTAM. De vervoerswaarde van die lijnen is quasi 0 want ze loopt volledig parallel met een sneller premetrotraject. Zet daar wat PCC's en/of nog andere museumtrams op en je hebt een toeristische attractie voor wie op een originele manier van het station naar het centrum (Melkmarkt) of naar de Cogels-Osylei wil.
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Sympathiek voorstel maar wat als de infrastructuur moet vernieuwd worden? Gaan we dat dan betalen voor een museumlijn met quasi 0 vervoerswaarde en slechte toegankelijkheid?
En ja, momenteel wordt de Melkmarktlus vernieuwd maar officieel is lijn 11 dan ook geen museumlijn. Al lijkt dat zo wel.
En ja, momenteel wordt de Melkmarktlus vernieuwd maar officieel is lijn 11 dan ook geen museumlijn. Al lijkt dat zo wel.
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Waarom niet? Over de vervoerswaarde van de Lissabonse trams kan je ook discussiëren, net als over de Peter Witts in Milaan, maar niet alleen worden ze nog dagelijks gebruikt door gewone reizigers, ze zijn een enorme trekpleister voor de stad en het vervoersbedrijf.
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
De Peter Witts in Milaan verzorgen (deels) het aanbod van een heleboel reguliere lijnen. Voor zover ik weet zijn ze dus geen onderdeel van een museumdienst maar simpelweg zeer oude trams in de vloot. Er zullen weinig sporen zijn waar enkel Peter Witts komen en die je dus ook enkel voor Peter Witts in stand moet houden. Dat is een totaal andere business case. In Melbourne is er bijvoorbeeld een museumdienst met W-class trams op gedeelde infrastructuur met reguliere lijnen.
Lissabon zal inderdaad grotendeels aparte infrastructuur in stand houden voor de bekende 'trammetjes'. Lissabon heeft met de zeer smalle straatjes en steile hellingen een toeristische attractie te pakken waar tram 11 niet meteen aan kan tippen. In quasi elke reclame over Lissabon is wel een beeld van de trams te zien. Het is een van de troeven van de stad. Voor dit kaliber is het prijskaartje van de infrastructuur waarschijnlijk klein bier. Natuurlijk kunnen we dat voor Antwerpen het dat ook 'waard' vinden. Maar dat is moeilijk te geloven op een moment dat nog niet eens het reguliere aanbod naar behoren rijdt vanwege de slechte staat van de infrastructuur. Een Antwerps museumbedrijf waarbij amper aparte infrastructuur in stand moet gehouden worden lijkt mij daarom realistischer.
En nu terug on-topic
Lissabon zal inderdaad grotendeels aparte infrastructuur in stand houden voor de bekende 'trammetjes'. Lissabon heeft met de zeer smalle straatjes en steile hellingen een toeristische attractie te pakken waar tram 11 niet meteen aan kan tippen. In quasi elke reclame over Lissabon is wel een beeld van de trams te zien. Het is een van de troeven van de stad. Voor dit kaliber is het prijskaartje van de infrastructuur waarschijnlijk klein bier. Natuurlijk kunnen we dat voor Antwerpen het dat ook 'waard' vinden. Maar dat is moeilijk te geloven op een moment dat nog niet eens het reguliere aanbod naar behoren rijdt vanwege de slechte staat van de infrastructuur. Een Antwerps museumbedrijf waarbij amper aparte infrastructuur in stand moet gehouden worden lijkt mij daarom realistischer.
En nu terug on-topic

-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Urbos-100 voor Antwerpen
Opleiding van personeel is bezig in Antwerpen, daarstraks een L-leswagen CAF zien rijden.