Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door JHS2013 »

LINDA is soms gekoppeld aan het sein, als dan de Backupprocedure te vroeg gestart wordt is een fout zo gemaakt. Bij niet-gekoppelde seinen (dat kunnen ook beheerde seinen in stations zijn) is het gevaar nog groter. Goed, de bestuurder mag er nooit van uitgaan dat het sein geopend is. LINDA-vetrekken zijn 90-95% succesvol. Dat lijkt veel maar het betekent dat op één traject het gemiddeld 1x niet lukt…
dentheo schreef: 20 feb 2023, 10:52
JHS2013 schreef: 19 feb 2023, 11:14 Vanaf heden 19/2 gebruiken alle NMBS-treinen LINDA en worden de AVG’s niet meer gebruikt.
Wat is er tijdens het voorbije jaar aan veranderd ?
Auditieve boodschap ipv visuele, softwareaanpassingen van de app van de begeleiders, veranderingen aan de regelgeving, uitbreiding van de dekking, technische oplossingen voor betere localisatie, dat soort zaken.

De aanpassing van de reglementering heeft geleid tot het toppunt van spoorweglogica: een ja/nee-vraag die NOOIT met nee beantwoord kán worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 20 feb 2023, 10:56 Ook met AVG was het perfect mogelijk onmiddellijk de laatste deur te sluiten na het bedienen - dat gebeurde de laatste jaren tenslotte ook al. Als LINDA inderdaad gekoppeld kan worden aan het sein, vraag ik me toch af waarom dat niet gebeurd is, temeer omdat de veiligheidshysterie de laatste jaren toch wel nieuwe hoogtepunten (en dieptepunten) heeft bereikt. Het zou niet alleen veiliger zijn, maar ook de stiptheid ten goede komen omdat drukke stations niet meer geblokkeerd worden door te vroeg geopende seinen.
Ja onmiddellijk na het bedienen sluiten, maar dat is nog steeds erna. Linda geeft de mogelijkheid om eerst de laatste deur te sluiten en daarna pas het vertrek te geven, dat is een onmiskenbaar voordeel.
De koppeling met de seininrichting kan inderdaad veel beter, laten we hopen dat er nog verder doorontwikkeld wordt zodat daar ook het onderste uit de kan gehaald kan worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22792
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Lol veel doorontwikkeling zal men niet veel meer doen, men is volop bezig om dan toch het wiel uit te vinden. De lamp deuren actief maken op ALLE treinen. Uiteindelijk zal het gewoon dat worden. Het is enkel een vraag van wanneer alles in orde zal zijn. Want bij gesleepte treinen heb je nog steeds 1 gevaar. Het gevaar dat een bug (en het is al voorgevallen) het vertrek geeft aan de treinbestuurder maar dat de treinbegeleider nog op perron staat met alle deuren open. Dat gat krijg je enkel dicht als ALLE treinen een lamp deuren hebben en bij voorkeur ook nog met tractieonderbreking zolang er een deur open is. Kortweg het systeem zoals we nu in NL vertrekken zal het halen, want eens dat alle treinen dit hebben is die audio boodschap via onze tablet een beetje zinloos.
jknockaert
Berichten: 206
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jknockaert »

Steven schreef: 20 feb 2023, 11:42Dat gat krijg je enkel dicht als ALLE treinen een lamp deuren hebben en bij voorkeur ook nog met tractieonderbreking zolang er een deur open is.
Is het niet eenvoudiger om het zo te regelen dat de rem er pas af kan als de deuren dicht zijn? Voor de meeste OV-bussen is dat ondertussen zo geregeld en dat werkt best behoorlijk (en voor het geval een deursensor het laat afweten kan er overbrugd worden). Voor een trein kan dat niet zo moeilijk zijn aangezien de remleiding door elk rijtuig loopt en het dus op het niveau van het rijtuig bewaakt kan worden...
JHS2013
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door JHS2013 »

Tractieonderbreking is eenvoudiger en zinvoller. Bovendien wil je de remmen nog kunnen bedienen bij stilstand
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22792
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

JHS2013 schreef: 20 feb 2023, 12:33 Tractieonderbreking is eenvoudiger en zinvoller. Bovendien wil je de remmen nog kunnen bedienen bij stilstand
Tractieonderbreking is inderdaad vrij eenvoudig en even efficiënt als dat systeem met de rem. Doch een bus is geen trein. Bij een trein die aan perron (of in de bundel) staat wil je je werkingsproef kunnen uitvoeren, dat zou niet werken als je dat systeem met de rem invoert wat dus nadelig is. Dus geen tractie zolang er een deur open staat is dan de beste keuze.
HLE18
Berichten: 468
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

