Ik denk toch dat je het een beetje te eenvoudig voorstelt.Shrek schreef: ↑11 feb 2023, 14:36Ja dat zou een heel klein beetje schelen, het gaat immers enkel over een panto gezien het elektrisch circuit wel hetzelfde is. Maar vandaag hebben quasi alle internationale locs met 15kV toch beide pantos, dus operationeel is er geen verschil.
Hoe dan ook, tot het einde der tijden met een extra panto rijden is nog steeds veel goedkoper dan het hele Zwitserse bovenleidingsnet ombouwen.
Ik ken de details niet helemaal, maar als je een loc wil gebruiken om goederen te vervoeren vanuit Antwerpen tot in Polen, maar ook tot in Italië, vermoed ik dat je met 4 panto's nog steeds niet voldoende hebt.
Als binnen enkele jaren minstens alle Europese goederen corridors voorzien zijn van ETCS, zal het nog steeds niet mogelijk zijn om met een universele elektrische loc, het hele Europese normaalspoornet te gebruiken.
Als je dan ziet hoeveel er in Spanje gedaan wordt voor een nog veel ingewikkelder transitie, namelijk de spoorbreedte naar normaalspoor brengen, denk ik toch dat de andere landen een tandje mogen bijsteken.