Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Vandaag uitval ICE 16 Luik-Brussel (Ans) en daardoor ook ICE 17 Brussel-Luik
De twee nieuwe ICE 3neo's die sinds de nieuwe dienstregeling in Duitsland in reizigersdienst rijden, kunnen niet verhinderen dat er van januari tot eind maart een hele lijst Duitse ICE's uit de planning gehaald wordt door te weinig materieel en door werkzaamheden.
Voor de Belgische en Nederlandse ICE's zijn er "klassieke" inkortingen, meer bepaald een maand lang, tussen 5 januari t/m 5 februari:
Amsterdam:
ICE 124 / 125 rijden niet tussen Düsseldorf en Frankfurt:
ICE 129 zaterdag niet tussen Köln en Frankfurt
Brussel:
ICE 19 en 318 zondag niet tussen Köln en Frankfurt
https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 48/photo/1
De twee nieuwe ICE 3neo's die sinds de nieuwe dienstregeling in Duitsland in reizigersdienst rijden, kunnen niet verhinderen dat er van januari tot eind maart een hele lijst Duitse ICE's uit de planning gehaald wordt door te weinig materieel en door werkzaamheden.
Voor de Belgische en Nederlandse ICE's zijn er "klassieke" inkortingen, meer bepaald een maand lang, tussen 5 januari t/m 5 februari:
Amsterdam:
ICE 124 / 125 rijden niet tussen Düsseldorf en Frankfurt:
ICE 129 zaterdag niet tussen Köln en Frankfurt
Brussel:
ICE 19 en 318 zondag niet tussen Köln en Frankfurt
https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 48/photo/1
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
https://www.treinreiziger.nl/ns-interna ... ere-groei/
In dit artikel wordt gesproken dat ze een Duitse werkplaats plaats en tijd hebben vrijgemaakt om het komende voorjaar alle BR406 stellen te onderhouden en herstellen zodanig dat ze allemaal zonder problemen de zomer kunnen doorstaan. Eerst zien, dan geloven.
In dit artikel wordt gesproken dat ze een Duitse werkplaats plaats en tijd hebben vrijgemaakt om het komende voorjaar alle BR406 stellen te onderhouden en herstellen zodanig dat ze allemaal zonder problemen de zomer kunnen doorstaan. Eerst zien, dan geloven.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Fingers crossed...
- Bijlagen
-
- pray.gif (659.23 KiB) 3198 keer bekeken
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Hoop doet leven, zeggen we dan, inderdaad. Maar ik vind het vreemd dat ze zouden moeten "de zomer doorstaan" - de zomer is toch de minst kritische periode? Zelfs de Fyra-kweddelen deden het niet zo slecht, in de zomer. Trouwens, een echt grondige onderhoudsbeurt zou toch wel een jaar effect mogen hebben, zou ik denken?om het komende voorjaar alle BR406 stellen te onderhouden en herstellen zodanig dat ze allemaal zonder problemen de zomer kunnen doorstaan
Misschien is de inzet in de zomer intensiever?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De zomer is naar mijn mening net een drukkere periode op de lange afstandstreinen. En niet te vergeten: de hoge temperaturen maakt de treinen storingsgevoeligerjan_olieslagers schreef: ↑26 dec 2022, 15:36 Hoop doet leven, zeggen we dan, inderdaad. Maar ik vind het vreemd dat ze zouden moeten "de zomer doorstaan" - de zomer is toch de minst kritische periode? Zelfs de Fyra-kweddelen deden het niet zo slecht, in de zomer. Trouwens, een echt grondige onderhoudsbeurt zou toch wel een jaar effect mogen hebben, zou ik denken?
Misschien is de inzet in de zomer intensiever?
De grensoverschrijdende Fyra heeft in de zomer nooit commerciële diensten gereden, overigens. Misschien wel binnen de Nederlandse grenzen, maar ook dat betwijfel ik.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De eerste rit van Fyra V250 binnen Nederland met betalende reizigers was op de 29 juli 2012. Tijdens die zomer is er geen sprake geweest van planmatige inzet - als de V250 reed was dat alleen maar omdat er een trein was die het deed en er ook opgeleid personeel beschikbaar was.
Pas vanaf het najaar van 2012 heeft men geprobeerd om de V250 gepland in te zetten (met niet veel succes), voordat de rampzalige inzet in de dienst Brussel<>Amsterdam van start ging (omdat men geen alternatief meer had).
De V250 heeft in de Benelux nooit een zomer meegemaakt, en zeker niet een zomer zoals we deze de afgelopen jaren hebben gezien. Hoe de ETR.700 zich de afgelopen zomer heeft gehouden in Italië is mij niet bekend.
W.b.t. de ICE: een heikel punt bij de ICE 3 is de airco-installatie. Bij buitentemperaturen van 30 °C of hoger kan deze het niet meer bijhouden. Vervolgens wordt het te warm in het rijtuig en wordt dit afgesloten of ontruimd. Waardoor reizigers in andere bakken worden gestopt, waardoor het daar óók warmer wordt totdat ook daar de airco uitvalt. Dit probleem speelt ook bij de getrokken rijtuigen. Bij de ICE 4, en bij de ICE 3neo, zou dit probleem moeten zijn opgelost.
