Ik zou het hier graag hebben over lokale spooraansluitingen, spoorbundels en terminals in België. We hebben de grote (zee)havens die elk een eigen topic verdienen maar er zijn blijkbaar nog vele andere plaatsen waar men aansluitingen, bundels en terminals heeft. Zo blijkt ook uit onderstaande bericht uit een ander topic:
Boom is dan die aan het station van Boom zelf? Ik zie ook nog redelijk wat aansluitingen in die omgeving?DR-fan schreef: ↑16 mei 2023, 15:14Ja, net zoals de projecten in Boom, Ninove, Neufchâteau, Gouvy, Ile de Monsin ...
De doodsteek voor Oostende was de verhuis van de grootste klant naar Zeebrugge.
O jee, dan hebben we het over gespreid verkeer - iets wat sommigen onder ons doet schuimbekkenJonasV91 schreef: ↑16 mei 2023, 14:50Volgens mij is er toch potentieel om Ostend Sea Port Trains op te starten. Je bent natuurlijk wel heel afhankelijk van de diverse bestemmingen van de goederen maar het zouden opnieuw ettelijke vrachtwagens (per week) zijn die van de weg gehaald werden.
Mocht het mogelijk zijn om de wagons te combineren tot één trein.![]()
Daar was bij mijn weten toch wel wat bediening naar ergens in Ruisbroek? Is dat verkeer er nog, los van de 'terminal'?
Ninove is het verlengstuk van het uitwijkspoor aldaar? Lijkt me wel maar een slechte bereikbaarheid te hebben voor de bedrijven zelf. Laden en lossen van wagons lijkt mij toch een vrij lastige en intensieve bedoening. Veel meer dan 2 treinen uitwijken kan je daar niet (meer) doen heb ik de indruk.
Neufchâteau ziet eruit als een pijnlijke, zelfs enge, leegte via Google Maps. Twee sporen op de terminal zelf en dan nog 3 relatief korte sporen buiten de bundel.
Gouvy is dan naar die houthandelaar? Barthel Pauls ofzo? Die heeft 2 sporen en gemeten vanaf de betonplaat zijn die meer dan 900m lang.
Ile de Monsin, dan doel je niet op de start ervan maar op het uiteinde van de spoorlijn voorbij Cockerill? Daar lijken inderdaad voorbereidingen gedaan om de spoorverbinding te verlengen naar die containerterminal. Of zijn die simpelweg terug uitgebroken?
Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Voor alle volledigheid hier nog de voormalige openingspost:
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
De lijn 271 Leman - Flémalle-Espérance wordt denk ik ook nog bediend voor ArcelorMittal.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
In Haren en Delta heeft de MIVB een industrieaansluiting. Deze wordt echter slechts zeer sporadisch gebruikt.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
OK, bedankt!
Ik stel voor dat wie iets wijzigt bovenaan de datum van de wijziging zet.
Haren en Delta worden bijgevoegd.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Inderdaad, bedanktKlassiekje schreef: ↑18 mei 2023, 12:00 De lijn 271 Leman - Flémalle-Espérance wordt denk ik ook nog bediend voor ArcelorMittal.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Is toegevoegd
Klopt, maar dat ligt in de Kanaalzone en is deel van de haven.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Hier zorgt Bundel Zandeken dan voor voor deze bedieningsmogelijkheid?
Las ik dat er (momenteel) geen bediening was aan de noordzijde van het dok?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Zowel de noordkant als de zuidkant (L219) sluiten aan op bundel Zandeken. Treinen voor L219 rijden binnen in bundel Zandeken en worden dan opgeduwt naar de ITG. Bij vertrek wordt de loc rondgezet in Bundel Zandeken. Deze bediening is paar keer per dag door zowel Lineas als Crossrail.
Kluizendok-Noord wordt ongeveer een keer per week bediend door RTB Cargo.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Dat is intussen toch iets vaker, en Lineas heb ik daar ook al gezien.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Nog twee aansluitingen die ik ken in de Provincie Luik:
Rivage... misschien van Infrabel zelf om aangekochte balast te laden...
La belle Roche... Niet meer in dienst...
Rivage... misschien van Infrabel zelf om aangekochte balast te laden...
La belle Roche... Niet meer in dienst...
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Rivage is inderdaad een laadspoor van Infrabel en niet meer commercieel in dienst.
Belle Roche: ligt de aansluitwissel in L42 er nog?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
... en volgens openstreetmap (2022) ook:
https://www.openstreetmap.org/node/3732132340
https://www.openstreetmap.org/node/3732132340
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België
Sinds kort is de wissel op L52 van de aansluiting naast het zeekanaal weggehaald.
Deze aansluiting met bundel is een tiental jaar geleden volledig nieuw aangelegd, maar nooit (!) gebruikt.
De subsidies moesten op waarschijnlijk...
Deze aansluiting met bundel is een tiental jaar geleden volledig nieuw aangelegd, maar nooit (!) gebruikt.
De subsidies moesten op waarschijnlijk...