JHS2013 schreef: 20 feb 2023, 11:21 LINDA-vetrekken zijn 90-95% succesvol. Dat lijkt veel maar het betekent dat op één traject het gemiddeld 1x niet lukt…
En dus elk traject vertraging... moesten slechts 95% van de Whatsapp berichten correct aankomen denk ik dat iedereen de app rap zou verwijderen.
jan_olieslagers
Berichten: 3795
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 20 feb 2023, 18:30 En dus elk traject vertraging... moesten slechts 95% van de Whatsapp berichten correct aankomen denk ik dat iedereen de app rap zou verwijderen.
Inderdaad, krek zo. In mijn beroepsleven was ik bezig met informatica-infrastructuur, die "hoog-beschikbaar" moest zijn. 99% beschikbaarheid was dan het absolute minimum, dikke drie etmalen per jaar onbeschikbaar is voor de eerste de beste webshop lastig te aanvaarden, voor een bank of spoorbedrijf of zo compleet ondenkbaar. 99,9% begon er al op te trekken ;) Er werd toen wel gezegd dat voor elke extra negen achter de komma de kost verdubbelde - dus bv. van 99% naar 99,9% , of van 99,9% naar 99,99%.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 615
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Klassiekje »

Het lijkt er stilaan op dat er gewoon géén interesse meer is voor stiptheid.
DR-fan
Berichten: 588
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door DR-fan »

Klassiekje schreef: 20 feb 2023, 18:47 Het lijkt er stilaan op dat er gewoon géén interesse meer is voor stiptheid.
Zowel bij Infrabel als de NMBS is het aantal adviseurs, directies en aanverwanten de laatste jaren zodanig toegenomen dat iedereen zijn/haar zegje wil doen, maar niemand nog voor iets verantwoordelijk is. Dat is wat ze in het VK de "Nobody gives a damn railway" noemen.

De mensen op het terrein weten zeer goed waar de problemen liggen, maar externen zonder ervaring weten het natuurlijk beter :x
groentje
Berichten: 7385
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Nogal wat consultants zijn wel ex-spoormensen die na hun pensioen nog wat komen cashen, maar natuurlijk, een consultant wil natuurlijk z'n waarde bewijzen door dingen voor te stellen. Als hij alleen maar kan zeggen dat het goed is zoals het is, zullen de opdrachten snel opdrogen, en daarmee zijn lucratieve bijverdienste...
DR-fan
Berichten: 588
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 21 feb 2023, 20:42 Nogal wat consultants zijn wel ex-spoormensen die na hun pensioen nog wat komen cashen, maar natuurlijk, een consultant wil natuurlijk z'n waarde bewijzen door dingen voor te stellen. Als hij alleen maar kan zeggen dat het goed is zoals het is, zullen de opdrachten snel opdrogen, en daarmee zijn lucratieve bijverdienste...
Klopt, maar ik had het eerder over de externe glamourboys en girls die ons met de glimlach komen vertellen hoe het moet. Ik heb één keer de pech gehad naar een vergadering met zulke figuren te moeten gaan. Toen het ging over de toename van het aantal wisselstoringen, vroeg één van die "specialisten" wat een wissel was. Geen grap helaas...
jan_olieslagers
Berichten: 3795
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, we kennen dat type: recht van hogeschool af, met een of ander diploma zonder enige praktijkstage ("Master of Business Administration" doet het erg goed bij sommige managers), en vol van ambitie. Als het u een troost mag zijn: de informaticabranche is vergeven van dat slag, men moet leren er geen aandacht aan te besteden. :( En 1 keer heb ik er zo eentje gehad als belastingcontroleuse, dat was heel wat erger.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
traindriverbe
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door traindriverbe »

JHS2013 schreef: 20 feb 2023, 12:33 Tractieonderbreking is eenvoudiger en zinvoller. Bovendien wil je de remmen nog kunnen bedienen bij stilstand
Op de MR08 en MW41 is er al tractieonderbreking wanneer de deuren open zijn :wink:
Iain Dobson
Berichten: 267
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Iain Dobson »

I have just come to look at this topic in response to a question.

This is something that used to happen in the UK until we changed the rules to only allowing a Conductor to give the signal that the train is ready to proceed if the signal is yellow or green.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ding-ding,_and_away

“Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.” George Santayana

Iain
Plaats reactie