Ik ben helaas wat verzuurd door m'n ervaringen als werknemer bij de NMBS. Het zou al veel helpen mocht het personeel op het terrein ook inbreng hebben. Zij geven feedback vanop het terrein en die kan zeer nuttig zijn om theoretische voorstellen uit ivoren torens aan te passen aan de realiteit. Wat trouwens ook een massa geld kan besparen want ik ben van mening dat er heel veel geld door ramen en deuren naar buiten wordt gegooid. Zo is er een fiasco geweest om de vertrekprocedure te herzien die ons 100 miljoen zou gekost hebben. En zo gebeuren wel meer zaken. Zowel binnen de NMBS als binnen Infrabel, zoals bovenstaande voorbeelden van een andere gebruiker aangeven.Shrek schreef: ↑13 mei 2023, 17:25Oeioei, wat een verzuringJonasV91 schreef: ↑13 mei 2023, 01:14 Er zit totaal geen toekomstvisie in Infrabel. Mijn persoonlijke opinie is dat de hele soep (overheden en hun bedrijven) eigenlijk een grote kanker zijn die behandeld moet worden.
Ik was lange tijd van mening, en, nog steeds dat de NMBS een topbedrijf kan zijn. Infrabel is in hetzelfde bedje ziek. Het is niet omdat er officieel een splitsing is, dat ze voordien al geen slachtoffer was van die uitgezaaide kanker.
We moeten meer goederen versturen over 't spoor maar Infrabel doet maar heel weinig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk wordt.
Het is beangstigend welke non-visie er heerst, zowel bij de bedrijven als bij onze overheden.
't Zelfde voor reizigersvervoer.
Ik ben helemaal voorstander van het plan dat Integrato voorgesteld heeft. Maar we hebben noch het personeel, noch de treinen/capaciteit om het daadwerkelijk uit te voeren denk ik. Het zou net een prestigepunt zijn voor onze overheden mochten ze dat plan mogelijk maken. Ieder halfuur een trein met quasi gegarandeerde aansluitingen op de belangrijkere punten.
Ik ben absoluut voorstander voor maximaliseren goederen- en reizigersverkeer per spoor maar ergens zijn we op vlak van beleid zo fout bezig.![]()
Er is zeker wel een toekomstvisie en die zit heel goed in elkaar. Het enige probleem is dat er geen geld is om de grootste investeringen te doen. Treinen verlengen en tonnages verhogen is leuk, maar er moeten ook gewoon meer treinen kunnen rijden en daarvoor is die tweede havenontsluiting onontbeerlijk. Alleen... er is geen geld.
Wat je met de kanker bedoelt is mij dan ook helemaal niet duidelijk. Wat zou jij dan anders doen met het beschikbare geld?
Over Integrato hebben we elders een andere discussie lopen: viewtopic.php?f=5&t=15606 daar heb ik uitgelegd waarom dat hele plan ook maar en luchtbel is die je zo kan doorprikken.
Bundel Lillo is daar een mooi voorbeeld van. Kijkt Infrabel wel wat er nodig is in de praktijk? Werd die klant bevraagd naar de intenties of keken ze effectief louter naar de gedaalde cijfertjes zonder te weten waarom die daling plaatsvond? Blijkbaar wordt er evenmin geluisterd naar de spoorwegoperatoren. Als die aangeven dat een investering zinloos is en ze wordt toch doorgevoerd, dan gooi je het geld door ramen en deuren.
De reiswegen tussen Gent en Brugge via Lichtervelde zijn ook hun uitwijksporen kwijt (Tielt, Zedelgem), die tussen Kortrijk en Lichtervelde ook (Izegem). Dan vraag ik me af hoe je extra capaciteit kan creëren waarbij conflicten (in een theoretische dienstregeling) vermeden worden tussen zowel goederen- als reizigerstreinen. Als je op strategische plaatsen wijksporen hebt kan je die goederentrein laten rijden, zet je die langs de kant op het ogenblik dat de snellere reizigerstrein de goederentrein zou inhalen.
Een gecadanceerde halfuurdienst en goederentreinen combineren is mogelijk maar dan moet je die goederentreinen wel eens aan de kant kunnen zetten zodat snellere reizigerstreinen die kunnen voorbijgaan.
Lijn 73, het stuk tussen Deinze en Lichtervelde is de omleidingsreisweg bij uitstek in geval van werken of incidenten op L50A tussen Gent en Brugge. Dan ga je jouw mogelijkheden tot flexibiliteit niet afbouwen, integendeel, je gaat die toch net versterken? Als je hier geen flexibiliteit hebt en er gebeurt iets tussen Brugge en Lichtervelde, dan zit de hele kustregio zonder trein. Op De Panne na maar die heeft ook maar een zwakke capaciteit.
Dubbele managers. Iemand die de job effectief uitvoert en iemand die er gewoon bijzit voor de titel, om de papiertjes te tekenen.
Er is geen geld? Volgens mij is er wel geld, nooit voldoende maar deze grapjes kosten ook wel wat, om nog maar te zwijgen van de reputatie. Die klant die nu terug veel meer treinen wil laten rijden zit nu zonder de capaciteit daartoe.
Mijn ex-collega's worden uitgebrand omdat ze met veel te weinig zijn. Ze lopen quasi weg bij wijze van spreken en er is geen instroom. Als dat in jouw bedrijf gebeurt, dan heb je totaal geen idee waar je mee bezig bent. Je moet zorg dragen van het personeel dat je hebt en je krijgt zoveel meer terug als werkgever. Je bespaart op ziektedagen, aanwervingskosten,...
Op die verzuurde kijk van mijn kant uit na, waar kan ik die toekomstvisie bekijken?

De laatste tijd heb ik al zoveel documenten gezien dat ik het overzicht wat kwijt ben (ook los van spoorwegen enzo).