European Sleeper
Re: European Sleeper
Enkel in België toch? Er rijden vervangende bussen tussen Brussel en Rotterdam door werkzaamheden aan de L12 en aan de spoorlijnen bezuiden Rotterdam Centraal
Re: European Sleeper
Lijn 12 is gesloten en ook Rotterdam ligt grotendeels buiten dienst. Alle Benelux treinen rijden tot Breda en er is geen treinverkeer tussen Zwijndrecht (NL) en Rotterdam Lombardijen. Ook daar is het een vervangbus.
Re: European Sleeper
Dit zijn dezelfde ervaringen die mijn baas en ik hadden... aan boord van de NightJet. Bij haar een verwarming die op hol sloeg, bij ons de toilet-problemen.trainlovertje schreef: ↑27 mei 2023, 11:28
Wel (nu al) heel wat technische mankementen aan de oude rijtuigen: meer dan de helft van de wc's deden het niet. Ook begon opeens de verwarming ik onze coupé te gloeien ter hoogte van Haarlem, zonder dat we enig hadden hoe dat komt. Afzetten lukte niet, dus dan maar de venster open. Tegen dat we in Amsterdam waren hield het probleem even spontaan op als het gekomen was.
Ik hoop dat die rijtuigen het volhouden, dat er niet te veel afschaffingen moeten gebeuren door zulke technische problemen.
Re: European Sleeper
Jammer dat passagiers in het prille begin van de European Sleeper al geconfronteerd worden met vervangbussen. Maar op een dergelijk grote afstand zal je altijd wel ergens werken hebben. Zou deze trein ook geen gebruik kunnen maken van de HSL lijn 4 bij werken in de toekomst?
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: European Sleeper
Ik neem aan dat de rijtuigen en mss de locs nog niet toegelaten zijn op de HSL, en ik denk niet dat ES daar geld voor over heeft, hoewel als ze die nachttrein naar Spanje willen doen ze HSL toelating wel nodig zullen hebben, dus mss als men bereid is de hele vloot aan te passen...Malista schreef: ↑29 mei 2023, 13:53 Jammer dat passagiers in het prille begin van de European Sleeper al geconfronteerd worden met vervangbussen. Maar op een dergelijk grote afstand zal je altijd wel ergens werken hebben. Zou deze trein ook geen gebruik kunnen maken van de HSL lijn 4 bij werken in de toekomst?
Ik weet wel niet of de Nederlanders het gaan toelaten, de HSL (tussen Amsterdam en Rotterdam) zit al vrij vol en ze willen er zelf al een 5e toevoegen, ik weet niet of er genoeg capaciteit overblijft...
Re: European Sleeper
Er zijn in Nederland nogal wat technische eisen aan het materieel dat op de HSL mag rijden, en ik vraag me af of het materieel van European Sleeper daaraan voldoet. Denk aan noodremoverbrugging, brandveiligheid, continue deurcontrole, een gesloten toiletsysteem.
Als het materieel daar allemaal aan voldoet (of als er een ontheffing komt voor sommige eisen) zou het wellicht mogelijk zijn om HSL4 als omleidingsroute te gebruiken tussen Antwerpen en Breda, maar dan sta je in Breda met de loc aan de verkeerde kant.
Omdat dit weekend de tunnel bij Barendrecht ook in z'n geheel gesloten was zou er sowieso een andere route gekozen moeten worden. Antwerpen Centraal - Breda - Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amersfoort lijkt mij dan eigenlijk de enige route waarbij nog enigszins in de buurt komt van de Nederlandse bestemmingen.
Als het materieel daar allemaal aan voldoet (of als er een ontheffing komt voor sommige eisen) zou het wellicht mogelijk zijn om HSL4 als omleidingsroute te gebruiken tussen Antwerpen en Breda, maar dan sta je in Breda met de loc aan de verkeerde kant.
Omdat dit weekend de tunnel bij Barendrecht ook in z'n geheel gesloten was zou er sowieso een andere route gekozen moeten worden. Antwerpen Centraal - Breda - Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amersfoort lijkt mij dan eigenlijk de enige route waarbij nog enigszins in de buurt komt van de Nederlandse bestemmingen.
