... net zoals ICE 16 en 17. Voor die eerste rijdt er een vervangbus tussen Köln en Luik.
Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Sorry voor het gebruik van Google Translate vanuit het Engels.
Ik hoop vanavond terug te komen naar Brussel. Ik ben vanochtend om 07:20 vertrokken uit Poznan in Polen. Ik verlaat Berlijn nu net op een ICE die 25 minuten te laat is door congestie die nooit aan de passagiers is uitgelegd. Ik hoopte op tijd in Aken te zijn voor L5038 (1704), maar aansluiten op ICE12 (1821) lijkt waarschijnlijker of L5039 (1804) voor het geval ICE12 wordt geannuleerd of ernstige vertraging oploopt.
signal.org.eu/osm schat Poznan naar Brussel Centraal op meer dan 1000 km.
Met een eersteklas Interrail valt het mee zolang de treinen maar niet annuleren zoals op mijn heenreis ICE13 10 dagen geleden.
Ik hoop vanavond terug te komen naar Brussel. Ik ben vanochtend om 07:20 vertrokken uit Poznan in Polen. Ik verlaat Berlijn nu net op een ICE die 25 minuten te laat is door congestie die nooit aan de passagiers is uitgelegd. Ik hoopte op tijd in Aken te zijn voor L5038 (1704), maar aansluiten op ICE12 (1821) lijkt waarschijnlijker of L5039 (1804) voor het geval ICE12 wordt geannuleerd of ernstige vertraging oploopt.
signal.org.eu/osm schat Poznan naar Brussel Centraal op meer dan 1000 km.
Met een eersteklas Interrail valt het mee zolang de treinen maar niet annuleren zoals op mijn heenreis ICE13 10 dagen geleden.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
[ tussen haakjes ]
Uw respect voor het Nederlands en voor het Nederlandstalig karakter van dit forum verdient alle lof en hulde, bravo! Alleen: als er dan toch een vertaalmachine nodig is, gebruik dan beter een deftige, die van G trekt op niet veel. Zelf hanteer ik nogal eens www.deepl.com, die is met kop en schouders superieur!
[ /haakjes ]
Uw respect voor het Nederlands en voor het Nederlandstalig karakter van dit forum verdient alle lof en hulde, bravo! Alleen: als er dan toch een vertaalmachine nodig is, gebruik dan beter een deftige, die van G trekt op niet veel. Zelf hanteer ik nogal eens www.deepl.com, die is met kop en schouders superieur!
[ /haakjes ]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
ICE 317 reed vandaag slechts tot Köln om daar ICE 12 te vormen (weliswaar met een uur vertraging).
Men lijkt te puzzelen met de rijvaardige stellen die men heeft.
Men lijkt te puzzelen met de rijvaardige stellen die men heeft.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Wanneer gaat men nu eens alle dagelijkse ritten kunnen doen op deze ice verbinding zonder uitval
Ice 14 stipt vandaag gezien te Liège-Guillemins

Ice 14 stipt vandaag gezien te Liège-Guillemins
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Volgende connectie met ice 13 nemen kan met je biljet en nadien compensatie aanvragen je had immers minstens 2 uur vertraging en ook je zitplaatsreservering terugvragenovspotter_be schreef: ↑21 aug 2023, 06:29 ICE 11 vandaag afgeschaft, sta je dan in Brussel-Noord met een reservering tot Hamburg...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Allemaal goed en wel maar een magere troost als je daardoor afspraken mist, je reisketting gebroken is, je ‘s avonds niet meer op je eindbestemming geraakt.railtravelmanager schreef: ↑22 aug 2023, 17:20Volgende connectie met ice 13 nemen kan met je biljet en nadien compensatie aanvragen je had immers minstens 2 uur vertraging en ook je zitplaatsreservering terugvragenovspotter_be schreef: ↑21 aug 2023, 06:29 ICE 11 vandaag afgeschaft, sta je dan in Brussel-Noord met een reservering tot Hamburg...![]()
Comfortabel is het ook niet : mensen reserveren netjes een stoel op ICE11 en moeten dan op ICE13 maar hopen dat ze een plaatsje vinden.
Compensatie voor vertraging moet dringend omhoog zodat maatschappijen terug voldoende aandacht besteden aan onderhoud en reserveplannen. Geen percentage van de betaalde ticketprijs maar een vaste vergoeding zoals in de luchtvaart.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Het is algemeen gekend dat de betrouwbaarheid van de ICE belabberd is, is er dan echt nog iemand die rekent op één welbepaalde ICE zonder een alternatief in gedachte te hebben? Nemen reizigers echt het risico dat één afgeschafte ICE hun hele reisketting omzeep helpt?Portbou schreef: ↑22 aug 2023, 17:43 Allemaal goed en wel maar een magere troost als je daardoor afspraken mist, je reisketting gebroken is, je ‘s avonds niet meer op je eindbestemming geraakt.
