Evolutie reizigersinformatie NMBS
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
De treincategorie prominenter maken (i.e. vóór de bestemming tonen) is inderdaad veruit het belangrijkste, maar ook het treinnummer kan zeer nuttig zijn in veel situaties. Dat nummer komt ook terug in de app en diverse routeplanners en vaak is het zelfs het enige voor de hand liggende toegangspunt om informatie te krijgen bij NMBS-kanalen, denk maar aan de chatbot (Messenger, WhatsApp) en de vertragingsattestpagina.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Voor wie het zich afvraagt: de kreet "UX" staat wellicht voor "User Experience" en kan dus redelijk letterlijk vervangen worden door "gebruiksgemak". Het is dat dat zogezegd wordt geholpen door al die cookies die iedereen maar op onze PC's en telefoons wil plaatsen, zogezegd om het aanbod te verbeteren, maar toch ook, misschien zelfs vooral, om ons de pieren uit onze neus te halen over ons surfgedrag.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Zolang hier geen binnenlands treinen zijn met tickets waarop treingebonden voorwaarden zijn, zie ik niet snel treinnummers verschijnen.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Toch zou het de communicatie erg veel kunnen vergemakkelijken. Hoe leg je uit dat trein 434, 2212, etc geblokkeerd staan door een ongeval in één algemene melding op de website? Niemand gaat denk ik voorstellen dat alle haltes met hun vertrekuur wordt weergegeven, neem ik aan?
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Voorbeeld van een vertrekscherm in Montpellier Sud de France (Frankrijk) waarbij het treinnummer wordt weergegeven. Gemakkelijk als pendelaar om direct je 'vaste' trein terug te vinden of om het juiste spoor te achterhalen als je iemand opwacht van een aankomende trein.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Wat een ongelofelijke miskleunen zijn dat toch die suikerbietenstations Nimes-Pont du Gard en Montpellier-Sud de France.
Miljoenen geïnvesteerd in infrastructuur en dat voor 1 trein iedere 3 uur.
Sorry voor het off-topic.
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Dat zal later wel beter worden eens de HSL tussen Montpellier en Perpignan wordt geopend.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
(hm, sorry, effe cynisch)
Ja, dan wordt het gegarandeerd een trein elke twee uur. Broeva! Haro!
Ja, dan wordt het gegarandeerd een trein elke twee uur. Broeva! Haro!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
In welke zin gaat het dan beter worden ?ovspotter_be schreef: ↑24 jun 2023, 19:02 Dat zal later wel beter worden eens de HSL tussen Montpellier en Perpignan wordt geopend.
Gaan er dan meer treinen in deze bieten-stations stoppen en minder in Nîmes-Ville en Montpellier-St-Roch ?
Dat is hoegenaamd geen verbetering want de reistijd van en naar Nîmes en Montpellier wordt veel langer en oncomfortabeler via die stations.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Het is beter de vraag te stellen of daar een hogensnelheidslijn moet liggen (ja of neen), want dat is dan ook de reden waarom die stations daar zijn gebouwd: als corridor voor het verkeer tussen Parijs - Barcelona en anderzijds Italië / Zwitserland naar Spanje.Portbou schreef: ↑24 jun 2023, 21:57In welke zin gaat het dan beter worden ?ovspotter_be schreef: ↑24 jun 2023, 19:02 Dat zal later wel beter worden eens de HSL tussen Montpellier en Perpignan wordt geopend.
Gaan er dan meer treinen in deze bieten-stations stoppen en minder in Nîmes-Ville en Montpellier-St-Roch ?
Dat is hoegenaamd geen verbetering want de reistijd van en naar Nîmes en Montpellier wordt veel langer en oncomfortabeler via die stations.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Prima wat mij betreft dat daar een hogesnelheidslijn ligt. Maar gebruik hem dan ook als een hogesnelheidslijn, als corridor voor doorgaande treinen die Nîmes en Montpellier niet bedienen. En bouw er dus geen stations.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Bij de voltooiing van de hogesnelheidslijn naar Perpignan zullen er minder TGV's richting Spanje halt houden in Montpellier Saint Roch of Nîmes Centre aangezien dan volledig gebruik gemaakt kan worden van het snelle stuk spoor. Het ontlast bovendien de klassieke lijn van het toenemende aantal hogensnelheidstreinen.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Kan dit stuk off-topic afgesplitst worden? Interessant maar het hoort hier niet thuis 

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Om het weer over reizigersinformatie te hebben: zo te zien zit de busdienstregeling (van De Lijn toch) voor juli (nog?) niet in de planner op de NMBS-website. Het plannen van een route waarin ook een deeltraject met een bus (van De Lijn) afgelegd moet worden, geeft telkens de melding "Geen resultaten. Je zoektocht is te restrictief. Klik op 'Personaliseer mijn reis' om andere vervoersmiddelen (bus, tram, metro) te selecteren." (En ja, de andere vervoersmiddelen zijn geselecteerd.) Tot en met 30/06 lukt het wel om een dergelijke route op te zoeken.
L'union fait la force.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Dat zal wel te maken hebben met de (gedeeltelijke) invoering van de basisbereikbaarheid bij De Lijn die in bepaalde gevallen verregaande gevolgen heeft voor de dienstregeling. De Lijn lijkt op het eerste gezicht klaar met de invoering, maar vermoedelijk zijn de gegevens nog niet doorgespeeld.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13