Richting Duitsland gaan ze idd gewoon L3 op. Richting binnenland is zoals hierboven werd beschreven. L36A/L125/1?L36.trainlovertje schreef: ↑30 apr 2023, 15:42Vanaf Angleur gaan ze gewoon verder via HSL 3 naar Duitsland.AlexNL schreef: ↑30 apr 2023, 15:22Volgens de reisinformatie bij NMBS Europe wordt er gestopt in Angleur i.p.v. Luik-Guillemins, ik vermoed dat de ICEs over spoorlijn 36, 36A, 37/1 en 37 gaan.
Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Maar dus niet over lijn 37, zoals werd aangehaald (tenzij een heel klein stukje natuurlijk).260689 schreef: ↑30 apr 2023, 15:48Richting Duitsland gaan ze idd gewoon L3 op. Richting binnenland is zoals hierboven werd beschreven. L36A/L125/1?L36.trainlovertje schreef: ↑30 apr 2023, 15:42Vanaf Angleur gaan ze gewoon verder via HSL 3 naar Duitsland.AlexNL schreef: ↑30 apr 2023, 15:22
Volgens de reisinformatie bij NMBS Europe wordt er gestopt in Angleur i.p.v. Luik-Guillemins, ik vermoed dat de ICEs over spoorlijn 36, 36A, 37/1 en 37 gaan.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ja, zeker. Maar het lijkt me buiten discussie dat Brussel-Noord een flink groter percentage Nederlandstalige reizigers ziet dan Brussel-Zuid. Voornamelijk wegens de vele pendelaars, weliswaar, forenzen die in de nabijgelegen kantoren werken (Vlaamse en federale overheden, Proximus, Kredietbank, ...) Die hebben niet zoveel met de ICE te maken, weliswaar, maar de sfeer is toch een beetje verschillend. Brussel-Noord is ook meer cosmopolitisch, ik zag daar flink wat meer overstappers naar de luchthaven dan in Brussel-Zuid.Portbou schreef: ↑30 apr 2023, 14:56Hoezo is Brussel-Noord meer nederlandstalig ? Omroepen en affiches zijn toch steeds tweetalig ?jan_olieslagers schreef: ↑30 apr 2023, 12:58 Brussel-Noord is al een meer Nederlandstalig station dan Brussel-Zuid
Zo trof ik in Brussel-Noord vaak loketpersoneel en stewards met treffelijk tot zeer goed Nederlands, in Brussel-Zuid was dat al heel wat minder. En ik was met verstomming geslagen die ene keer dat ik in Schuman antwoord (en prima bediening!) kreeg met een sappig West-Vlaams accentje :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Behalve dat Brussel-Noord hét overstapstation richting Antwerpen is, heb ik eigenlijk net niet de indruk dat het Nederlandstalig zou zijn. In Défigemeente Schaarbeek vlak naast de erg Zuiderse Brabantstraat, overdag heb je er misschien een aanzienlijk aantal Vlaamse pendelaars, maar de Noordwijk is quasi-dood buiten de kantooruren.
Brussel heeft de hele influx van reizigers uit de Vlaanders met ook veel pendelaars, en hoewel historisch de NO en NW van Brussel de meeste Vlamingen had (St-Agatha-Berchem is de laatste Brusselse gemeente geweest met een Vlaamse burgemeester), de grootste groei zit net in het Zuiden, St-Gillis, Vorst, Anderlecht...
Evenmin al veel problemen gehad met Nederlandsonkundig personeel in Zuid, trouwens.
Wat wel een feit is, alle aankondigingen in Brussel zijn tweetalig, en het wordt op een apothekersschaal afgewogen in welke stations eerst een Nederlandse omroep krijgen en welke een Franse. Zuid kreeg Frans, Noord kreeg Nederlands.
Brussel heeft de hele influx van reizigers uit de Vlaanders met ook veel pendelaars, en hoewel historisch de NO en NW van Brussel de meeste Vlamingen had (St-Agatha-Berchem is de laatste Brusselse gemeente geweest met een Vlaamse burgemeester), de grootste groei zit net in het Zuiden, St-Gillis, Vorst, Anderlecht...
Evenmin al veel problemen gehad met Nederlandsonkundig personeel in Zuid, trouwens.
Wat wel een feit is, alle aankondigingen in Brussel zijn tweetalig, en het wordt op een apothekersschaal afgewogen in welke stations eerst een Nederlandse omroep krijgen en welke een Franse. Zuid kreeg Frans, Noord kreeg Nederlands.
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
[offtopic]
Wel, ik woon in St Agatha Berchem en een echte Vlaamse burgemeester zou ik hem zeker niet noemen. Hij spreekt naar verluidt wel Nederlands, maar heb hem dat nog nooit horen doen.[/offtopic]
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Jaja, buiten kantooruren is het maar stillekes rond Brussel-Noord, zeker ten westen van de sporen.groentje schreef: ↑01 mei 2023, 14:50 Behalve dat Brussel-Noord hét overstapstation richting Antwerpen is, heb ik eigenlijk net niet de indruk dat het Nederlandstalig zou zijn. In Défigemeente Schaarbeek vlak naast de erg Zuiderse Brabantstraat, overdag heb je er misschien een aanzienlijk aantal Vlaamse pendelaars, maar de Noordwijk is quasi-dood buiten de kantooruren.
Brussel heeft de hele influx van reizigers uit de Vlaanders met ook veel pendelaars, en hoewel historisch de NO en NW van Brussel de meeste Vlamingen had (St-Agatha-Berchem is de laatste Brusselse gemeente geweest met een Vlaamse burgemeester), de grootste groei zit net in het Zuiden, St-Gillis, Vorst, Anderlecht...