Comfortabel is het ook niet : mensen reserveren netjes een stoel op ICE11 en moeten dan op ICE13 maar hopen dat ze een plaatsje vinden.
Compensatie voor vertraging moet dringend omhoog zodat maatschappijen terug voldoende aandacht besteden aan onderhoud en reserveplannen. Geen percentage van de betaalde ticketprijs maar een vaste vergoeding zoals in de luchtvaart.
Zo'n reizigers (of het reisbureau dat voor hen tickets boekt) zijn dan toch echt naief.
De compensaties verhogen leidt trouwens recht naar een afbouw van het aanbod. Als een afschaffing veel meer kost aan een maatschappij gaan ze gewoon meer materiaal reserve houden dat dus niet rijdt. Wil je echt terug naar de tijd van 3 ICE's per dag naar Frankfurt?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Laat ons dan maar in één keer ophouden met de trein tegenover het vliegtuig te promoten met het zinnetje "Jamaar met het vliegtuig moet je twee uur op voorhand op de luchthaven zijn anders raak je niet op je vlucht..."Shrek schreef: ↑22 aug 2023, 18:40Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Het is algemeen gekend dat de betrouwbaarheid van de ICE belabberd is, is er dan echt nog iemand die rekent op één welbepaalde ICE zonder een alternatief in gedachte te hebben? Nemen reizigers echt het risico dat één afgeschafte ICE hun hele reisketting omzeep helpt?Portbou schreef: ↑22 aug 2023, 17:43 Allemaal goed en wel maar een magere troost als je daardoor afspraken mist, je reisketting gebroken is, je ‘s avonds niet meer op je eindbestemming geraakt.
Comfortabel is het ook niet : mensen reserveren netjes een stoel op ICE11 en moeten dan op ICE13 maar hopen dat ze een plaatsje vinden.
Compensatie voor vertraging moet dringend omhoog zodat maatschappijen terug voldoende aandacht besteden aan onderhoud en reserveplannen. Geen percentage van de betaalde ticketprijs maar een vaste vergoeding zoals in de luchtvaart.
Zo'n reizigers (of het reisbureau dat voor hen tickets boekt) zijn dan toch echt naief.
Want voor de trein wordt dat dan "Jamaar je moet de trein van 2h eerder nemen anders haal je je bestemming niet..."
Als die dan met zekerheid rijden is dat misschien wel te verkiezen ja.Shrek schreef: ↑22 aug 2023, 18:40 De compensaties verhogen leidt trouwens recht naar een afbouw van het aanbod. Als een afschaffing veel meer kost aan een maatschappij gaan ze gewoon meer materiaal reserve houden dat dus niet rijdt. Wil je echt terug naar de tijd van 3 ICE's per dag naar Frankfurt?
Ik weet zeker dat de luchtvaartmaatschappijen ook voorspeld hebben dat het aanbod zou verminderen toen ze met de nieuwe EU-Passagiersrechten geconfronteerd werden... Maar het luchtruim is nog nooit zo vol geweest. Beetje concurrentie kan ook helpen, Trenitalia lijkt al onderweg te zijn...
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik heb de indruk dat het deze zomer redelijk goed gegaan is, het is dan ook niet zo warm geweest dan de vorige zomer(s).Shrek schreef: ↑22 aug 2023, 18:40 Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Het is algemeen gekend dat de betrouwbaarheid van de ICE belabberd is, is er dan echt nog iemand die rekent op één welbepaalde ICE zonder een alternatief in gedachte te hebben? Nemen reizigers echt het risico dat één afgeschafte ICE hun hele reisketting omzeep helpt?
Zo'n reizigers (of het reisbureau dat voor hen tickets boekt) zijn dan toch echt naief.
Dat het "algemeen geweten" is dat de betrouwbaarheid van de ICE belabberd is, zou ik toch sterk in twijfel trekken. Mensen op dit forum hier zullen het wel weten, maar een gemiddelde reiziger die boekt via DB of NMBS niet. Velen weten wellicht bij het boeken op NMBS Internationaal niet eens of ze een Thalys of dan wel een ICE boeken naar Keulen of verder. Ik heb ooit eens een maand lang (buiten de zomer) statistieken bijgehouden van de betrouwbaarheid van de ICE versus de THA op Brussel - Keulen, en de THA deed het slechter dan de ICE.
