Waarom moeten dat persé twee flirts zijn en niet één flirt en één break?
Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Omdat Arriva toch al tweemaal per uur met een sneltrein uit Aken/Herzogenrath en Heerlen naar Maastricht rijdt. Nu keren die beide sneltreinen nog op elkaar in Maastricht (Randwyck). Zodra één van die twee doorrijdt naar Luik, zou die ander ruim een halfuur staan te niksen in Maastricht wachtend op de terugrit. Het is dan niet logisch om dat treinstel daar zo lang te laten wortelschieten terwijl je een extra NMBS-trein inlegt naar Maastricht (die zelf ook ruim een halfuur zou staan te keren, als je tenminste in halfuursdienst met de Flirt naar Luik wilt rijden). Het is veel efficiënter gebruik van materieel om die tweede Flirt dan naar de grens te sturen, dan doet die tenminste nog wat nuttigs (en brengt geld in het laatje) tijdens dat ruime halfuur.
Daarnaast vind ik het niet uit te leggen om nog onbeveiligd (want geen ATB) met Breaks naar Maastricht te blijven rijden, wanneer de prima geschikte Flirts zijn toegelaten.
Een Flirt en een Break naar Maastricht zie ik om deze redenen hoogstens als een politieke oplossing (hoera, concurrentie!
), geen rationele oplossing.
Daarnaast vind ik het niet uit te leggen om nog onbeveiligd (want geen ATB) met Breaks naar Maastricht te blijven rijden, wanneer de prima geschikte Flirts zijn toegelaten.
Een Flirt en een Break naar Maastricht zie ik om deze redenen hoogstens als een politieke oplossing (hoera, concurrentie!

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Het nieuwe 3e perron ligt er inmiddels al. Al gaat het nog duren tot het nieuwe stationsgebouw en passerelle er is voordat deze toegankelijk is (vergunning is er).DR-fan schreef: ↑24 jan 2023, 09:01Het probleem is alleen dat je dan moet keren op hoofdspoor - Visé heeft geen wijksporen met perron meer.desirootje schreef: ↑23 jan 2023, 20:44 Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
& Zal Arriva dan ook haar betuttelende regels willen opdringen aan de passagiers op die lijn?FLV-FGSP schreef: ↑23 jan 2023, 17:25Het wordt een trein van Arriva en NMBS samen. De aanvraag bij Infrabel moet voor medio april binnen zijn.Cherrytrain schreef: ↑23 jan 2023, 17:16Enig idee op welke termijn Arriva rijpaden voor Maastricht Randwyck, Eijsden, Wezet/Visé, Bressoux en Liège-Guillemins v.v. moet aanvragen om de dienstregeling te kunnen uitvoeren per december 2023?

https://www.arriva.nl/consumenten/servi ... aarden.htm
Het drinken van alcohol is niet toegestaan;
Niet eten en drinken in de bus en de trein. Water is geen probleem;


Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ten zuiden van de grens blijft het een NMBS-trein dus de regels van Arriva (is overigens geen vrouwtjeDieselfreak schreef: ↑24 jan 2023, 21:25& Zal Arriva dan ook haar betuttelende regels willen opdringen aan de passagiers op die lijn?![]()

Groetjes,
Rian
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dat is een mooie ja, op de stations kun je van alles kopen maar in de trein mag je het niet eten of drinken 

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Een rechtstreekse verbinding tussen Hasselt of Luik-centrum en Maastricht kan ook een rationele uitleg zijn, ook al betekent dat dat er een stelletje een half uur in Maastricht staat te niksen.DDietzen schreef: ↑24 jan 2023, 18:43 Omdat Arriva toch al tweemaal per uur met een sneltrein uit Aken/Herzogenrath en Heerlen naar Maastricht rijdt. Nu keren die beide sneltreinen nog op elkaar in Maastricht (Randwyck). Zodra één van die twee doorrijdt naar Luik, zou die ander ruim een halfuur staan te niksen in Maastricht wachtend op de terugrit. Het is dan niet logisch om dat treinstel daar zo lang te laten wortelschieten terwijl je een extra NMBS-trein inlegt naar Maastricht (die zelf ook ruim een halfuur zou staan te keren, als je tenminste in halfuursdienst met de Flirt naar Luik wilt rijden). Het is veel efficiënter gebruik van materieel om die tweede Flirt dan naar de grens te sturen, dan doet die tenminste nog wat nuttigs (en brengt geld in het laatje) tijdens dat ruime halfuur.
Daarnaast vind ik het niet uit te leggen om nog onbeveiligd (want geen ATB) met Breaks naar Maastricht te blijven rijden, wanneer de prima geschikte Flirts zijn toegelaten.
Een Flirt en een Break naar Maastricht zie ik om deze redenen hoogstens als een politieke oplossing (hoera, concurrentie!), geen rationele oplossing.
Er is niet alleen het Nederlands oogpunt dat telt bij een internationale verbinding