Evenmin al veel problemen gehad met Nederlandsonkundig personeel in Zuid, trouwens.
Wat wel een feit is, alle aankondigingen in Brussel zijn tweetalig, en het wordt op een apothekersschaal afgewogen in welke stations eerst een Nederlandse omroep krijgen en welke een Franse. Zuid kreeg Frans, Noord kreeg Nederlands.
En jawel, een apotekersweegschaal: ik begreep altijd dat in Brussel-Centraal de aankondigingen eerst in het NL gebeurden voor de noordwaartse treinen, en eerst in het FR voor de zuidwaartse. Voor L26, Schuman, Luxemburg &c zijn er ongetwijfeld gelijkaardige compromissen afgewogen, tot op de milligram. Het is die apotekersmentaliteit die mijn vraag inspireerde of er geen klachten gingen komen over het toevoegen van Leuven als ICE-halte. Nu, indien niet, dan zoveel te beter, natuurlijk, Belgie heeft al problemen genoeg.
@trainlovertje: goed lezen, he, er stond wel "geweest", en het zal al wel enkele decennia geleden zijn, intussen, denk ik zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Van 3-19 juli vind ik geen ICE15 (vertrek Brussel 10h25) in de planners.
Zou DB de dienstverlening deze zomer uitdunnen om meer reservemateriaal te hebben ?
Zou DB de dienstverlening deze zomer uitdunnen om meer reservemateriaal te hebben ?
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Toen ik een paar weken geleden een reis wou boeken naar Hamburg stond deze trein (alsook die van 06:25) in de reisplanner met de notitie "This train has been cancelled."
Dus ik vermoed dat, of er zijn ergens werkzaamheden.
Maar moest het voor meer materieel te hebben zijn vind ik het raar dat ze het enkel die 2,5 weken doen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Groentje verwees ongetwijfeld naar Victor Guns, maar die zijn burgemeesterschap is intussen ook alweer 30 jaar geleden afgelopen.trainlovertje schreef: ↑01 mei 2023, 17:58[offtopic]
Wel, ik woon in St Agatha Berchem en een echte Vlaamse burgemeester zou ik hem zeker niet noemen. Hij spreekt naar verluidt wel Nederlands, maar heb hem dat nog nooit horen doen.[/offtopic]
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Als ik de dienstregelingen van de wel rijdende treinen bekijk denk ik eerder aan werkzaamheden:
- 3 tot 14 juli wordt er gestopt in Köln-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
- 15 tot 19 juli krijgen de ICE's een reistijd van 70min. tussen Aachen en Köln, dus ik vermoed een omleiding via Rheydt.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op de werkzaamhedenpagina van DB is te vinden:
In het kort: 1 juli t/m 14 juli, door werkzaamheden (vernieuwing van wissels in Keulen, en werkzaamheden aan bruggen tussen Aken en Düren) worden treinen omgeleid en enkele ritten vallen uit.von Samstag, 1. Juli, 1.00 Uhr bis Freitag, 14. Juli, 21.00 UhrDetails zu dieser Fahrplanänderung
- kein Halt in Köln Hbf und zusätzlicher Halt in Köln-Ehrenfeld
- Zugausfall Bruxelles-Midi <> Frankfurt (Main) Hbf
- Umleitung Aachen Hbf <> Köln Hbf sowie veränderte Fahrzeiten
Grund
- Mehrere ICE-Züge halten nicht in Köln Hbf. Die Züge halten zusätzlich in Köln-Ehrenfeld.
- Mehrere ICE-Züge fallen zwischen Bruxelles-Midi und Frankfurt (Main) Hbf aus.
- Mehrere ICE-Züge werden zwischen Aachen Hbf und Köln-Ehrenfeld umgeleitet. Die Züge in Richtung Süden fahren bis zu 60 Min. später. In der Gegenrichtung fahren die Züge bis zu 60 Min. früher in Frankfurt (Main) Hbf/Köln Hbf ab.
Weichenerneuerung in Köln Hbf und Köln Messe/Deutz und Brückenarbeiten zwischen Aachen Hbf und Düren Hbf
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
E314 heeft een aanrijding van een persoon in Zaventem.
E15 heeft wegens een defect aan de ETCS Leuven ipv Frankfurt als eindbestemming gehad. Reizigers konden mee met de E315 die eveneens stopte in Leuven.
E15 heeft wegens een defect aan de ETCS Leuven ipv Frankfurt als eindbestemming gehad. Reizigers konden mee met de E315 die eveneens stopte in Leuven.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Uit nieuwsgierigheid: waarom een ICE met defecte ETCS opheffen in Leuven? Is dat nu werkelijk efficiënter dan omleiden via lijn 36 en 37 waar nog TBL ligt? Goed, zo'n omleiding kost vast een halfuur vertraging, maar voor de reizigers is dat veel beter dan 2 uur wachten op de volgende trein die zelf ook al (groten)deels volgereserveerd is. Voor de omloop overigens ook, want in Frankfurt kan je dan alsnog de volgende rit verzekeren, in plaats van daar een vervangend stel te moeten optrommelen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
E14 rijd tussen Leuven en Schaarbeek via de L53 tot Hever en vandaar via de Y Prinsenhoek naar Y Weerde de L27 op tot Schaarbeek. Dit ten gevolge de vechtpartij tussen 2 jongerenbendes aan het perron van Zaventem en hierdoor in het spoor zijn beland.