Overigens zullen er ook in de zomer van 2023 weer werkzaamheden zijn op de route van de IC Amsterdam - Berlijn (23 juni - 5 augustus) met omleiding via Münster. De ICs zullen tot 90 minuten langer onderweg zijn. Afgelopen zomer was dat ook het geval, en adviseerde de planner van DB om via Arnhem te reizen tussen Amsterdam en Berlijn. Dat resulteerde in overvolle ICEs die met enige regelmaat Utrecht en/of Arnhem oversloegen want 'te vol'. Ik vermoed dat dat in 2023 wederom het geval zal zijn.
Pas vanaf het najaar van 2012 heeft men geprobeerd om de V250 gepland in te zetten (met niet veel succes), voordat de rampzalige inzet in de dienst Brussel<>Amsterdam van start ging (omdat men geen alternatief meer had).
De V250 heeft in de Benelux nooit een zomer meegemaakt, en zeker niet een zomer zoals we deze de afgelopen jaren hebben gezien. Hoe de ETR.700 zich de afgelopen zomer heeft gehouden in Italië is mij niet bekend.
W.b.t. de ICE: een heikel punt bij de ICE 3 is de airco-installatie. Bij buitentemperaturen van 30 °C of hoger kan deze het niet meer bijhouden. Vervolgens wordt het te warm in het rijtuig en wordt dit afgesloten of ontruimd. Waardoor reizigers in andere bakken worden gestopt, waardoor het daar óók warmer wordt totdat ook daar de airco uitvalt. Dit probleem speelt ook bij de getrokken rijtuigen. Bij de ICE 4, en bij de ICE 3neo, zou dit probleem moeten zijn opgelost.
Overigens zullen er ook in de zomer van 2023 weer werkzaamheden zijn op de route van de IC Amsterdam - Berlijn (23 juni - 5 augustus) met omleiding via Münster. De ICs zullen tot 90 minuten langer onderweg zijn. Afgelopen zomer was dat ook het geval, en adviseerde de planner van DB om via Arnhem te reizen tussen Amsterdam en Berlijn. Dat resulteerde in overvolle ICEs die met enige regelmaat Utrecht en/of Arnhem oversloegen want 'te vol'. Ik vermoed dat dat in 2023 wederom het geval zal zijn.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Tijdens warme periodes lijken de ICE 3 me minder betrouwbaar dan in de tussenseizoenen. Dat in combinatie met zomerdrukte maakt de impact natuurlijk groot.
Off-topic: De V250 vergelijken met de ETR700 is niet helemaal eerlijk omdat ze door Hitachi onder handen zijn genomen. Ze zijn daardoor niet per se perfect maar het zou gek zijn als het geen goed heeft gedaan.
Off-topic: De V250 vergelijken met de ETR700 is niet helemaal eerlijk omdat ze door Hitachi onder handen zijn genomen. Ze zijn daardoor niet per se perfect maar het zou gek zijn als het geen goed heeft gedaan.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Afgelopen zomer was voor de 406'en verreweg de rampzaligste in heel hun bestaan. Een grondig onderhoud is zeker op zijn plaats.jan_olieslagers schreef: ↑26 dec 2022, 15:36Hoop doet leven, zeggen we dan, inderdaad. Maar ik vind het vreemd dat ze zouden moeten "de zomer doorstaan" - de zomer is toch de minst kritische periode?om het komende voorjaar alle BR406 stellen te onderhouden en herstellen zodanig dat ze allemaal zonder problemen de zomer kunnen doorstaan
Groetjes,
Rian
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De airco is de ICE's is al jaren berucht, een goede technische uitleg heb ik nooit gehoord...
Er was ook verwijt aan de treinbegeleiders voor verstellen instellingen in het stuurbord.
Waarschijnlijk ouderwetse uitschakeling (hoge druk condensor) bij overbelasting dit ipv toerentalregeling op compressor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Vooral de afschaffing van de laatste (ICE 10) is me een doorn in het oog.
Alweer een hoop gestrande reizigers die niet 2h maar meteen een halve dag vertraging oplopen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik mocht niet klagen over de services van DB en de hotelovernachting met ontbijt. Maar mensen die minder tijd zouden hebben is het wel minder leuk.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
E17/E10 zijn afgeschaft wegens ontbreken van een machinist.
Ook E5010/E5033 waren afgeschaft tussen Welkenreadt en Aachen hbf wegens het ontbreken van een machinist.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Weeral een dagje vol afschaffingen
Volgende treinen zijn afgeschaft:
E316
E315
E314
E317
E12
Volgende treinen zijn afgeschaft:
E316
E315
E314
E317
E12
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Pas een ARTE-reportage over de problemen op het Duitse spoor bekeken. Niet heel diepgravend maar ik vond het toch leuk om te bekijken.
https://www.arte.tv/de/videos/107194-01 ... r-schiene/
https://www.arte.tv/de/videos/107194-01 ... r-schiene/