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Doorkoppeling Hasselt was enkel voor de taal. Met een wissel van personeel in Visé is dat geen probleem meer.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dat dit nu nog steeds zo gebeurt is toch echt wel iets wat we aan ProRail (of beter gezegd PrutsRail) te danken hebben.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
ProRail om het niet inbouwen van TBL1+ of ETCS in Maastricht?
NMBS om het niet uitrusten van hun stellen met ATB?
Arriva om het niet uitrusten van hun stellen met ETCS voor een Belgische toelating?
DVIS om het niet verlenen van een tijdelijke ontheffing voor de Flirts zodat die alvast onder TBL1+ beveiligd naar Luik konden rijden terwijl ETCS werd ingebouwd, waarmee ze uiteindelijk gedurende enkele jaren juist een onveiliger situatie hebben gecreëerd (omdat de Breaks nog onbeveiligd naar Maastricht moesten blijven rijden in afwachting van de Flirts met ETCS)?
Ik ben niet van mening dat je maar naar één partij kunt vingerwijzen in dit hele spektakel. En misschien vergeet ik er in deze opsomming nog wel één.
NMBS om het niet uitrusten van hun stellen met ATB?
Arriva om het niet uitrusten van hun stellen met ETCS voor een Belgische toelating?
DVIS om het niet verlenen van een tijdelijke ontheffing voor de Flirts zodat die alvast onder TBL1+ beveiligd naar Luik konden rijden terwijl ETCS werd ingebouwd, waarmee ze uiteindelijk gedurende enkele jaren juist een onveiliger situatie hebben gecreëerd (omdat de Breaks nog onbeveiligd naar Maastricht moesten blijven rijden in afwachting van de Flirts met ETCS)?
Ik ben niet van mening dat je maar naar één partij kunt vingerwijzen in dit hele spektakel. En misschien vergeet ik er in deze opsomming nog wel één.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Een aantal jaren geleden had je gelijk en was het vooral een probleem van dat iedereen naar de ander keek om water in de wijn te doen (= kosten+moeite doen om de eigen infra of rollend materieel uit te rusten volgens de specs van de andere)
Op dit moment is het veel eenvoudiger: Prorail moet gewoon een klein stukje ETCS leggen en aan de vervoerders opleggen het daar te gebruiken, zonder ontheffingen.
Op dit moment is het veel eenvoudiger: Prorail moet gewoon een klein stukje ETCS leggen en aan de vervoerders opleggen het daar te gebruiken, zonder ontheffingen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Inderdaad. De oplossing is nu zeer simpel: ETCS aanleggen, maar dat wil Prutsrail blijkbaar niet.
En als men dan toch persé ATB wil in de Breaks betaalt Nederland dat maar.
En als men dan toch persé ATB wil in de Breaks betaalt Nederland dat maar.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Er is een Plan voor uitrol van ETCS en daar gaan we niet van afwijken!
En in Nederland moet er per se L2 aangelegd worden dus dat is iets ingrijpender.
En in Nederland moet er per se L2 aangelegd worden dus dat is iets ingrijpender.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Prutsrail, serieus?
De enige keuze die ik moeilijk te begrijpen vind, is dat er geen TBL1+ wordt uitgerold tot in Maastricht danwel Roosendaal. Dat is naar Aken immers wel gelukt en TBL1+ is hoe dan ook een sprong voorwaarts t.o.v. onbeveiligd rijden.
Dat de LIMAX-treinen zonder ETCS zijn besteld is toch echt de fout geweest van Arriva, de Belgische wetgeving is duidelijk genoeg. Arriva dacht wellicht een ontheffing te krijgen.

De enige keuze die ik moeilijk te begrijpen vind, is dat er geen TBL1+ wordt uitgerold tot in Maastricht danwel Roosendaal. Dat is naar Aken immers wel gelukt en TBL1+ is hoe dan ook een sprong voorwaarts t.o.v. onbeveiligd rijden.
Dat de LIMAX-treinen zonder ETCS zijn besteld is toch echt de fout geweest van Arriva, de Belgische wetgeving is duidelijk genoeg. Arriva dacht wellicht een ontheffing te krijgen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
@maarten: en dat geeft dan natuurlijk extra munitie aan de critici die zeggen dat (kort) grensoverschrijdend verkeer duidelijk geen prioriteit is...