Re: European Sleeper
De hele “vloot” is nu 11 rijtuigen die niet eens in de buurt komen van geschiktheid voor HSLs. Als ze nieuwe rijtuigen kopen wordt natuurlijk een stuk makkelijker. Het grote nadeel van België is dat er maar weinig grensovergangen zijn, omrijden via Maastricht lijkt me ook niet realistisch.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: European Sleeper
Ik dacht dat ook eerst maar je kan gwn Breda overslaan en dan sta je dus juist in Rotterdam, regel iets met de NS zodat reizigers een NS trein kunnen nemen tot Rotterdam/ S32 of toekomstig hopelijk een IC tot Antwerpen.AlexNL schreef: ↑29 mei 2023, 15:07 Er zijn in Nederland nogal wat technische eisen aan het materieel dat op de HSL mag rijden, en ik vraag me af of het materieel van European Sleeper daaraan voldoet. Denk aan noodremoverbrugging, brandveiligheid, continue deurcontrole, een gesloten toiletsysteem.
Als het materieel daar allemaal aan voldoet (of als er een ontheffing komt voor sommige eisen) zou het wellicht mogelijk zijn om HSL4 als omleidingsroute te gebruiken tussen Antwerpen en Breda, maar dan sta je in Breda met de loc aan de verkeerde kant.
Omdat dit weekend de tunnel bij Barendrecht ook in z'n geheel gesloten was zou er sowieso een andere route gekozen moeten worden. Antwerpen Centraal - Breda - Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amersfoort lijkt mij dan eigenlijk de enige route waarbij nog enigszins in de buurt komt van de Nederlandse bestemmingen.
Re: European Sleeper
Dat kan dit verlengde weekend dus niet, want de tunnel bij Barendrecht (waar ook de HSL doorheen gaat) is dicht.desirootje schreef: ↑29 mei 2023, 15:55
Ik dacht dat ook eerst maar je kan gwn Breda overslaan en dan sta je dus juist in Rotterdam
In het laatste weekend van juni speelt er iets soortgelijks, dan is Rotterdam Centraal in z'n geheel een weekend onbereikbaar door werkzaamheden.
Re: European Sleeper
Ooit al eens een Benelux trein genomem op zondagnamiddag? Structureel overvol. Dat wil je je reizigers echt niet aan doen. NS wil hier niet voor niets de reservatieplicht gaan invoeren. Bovendien rijdt deze dit weekend ook niet verder dan Breda.desirootje schreef: ↑29 mei 2023, 15:55
Ik dacht dat ook eerst maar je kan gwn Breda overslaan en dan sta je dus juist in Rotterdam, regel iets met de NS zodat reizigers een NS trein kunnen nemen tot Rotterdam/ S32 of toekomstig hopelijk een IC tot Antwerpen.
Kan je beter met bussen werken en dar eigen personeel op mee sturen.
Re: European Sleeper
TCS heeft geen licentie voor de HSL. Die is specifiek uitgesloten.AlexNL schreef: ↑29 mei 2023, 15:07 Er zijn in Nederland nogal wat technische eisen aan het materieel dat op de HSL mag rijden, en ik vraag me af of het materieel van European Sleeper daaraan voldoet. Denk aan noodremoverbrugging, brandveiligheid, continue deurcontrole, een gesloten toiletsysteem.
Als het materieel daar allemaal aan voldoet (of als er een ontheffing komt voor sommige eisen) zou het wellicht mogelijk zijn om HSL4 als omleidingsroute te gebruiken tussen Antwerpen en Breda, maar dan sta je in Breda met de loc aan de verkeerde kant.
Omdat dit weekend de tunnel bij Barendrecht ook in z'n geheel gesloten was zou er sowieso een andere route gekozen moeten worden. Antwerpen Centraal - Breda - Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amersfoort lijkt mij dan eigenlijk de enige route waarbij nog enigszins in de buurt komt van de Nederlandse bestemmingen.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: European Sleeper
De trein zonet in Denderleeuw gespot met slechts 7 rijtuigen vandaag: 1 slaaprijtuig, 5 ligrijtuigen en 1 zitrijtuig. Is dat de normale samenstelling? Was de samenstelling van vorige week enkel in functie van de inauguratierit? De andere 4 rijtuigen dienen dan als reserve?
Re: European Sleeper
Dat is wat ik op Twitter ook opving. Voor de inauguratierit heeft men alles ingezet, daarna houdt men wat rijtuigen achter de hand.