Als je bij een reis in Duitsland bij iedere overstap een uur reservetijd moet gaan inrekenen (wat eigenlijk nodig is op dit moment), wordt het helemaal onmogelijk om ergens te geraken.
Ikzelf was ook geïmpacteerd door de afschaffing van ICE11 gisteren, maar door tijdig te checken en op de IC naar Eupen te blijven zitten (vanuit Gent), en een vertraagde ICE tussen Köln en Bonn, was mijn vertraging beperkt tot 45 minuten (de "truc" met blijven zitten op de IC naar Eupen, zal niet meer lukken met de nieuwe IC naar Aken).
Laatst gewijzigd door rdv op 22 aug 2023, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Als die dan met zekerheid rijden is dat misschien wel te verkiezen ja.Shrek schreef: ↑22 aug 2023, 18:40 De compensaties verhogen leidt trouwens recht naar een afbouw van het aanbod. Als een afschaffing veel meer kost aan een maatschappij gaan ze gewoon meer materiaal reserve houden dat dus niet rijdt. Wil je echt terug naar de tijd van 3 ICE's per dag naar Frankfurt?
[/quote]
Absoluut mee eens dat de betrouwbaarheid omhoog moet, ik zou niet zover willen gaan om te pleiten voor een afbouw van de frequentie. Ook dat zou immers behoorlijk wat problemen veroorzaken en reizigers wegjagen. Misschien een prioriteiten volgorde bepalen, zodat als een van de treinen die in Brussel vertrekt wordt afgeschaft, dat het steeds dezelfde is die zoveel mogelijk gespaard wordt?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Met 3 treinen per dag kan je de reizigersaantallen niet aan, zelfs niet buiten de zomer.
De betrouwbaarste oplossing lijkt me een IC Brussel - Aken (met NMBS materiaal), met gegarandeerde overstap (in beide richtingen) in Aken op de ICE.
Maar dat lost de vele vertragingen in Duitsland nog niet op.
De betrouwbaarste oplossing lijkt me een IC Brussel - Aken (met NMBS materiaal), met gegarandeerde overstap (in beide richtingen) in Aken op de ICE.
Maar dat lost de vele vertragingen in Duitsland nog niet op.
Het gebeurt naar mijn ervaring zelden dat een trein bij vertrek in Brussel wordt afgeschaft. Meestal geraken ze niet eens in Brussel. Stranden in Aachen bij de grensovergang gebeurt frequenter.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik bedoelde meer dat ze simpelweg de omloop volgen. De 10 is afgeschaft? Dan de 12 morgenvroeg. Was het de 12? Dan de 13 vandaag (of omgekeerd, dit is uit het hoofd). Welke van de 2 treinen je prioritair moet proberen redden weet ik niet, maar voor de betrouwbaarheid zou het best zijn dat het steeds dezelfde is.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dat is een erg zwak excuus om vijf treinen aan te kondigen en er dan toch maar drie te laten rijden. Ook ik zie liever dat men enkel belooft wat men kan waarmaken.
Alsof NMBS daartoe de middelen zou hebben. Er is nu al tekort aan materiaal en aan personeel.De betrouwbaarste oplossing lijkt me een IC Brussel - Aken (met NMBS materiaal), met gegarandeerde overstap (in beide richtingen) in Aken op de ICE.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op de meeste dagen deze zomer hebben er 2x 5 gereden. Vertragingen was iets anders (o.a. door de grote werken in en rond Köln, en tussen Köln en Aachen).jan_olieslagers schreef: ↑22 aug 2023, 21:06 rdv schreef: ↑22 aug 2023, 20:40
Met 3 treinen per dag kan je de reizigersaantallen niet aan, zelfs niet buiten de zomer
Dat is een erg zwak excuus om vijf treinen aan te kondigen en er dan toch maar drie te laten rijden. Ook ik zie liever dat men enkel belooft wat men kan waarmaken.
Dat hebben we al in detail besproken, en idd dat is een knelpunt. Maar ondertussen zijn er meer M7s in omloop, dus mss kan er wel iets qua materieel?jan_olieslagers schreef: ↑22 aug 2023, 21:06 De betrouwbaarste oplossing lijkt me een IC Brussel - Aken (met NMBS materiaal), met gegarandeerde overstap (in beide richtingen) in Aken op de ICE.
Alsof NMBS daartoe de middelen zou hebben. Er is nu al tekort aan materiaal en aan personeel.
Een deel van de ICE ritten wordt door NMBS bestuurders gereden: beter dat ze met een "vervangtrein" rijden, dan met hun vingers zitten draaien omdat er geen beschikbaar ICE-stel is nmbm.